Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd? / Shutterstock

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO

Zgodnie z porządkiem obrad 13 listopada Rada Ministrów ma się zająć projektem noweli ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez resort klimatu i środowiska projekt zakłada przedłużenie obowiązywania papierowych dokumentów potwierdzających recykling oraz więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO.

Według projektu finansowanie BDO, czyli bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w latach 2025-27 będzie kosztować 94,1 mln zł. Planowane w przepisach zmiany dotyczą utrzymania finansowania BDO; teraz pieniądze pochodzą ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, że limity wydawania środków na ten cel zostały już przekroczone, dlatego należy je zwiększyć. W 2025 r. limit wyniesie 35,1 mln zł, w 2026 r. - 28,5 mln zł i w 2027 r. - 30,5 mln zł, czyli w sumie 94,1 mln zł. Środki te mają posłużyć na dalsze utrzymanie i rozwój bazy danych, w której obecnie wpisanych jest ponad 600 tys. podmiotów.

W celu realizacji zadań BDO wpływy od podmiotów z opłat rejestrowanych i rocznych gromadzone przez urzędy marszałkowskie będą w 64,35 proc. przekazywane do Funduszu w latach 2025-2027. Po tym czasie będą one ponownie częścią dochodu budżetu państwa. Dodano też zapis umożliwiający finansowanie zadań BDO poprzez środki przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.

Co zakładają projektowane zmiany

Projektowane zmiany skracają okres przechowywania danych osobowych w BDO ze 100 do 10 lat w przypadku innych dokumentów niż te o ewidencji odpadów. 

Dodatkowo resort klimatu planuje ustalenie limitów wydatków samorządów związanych z gospodarką o odpadach. W obowiązujących przepisach są one ustalone jedynie do 2025 r., a ustawa o finansach publicznych wymaga ich planowania na kolejne 10 lat.

Zmiany w przepisach mają umożliwić przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowego sposobu wystawiania dokumentów potwierdzających recykling dla opakowań i produktów, odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów, czyli w formie dokumentów papierowych, a nie za pośrednictwem BDO.

W marcu br. ministerstwo klimatu informowało, że w bazie danych odpadowych było 627 tys. użytkowników, z czego aktywnych 597 tys. Wskazano wówczas, że w ciągu doby w bazie odnotowywanych jest ponad 20 tys. logowań, wystawianych jest też ponad 86 tys. kart przekazania odpadów; 17 tys. kart dotyczy przekazania odpadów komunalnych.

BDO została uruchomiona w styczniu 2018 roku. System ma służyć do zarządzania gospodarką odpadową w Polsce. Pozwala na śledzenie przepływu odpadów, a dane z BDO wykorzystywane są również przez inspekcję ochrony środowiska oraz policję i prokuraturę do walki z nieprawidłowościami. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość budżetowa
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?
13 lis 2024

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?
13 lis 2024

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw
13 lis 2024

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych
04 lis 2024

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji
30 paź 2024

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?
29 paź 2024

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?
29 paź 2024

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]
23 paź 2024

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych
22 paź 2024

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich
22 paź 2024

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

pokaż więcej
Proszę czekać...