Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
- Kto podlega wpisowi do rejestru?
- Kiedy złożyć wniosek o wpis do rejestru?
- Do kogo złożyć wniosek i kto go rozpatrzy?
- Ile kosztuje wpis?
- Wykonuję dwa zawody medyczne – czy mam uzyskać jeden wpis?
- Czy rejestr jest jawny? Kto będzie miał dostęp do rejestru?
Kto podlega wpisowi do rejestru?
Wpisowi do rejestru podlegają osoby wykonujące 15 zawodów objętych ustawą o niektórych zawodach medycznych, czyli:
REKLAMA
asystentka stomatologiczna,
elektroradiolog,
higienistka stomatologiczna,
instruktor terapii uzależnień,
opiekun medyczny,
optometrysta,
ortoptystka,
podiatra,
profilaktyk,
protetyk słuchu,
technik farmaceutyczny,
technik masażysta,
technik ortopeda,
technik sterylizacji medycznej,
terapeuta zajęciowy.
Tzw. dietetyk kliniczny, czyli osoba wykonująca czynności zawodowe w zakresie planowania diety, prowadzenia konsultacji dietetycznych oraz udzielania porad edukacyjnych w ramach świadczeń gwarantowanych nie podlega wpisowi do rejestru – ustawa w tym zakresie nie dotyczy osoby wykonującej te czynności zawodowe.
Kiedy złożyć wniosek o wpis do rejestru?
REKLAMA
To zależy, czy jest się osobą, która spełnia wymagania do wykonywania zawodu w dacie wejścia w życie ustawy tj. w dniu 26 marca 2024 roku, czy dopiero zdobędzie je po tej dacie. Jeśli dana osoba posiada już uprawnienia w dacie wejścia w życie ustawy, to może wykonywać zawód przez okres 1 roku (do 26 marca 2025 roku) bez wpisu. Jednak musi złożyć wniosek do rejestru nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (do 26 września 2024 roku).
Jeśli natomiast dana osoba uzyska wymagane kwalifikacje po dniu 26 marca 2024 roku (np. ukończy szkołę lub uczelnię), to będzie musiała uzyskać wpis zanim podejmie jakiekolwiek czynności zawodowe. Zawód medyczny będzie mogła wykonywać dopiero od dnia uzyskania wpisu.
Do kogo złożyć wniosek i kto go rozpatrzy?
Chociaż rejestr prowadzony jest przez Ministra Zdrowia, to rozpatrywaniem wniosków zajmować będzie się wojewoda.
Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do:
wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny,
w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody - Wojewoda Mazowiecki
Wniosek będzie można złożyć tylko w formie elektronicznej oraz podpisać podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Szczegółowych informacji na temat wzoru wniosku oraz potrzebnych dokumentów należy szukać na stronach internetowych urzędów wojewódzkich.
Technik masażysta mieszka w Poznaniu i chce uzyskać wpis do rejestru - właściwy do złożenia wniosku będzie Wojewoda Wielkopolski.
Jeśli wniosek będzie prawidłowo złożony i opłacony, to wojewoda dokona wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.
W przypadku braków formalnych wniosku, organ wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 21 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
W przypadku odmowy wpisu (np. w przypadku niespełniania wymagań do wykonywania zawodu) wojewoda wyda decyzję administracyjną o odmowie wpisu. Od decyzji przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego.
Ile kosztuje wpis?
Wniosek o wpis podlega opłacie w kwocie 100 złotych, którą wpłaca się na rachunek bankowy wskazany przez właściwego wojewodę.
Wykreślenie lub zmiana danych w rejestrze nie będzie podlegać wpisowi.
Wykonuję dwa zawody medyczne – czy mam uzyskać jeden wpis?
Nie, należy złożyć wniosek i uzyskać wpis odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego.
Czy rejestr jest jawny? Kto będzie miał dostęp do rejestru?
Tak, rejestr jest jawny, ale tylko w zakresie niektórych informacji, które pozwolą na identyfikację danej osoby jako uprawnionej do wykonywania zawodu medycznego oraz aktualności jej wpisu.
Jawne będą następujące dane:
numer wpisu,
indywidualny identyfikator wpisu,
data wpisu,
nazwa wykonywanego zawodu medycznego,
imię i nazwisko,
nazwa i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz NIP lub REGON lub numer księgi rejestrowej lub unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, jeśli dotyczy,
informacja o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego,
informacja o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
informacja o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny,
informacja o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu,
Powyższe dane będzie mógł sprawdzić każdy zainteresowany np. pacjent, potencjalny pracodawca.
ustawa z 17.08.2023 r. o niektórych zawodach medycznych, Dz.U. z 2023 r. poz. 1972
Zobacz także: Miały być rewolucyjne zmiany w sanatoriach. Resort rozwiewa nadzieje
Ważna zmiana w receptach na darmowe leki. Wielomiesięczne apele przyniosły skutek
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.