REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
finanse, budżet, księgowość
Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

We wtorek, 29 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten przewiduje złagodzenie rygorów prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) od 2025 r.

REKLAMA

 Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zgodnie z komunikatem po posiedzeniu rządu, wśród najważniejszych rozwiązań przewidzianych w projekcie, znalazły się m.in. rozwiązania przedłużające przepisy uelastyczniające zarządzanie budżetami samorządów. Rozwiązania te - zdaniem projektodawców - powinny umożliwić zachowanie płynności finansowej i zdolności kredytowej jednostkom samorządu terytorialnego.

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku

Do 2029 roku przedłużone zostaną następujące preferencje dla JST:

  • samorząd będzie mógł bilansować wolnymi środkami część bieżącą swojego budżetu;
  • przedłużona zostanie zmiana podejścia do rozliczenia reguły zrównoważenia budżetu w części bieżącej – z rozliczenia 4-letniego na rozliczenie 8-letnie.
  • samorząd nie będzie musiał spełniać relacji, która ogranicza wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, zgodnie z ustawą o finansach publicznych.

REKLAMA

W komunikacie wskazano, że będzie to możliwe pod warunkiem, gdy m.in. łączna kwota długu danej jednostki nie przekroczy 100 proc. jej dochodów ogółem, pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z określonych tytułów, zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Ponadto, jako dodatkowe zabezpieczenie JST wskazano rozwiązanie, w którym dana jednostka będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku, gdy taka sytuacja nie zagrozi realizacji przez nią zadań publicznych.

Wśród rozwiań znalazło się także to, że w relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, nie będą ujmowane potencjalne spłaty kwot, które wynikają z udzielonych przez samorząd poręczeń i gwarancji. Ponadto, utrzymana ma zostać możliwość doliczania do indywidulanego limitu spłaty zobowiązań dochodów ze sprzedaży majątku – z modyfikacją – dane dotyczące dochodów ze sprzedaży majątku, uwzględniane przy obliczaniu wskaźnika spłaty zobowiązań, będą pochodziły ze sprawozdań budżetowych JST.  Nowela przewiduje wejście w życie dzień po ogłodzeniu w Dzienniku Ustaw, a zmiany mają mieć zastosowanie do opracowania budżetów i wieloletnich prognoz finansowych samorządów na 2025 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA