REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Alicja Kociemba
Adwokat wpisany na listę Wielkopolskiej Izby Adwokackiej w Poznaniu oraz mediator sądowy wpisany na listę stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Prowadzi kancelarię adwokacką w Poznaniu – Kociemba Kancelaria Adwokacka.
zawody medyczne
zawody medyczne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

rozwiń >

Kto podlega wpisowi do rejestru?

Wpisowi do rejestru podlegają osoby wykonujące 15 zawodów objętych ustawą o niektórych zawodach medycznych, czyli:

REKLAMA

REKLAMA

  •  asystentka stomatologiczna, 

  • elektroradiolog, 

  • higienistka stomatologiczna, 

  • instruktor terapii uzależnień, 

  • opiekun medyczny,

  • optometrysta,

  • ortoptystka,

  • podiatra,

  • profilaktyk,

  • protetyk słuchu,

  • technik farmaceutyczny,

  • technik masażysta,

  • technik ortopeda,

  • technik sterylizacji medycznej,

  • terapeuta zajęciowy. 

Tzw. dietetyk kliniczny, czyli osoba wykonująca czynności zawodowe w zakresie planowania diety, prowadzenia konsultacji dietetycznych oraz udzielania porad edukacyjnych w ramach świadczeń gwarantowanych nie podlega wpisowi do rejestru – ustawa w tym zakresie nie dotyczy osoby wykonującej te czynności zawodowe.

Kiedy złożyć wniosek o wpis do rejestru? 

To zależy, czy jest się osobą, która spełnia wymagania do wykonywania zawodu w dacie wejścia w życie ustawy tj. w dniu 26 marca 2024 roku, czy dopiero zdobędzie je po tej dacie.  Jeśli dana osoba posiada już uprawnienia w dacie wejścia w życie ustawy, to może wykonywać zawód przez okres 1 roku (do 26 marca 2025 roku) bez wpisu. Jednak musi złożyć wniosek do rejestru nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (do 26 września 2024 roku). 

Jeśli natomiast dana osoba uzyska wymagane kwalifikacje po dniu 26 marca 2024 roku (np. ukończy szkołę lub uczelnię), to będzie musiała uzyskać wpis zanim podejmie jakiekolwiek czynności zawodowe. Zawód medyczny będzie mogła wykonywać dopiero od dnia uzyskania wpisu. 

REKLAMA

Do kogo złożyć wniosek i kto go rozpatrzy? 

Chociaż rejestr prowadzony jest przez Ministra Zdrowia, to rozpatrywaniem wniosków zajmować będzie się wojewoda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do:

  • wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny,

  • w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody - Wojewoda Mazowiecki

Wniosek będzie można złożyć tylko w formie elektronicznej oraz podpisać podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Szczegółowych informacji na temat wzoru wniosku oraz potrzebnych dokumentów należy szukać na stronach internetowych urzędów wojewódzkich. 

Przykład

Technik masażysta mieszka w Poznaniu i chce uzyskać wpis do rejestru - właściwy do złożenia wniosku będzie Wojewoda Wielkopolski.

Jeśli wniosek będzie prawidłowo złożony i opłacony, to wojewoda dokona wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.

W przypadku braków formalnych wniosku, organ wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 21 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. 

W przypadku odmowy wpisu (np. w przypadku niespełniania wymagań do wykonywania zawodu) wojewoda wyda decyzję administracyjną o odmowie wpisu. Od decyzji przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego. 

Ile kosztuje wpis? 

Wniosek o wpis podlega opłacie w kwocie 100 złotych, którą wpłaca się na rachunek bankowy wskazany przez właściwego wojewodę. 

Wykreślenie lub zmiana danych w rejestrze nie będzie podlegać wpisowi. 

Wykonuję dwa zawody medyczne – czy mam uzyskać jeden wpis? 

Nie, należy złożyć wniosek i uzyskać wpis odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego. 

Czy rejestr jest jawny? Kto będzie miał dostęp do rejestru?

Tak, rejestr jest jawny, ale tylko w zakresie niektórych informacji, które pozwolą na identyfikację danej osoby jako uprawnionej do wykonywania zawodu medycznego oraz aktualności jej wpisu. 

Jawne będą następujące dane: 

  • numer wpisu, 

  • indywidualny identyfikator wpisu, 

  • data wpisu,

  • nazwa wykonywanego zawodu medycznego, 

  • imię i nazwisko, 

  • nazwa i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz NIP lub REGON lub numer księgi rejestrowej lub unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, jeśli dotyczy, 

  • informacja o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, 

  • informacja o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • informacja o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 

  • datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny, 

  • informacja o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu,

Powyższe dane będzie mógł sprawdzić każdy zainteresowany np. pacjent, potencjalny pracodawca. 

Zobacz także: Miały być rewolucyjne zmiany w sanatoriach. Resort rozwiewa nadzieje
Ważna zmiana w receptach na darmowe leki. Wielomiesięczne apele przyniosły skutek

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA