REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Alicja Kociemba
Adwokat wpisany na listę Wielkopolskiej Izby Adwokackiej w Poznaniu oraz mediator sądowy wpisany na listę stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Prowadzi kancelarię adwokacką w Poznaniu – Kociemba Kancelaria Adwokacka.
zawody medyczne
zawody medyczne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

rozwiń >

Kto podlega wpisowi do rejestru?

Wpisowi do rejestru podlegają osoby wykonujące 15 zawodów objętych ustawą o niektórych zawodach medycznych, czyli:

REKLAMA

  •  asystentka stomatologiczna, 

  • elektroradiolog, 

  • higienistka stomatologiczna, 

  • instruktor terapii uzależnień, 

  • opiekun medyczny,

  • optometrysta,

  • ortoptystka,

  • podiatra,

  • profilaktyk,

  • protetyk słuchu,

  • technik farmaceutyczny,

  • technik masażysta,

  • technik ortopeda,

  • technik sterylizacji medycznej,

  • terapeuta zajęciowy. 

Tzw. dietetyk kliniczny, czyli osoba wykonująca czynności zawodowe w zakresie planowania diety, prowadzenia konsultacji dietetycznych oraz udzielania porad edukacyjnych w ramach świadczeń gwarantowanych nie podlega wpisowi do rejestru – ustawa w tym zakresie nie dotyczy osoby wykonującej te czynności zawodowe.

Kiedy złożyć wniosek o wpis do rejestru? 

REKLAMA

To zależy, czy jest się osobą, która spełnia wymagania do wykonywania zawodu w dacie wejścia w życie ustawy tj. w dniu 26 marca 2024 roku, czy dopiero zdobędzie je po tej dacie.  Jeśli dana osoba posiada już uprawnienia w dacie wejścia w życie ustawy, to może wykonywać zawód przez okres 1 roku (do 26 marca 2025 roku) bez wpisu. Jednak musi złożyć wniosek do rejestru nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (do 26 września 2024 roku). 

Jeśli natomiast dana osoba uzyska wymagane kwalifikacje po dniu 26 marca 2024 roku (np. ukończy szkołę lub uczelnię), to będzie musiała uzyskać wpis zanim podejmie jakiekolwiek czynności zawodowe. Zawód medyczny będzie mogła wykonywać dopiero od dnia uzyskania wpisu. 

Do kogo złożyć wniosek i kto go rozpatrzy? 

Chociaż rejestr prowadzony jest przez Ministra Zdrowia, to rozpatrywaniem wniosków zajmować będzie się wojewoda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do:

  • wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny,

  • w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody - Wojewoda Mazowiecki

Wniosek będzie można złożyć tylko w formie elektronicznej oraz podpisać podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Szczegółowych informacji na temat wzoru wniosku oraz potrzebnych dokumentów należy szukać na stronach internetowych urzędów wojewódzkich. 

Przykład

Technik masażysta mieszka w Poznaniu i chce uzyskać wpis do rejestru - właściwy do złożenia wniosku będzie Wojewoda Wielkopolski.

Jeśli wniosek będzie prawidłowo złożony i opłacony, to wojewoda dokona wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.

W przypadku braków formalnych wniosku, organ wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 21 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. 

W przypadku odmowy wpisu (np. w przypadku niespełniania wymagań do wykonywania zawodu) wojewoda wyda decyzję administracyjną o odmowie wpisu. Od decyzji przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego. 

Ile kosztuje wpis? 

Wniosek o wpis podlega opłacie w kwocie 100 złotych, którą wpłaca się na rachunek bankowy wskazany przez właściwego wojewodę. 

Wykreślenie lub zmiana danych w rejestrze nie będzie podlegać wpisowi. 

Wykonuję dwa zawody medyczne – czy mam uzyskać jeden wpis? 

Nie, należy złożyć wniosek i uzyskać wpis odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego. 

Czy rejestr jest jawny? Kto będzie miał dostęp do rejestru?

Tak, rejestr jest jawny, ale tylko w zakresie niektórych informacji, które pozwolą na identyfikację danej osoby jako uprawnionej do wykonywania zawodu medycznego oraz aktualności jej wpisu. 

Jawne będą następujące dane: 

  • numer wpisu, 

  • indywidualny identyfikator wpisu, 

  • data wpisu,

  • nazwa wykonywanego zawodu medycznego, 

  • imię i nazwisko, 

  • nazwa i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz NIP lub REGON lub numer księgi rejestrowej lub unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, jeśli dotyczy, 

  • informacja o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, 

  • informacja o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • informacja o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 

  • datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny, 

  • informacja o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu,

Powyższe dane będzie mógł sprawdzić każdy zainteresowany np. pacjent, potencjalny pracodawca. 

Zobacz także: Miały być rewolucyjne zmiany w sanatoriach. Resort rozwiewa nadzieje
Ważna zmiana w receptach na darmowe leki. Wielomiesięczne apele przyniosły skutek

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA