Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?
REKLAMA
REKLAMA
- Opłata reklamowa: kto zapłaci?
- Opłata reklamowa: kiedy się jej nie pobiera?
- Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł.
Zgodnie z ustawą, rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość opłaty reklamowej. Stawki te nie mogą jednak przekroczyć wysokości określonej w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z obwieszczeniem ministra finansów z dnia 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025, w 2025 r. zmianie ulegnie wysokość podatków oraz opłat lokalnych. Rada gminy może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych a także od urządzeń reklamowych. Nie może być ona jednak wyższa od tej, która została określona w obwieszczeniu ministra finansów. Może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
REKLAMA
Opłata reklamowa: kto zapłaci?
Opłata reklamowa pobierana jest od właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste. Pobiera się ją także od użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych oraz posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych. Opłata reklamowa pobierana jest także od posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, które stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku, gdy jego posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego lub jest bez tytułu prawnego. Opłatę reklamową pobiera się od wyżej wymienionych jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.
Opłata reklamowa: kiedy się jej nie pobiera?
Nie zawsze pobiera się opłatę reklamową. Nie jest ona pobierana w przypadku, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, stanowią szyld (pod warunkiem, że jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń), czy są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa. Opłaty reklamowej nie pobiera się także w przypadku, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe służą wyłącznie do upowszechniania informacji trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia, a także te o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych wskazano także, że kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego. Wysokość podatków od nieruchomości można sprawdzić w artykule: 1,19 zł tyle wyniesie stawka podatku od budynków mieszkalnych w 2025 r. Ile wyniosą podatki od nieruchomości w 2025 r.?
Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł.
Opłata reklamowa składa się z dwóch części. Jedna jest stała, druga jest zmienna. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy. Zaś część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy. W przypadku, gdy kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, wysokość opłaty zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym. Od 1 stycznia 2025 r. stawka części stałej opłaty reklamowej nie będzie mogła przekroczyć 3,72 zł dziennie. Zaś stawka części zmiennej opłaty reklamowej – od 1 stycznia 2025 r. – nie będzie mogła przekroczyć 0,34 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
Polecamy "Komplet Podatki 2025". Są to poradniki dla księgowych i biur rachunkowych dotyczące wszystkich zmian w podatkach w 2024 r.
OBWIESZCZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025
USTAWA z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70 t.j.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.