Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.
REKLAMA
Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych
Pracownicy urzędów skarbowych bacznie przypatrują się zwłaszcza tym zobowiązaniom, które zgodnie z przepisami prawa podatkowego powinny ulec przedawnieniu – powiedziała doradca podatkowy w e-pity.pl Monika Piątkowska. Dodała, że skarbówka często podejmuje działania, które mają nie dopuścić do przedawnienia. Dzięki temu organy podatkowe zyskują więcej czasu na podważenie rozliczeń. Mają do tego prawo dzięki art. 70 par. 6 Ordynacji podatkowej, który reguluje zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązań podatkowych – dodała.
§ 6. Bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem:
1) wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania;
2) wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania;
3) wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa;
4) doręczenia postanowienia o przyjęciu zabezpieczenia, o którym mowa w art. 33d zabezpieczenie wykonania decyzji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub w innych formach § 2, lub doręczenia zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
5) doręczenia zawiadomienia o przystąpieniu do zabezpieczenia w przypadkach określonych w art. 32a zaskarżenie egzekwowanej należności § 3 i art. 35 zgłoszenie zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.);
6) wystąpienia przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, na wniosek strony, o którym mowa w art. 119h zasięganie przez Szefa KAS opinii Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania § 2, o opinię Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania, zwanej dalej "Radą", co do zasadności zastosowania art. 119a unikanie opodatkowania lub środków ograniczających umowne korzyści.
Ekspertka wspomniała także, że dalej wykorzystywane jest przez organy skarbowe wstrzymanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Dzieje się tak mimo podjętej przez NSA uchwały z dnia 24 maja 2021 r. syg. akt I FPS 1/21, która dopuszcza badanie przez sądy administracyjne wpływu postępowania karnoskarbowego na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, w tym jego instrumentalnego wszczęcia. W takich właśnie przypadkach zawiadomienia wysyłane są do podatników często przed upływem pięcioletniego okresu, po którym przedawnia się zobowiązanie – powiedziała. Zauważyła także, że coraz częściej wykorzystywane jest także zajęcie majątku podatnika aby zawiesić bieg terminu przedawnienia. Dzięki nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom podatkowym organów pierwszej instancji możliwe jest prowadzenie egzekucji wobec podatnika. W takim przypadku decyzja, która nie jest ostateczna, staje się wykonalna i może stanowić tytuł egzekucyjny – powiedziała ekspertka.
§ 4. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny.
REKLAMA
REKLAMA