REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

dodatek motywacyjny, pracownik, związki zawodowe, resort pracy
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników

Federacja Socjalnych zwróciła się z petycją o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie uchwalenia ustawy o dodatku motywacyjnym w wysokości 1000 zł brutto dla pracowników samorządowych realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń i potwierdzania uprawnień. Według Federacji dodatek ten powinien przysługiwać również pracownikom realizującym działania o charakterze obsługowym i administracyjnym wynikające z innych przepisów niż ustawa o pomocy społecznej. W petycji wskazano, że dodatek ten miałby obowiązywać od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r., co oznacza, że objęci nim pracownicy mieliby prawo do wypłaty wyrównania za okres, kiedy na podstawie doczasowych przepisów świadczenie im nie przysługiwało.

REKLAMA

Ilu pracowników objętych dodatkiem

Jak wskazano w uzasadnieniu do petycji, w ocenie skutków regulacji obecnie obowiązujących przepisów oszacowano, że dodatkiem zostanie objętych około 133 tys. pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, natomiast z zapotrzebowania złożonego do wojewodów wynika, że dodatek otrzymuje niespełna 128,5 tys. pracowników. Zdaniem Federacji pozostałe środki można wykorzystać na wypłatę dodatków dla pracowników, którzy nie zostali objęci programem.  W uzasadnieniu wskazano również, że rozwiązania ustawowe są konieczne, ponieważ środki przekazywane samorządom na obsługę zadań zleconych są zbyt niskie, aby sfinansować z nich wypłatę dodatków motywacyjnych.

„Zdaniem naszej organizacji, pamiętać jednak należy, że środki przekazywane na realizację tychże zadań, z reguły są niewspółmiernie niskie w stosunku do faktycznie ponoszonych kosztów związanych z ich obsługą (np. brak naliczania kosztów obsługi za wydawanie decyzji odmownych), szczególnie w sytuacji systemowego wygaszania dostępu do określonych świadczeń. Stwierdzić także należy, że część z samorządów przekazując swoim jednostkom organizacyjnym określone zadania zlecone, w ogóle nie była skłonna do transferowania środków budżetowych na dodatkowe składowe wynagrodzeń dla pracowników (premie, dodatki) tj. za zwiększoną liczbę i obciążenie wynikające z realizacji tych zadań” – wskazano w uzasadnieniu. 

Dla kogo dodatek motywacyjny

Kogo powinna obejmować ustawa? Jak wskazano w petycji, ustawa powinna obejmować pracowników realizujących zadania na podstawie: ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. ustawa o świadczeniach rodzinnych; ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów; ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym; ustawy z dnia 15 września 2022 o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw; ustawy z dnia 15 grudnia 2022 o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu; ustawy z dnia 23 maja 2024r. o bonie energetycznym oraz zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego; ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska — w zakresie wydawania zaświadczeń, o których mowa w art. 411 ust. 10g-10s; ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - w zakresie orzekania o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, a także w zakresie obsługi przez powiat zadań związanych z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.

Co na to resort pracy

O zmianach w programach dotyczących dodatków motywacyjnych wielokrotnie wypowiadało się Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stojąc na stanowisku, że ewentualne dodatki dla pracowników samorządowych realizujących zadania zlecone na podstawie innych ustaw niż ustawa o pomocy społecznej powinny być finansowane ze środków przekazywanych na obsługę tych zadań. W październiku, w odpowiedziach na poselskie interpelacje resort poinformował, że nie są prowadzone prace nad modyfikacją tych programów, natomiast rozważane są kompleksowe rozwiązania dotyczące pracowników pomocy społecznej.

„W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęto też prace analityczne dotyczące wprowadzenia systemowej zmiany w obszarach pomocy społecznej oraz systemu świadczeń rodzinnych. Pracami analitycznymi objęto też kwestie wynagradzania pracowników zatrudnionych do realizacji zadań z tych obszarów. Działania te będą prowadzone i konsultowane z udziałem strony samorządowej” – wskazał wiceministra Katarzyna Nowakowska. 

MRPiPS poinformowało również, że w resorcie powołano zespół do spraw reformy systemu pomocy społecznej, złożony z grona ekspertów, praktyków oraz osób ze świata nauki. Jednym z zadań zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych dotyczących wsparcia kadr pomocy społecznej, między innymi w kwestiach związanych z ich wynagrodzeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

mr/

Źródło: SSPAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

REKLAMA