REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dodatek motywacyjny, pracownik, związki zawodowe, resort pracy
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników

Federacja Socjalnych zwróciła się z petycją o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie uchwalenia ustawy o dodatku motywacyjnym w wysokości 1000 zł brutto dla pracowników samorządowych realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń i potwierdzania uprawnień. Według Federacji dodatek ten powinien przysługiwać również pracownikom realizującym działania o charakterze obsługowym i administracyjnym wynikające z innych przepisów niż ustawa o pomocy społecznej. W petycji wskazano, że dodatek ten miałby obowiązywać od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r., co oznacza, że objęci nim pracownicy mieliby prawo do wypłaty wyrównania za okres, kiedy na podstawie doczasowych przepisów świadczenie im nie przysługiwało.

REKLAMA

Ilu pracowników objętych dodatkiem

Jak wskazano w uzasadnieniu do petycji, w ocenie skutków regulacji obecnie obowiązujących przepisów oszacowano, że dodatkiem zostanie objętych około 133 tys. pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, natomiast z zapotrzebowania złożonego do wojewodów wynika, że dodatek otrzymuje niespełna 128,5 tys. pracowników. Zdaniem Federacji pozostałe środki można wykorzystać na wypłatę dodatków dla pracowników, którzy nie zostali objęci programem.  W uzasadnieniu wskazano również, że rozwiązania ustawowe są konieczne, ponieważ środki przekazywane samorządom na obsługę zadań zleconych są zbyt niskie, aby sfinansować z nich wypłatę dodatków motywacyjnych.

Polecamy: Dokumentacja pracownicza 2024

„Zdaniem naszej organizacji, pamiętać jednak należy, że środki przekazywane na realizację tychże zadań, z reguły są niewspółmiernie niskie w stosunku do faktycznie ponoszonych kosztów związanych z ich obsługą (np. brak naliczania kosztów obsługi za wydawanie decyzji odmownych), szczególnie w sytuacji systemowego wygaszania dostępu do określonych świadczeń. Stwierdzić także należy, że część z samorządów przekazując swoim jednostkom organizacyjnym określone zadania zlecone, w ogóle nie była skłonna do transferowania środków budżetowych na dodatkowe składowe wynagrodzeń dla pracowników (premie, dodatki) tj. za zwiększoną liczbę i obciążenie wynikające z realizacji tych zadań” – wskazano w uzasadnieniu. 

Dla kogo dodatek motywacyjny

Kogo powinna obejmować ustawa? Jak wskazano w petycji, ustawa powinna obejmować pracowników realizujących zadania na podstawie: ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. ustawa o świadczeniach rodzinnych; ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów; ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym; ustawy z dnia 15 września 2022 o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw; ustawy z dnia 15 grudnia 2022 o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu; ustawy z dnia 23 maja 2024r. o bonie energetycznym oraz zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego; ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska — w zakresie wydawania zaświadczeń, o których mowa w art. 411 ust. 10g-10s; ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - w zakresie orzekania o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, a także w zakresie obsługi przez powiat zadań związanych z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych.

Co na to resort pracy

O zmianach w programach dotyczących dodatków motywacyjnych wielokrotnie wypowiadało się Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stojąc na stanowisku, że ewentualne dodatki dla pracowników samorządowych realizujących zadania zlecone na podstawie innych ustaw niż ustawa o pomocy społecznej powinny być finansowane ze środków przekazywanych na obsługę tych zadań. W październiku, w odpowiedziach na poselskie interpelacje resort poinformował, że nie są prowadzone prace nad modyfikacją tych programów, natomiast rozważane są kompleksowe rozwiązania dotyczące pracowników pomocy społecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęto też prace analityczne dotyczące wprowadzenia systemowej zmiany w obszarach pomocy społecznej oraz systemu świadczeń rodzinnych. Pracami analitycznymi objęto też kwestie wynagradzania pracowników zatrudnionych do realizacji zadań z tych obszarów. Działania te będą prowadzone i konsultowane z udziałem strony samorządowej” – wskazał wiceministra Katarzyna Nowakowska. 

MRPiPS poinformowało również, że w resorcie powołano zespół do spraw reformy systemu pomocy społecznej, złożony z grona ekspertów, praktyków oraz osób ze świata nauki. Jednym z zadań zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych dotyczących wsparcia kadr pomocy społecznej, między innymi w kwestiach związanych z ich wynagrodzeniami.

mr/

Źródło: SSPAP

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA