Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten jest odpowiedzią na potrzebę złagodzenia rygorów prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego od 2025 r.
REKLAMA
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że w ostatnich latach w wyniku reform podatkowych i związanym z nimi zmniejszeniem dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz zwiększeniem wydatków bieżących spowodowanych m.in. inflacją, jednostki samorządu terytorialnego odnotowały wyraźny spadek nadwyżki operacyjnej. Zdaniem projektodawców, zaproponowane rozwiązania pozwolą JST na przygotowanie w ustawowym terminie realistycznych budżetów na rok 2025 i wieloletnich prognoz finansowych. Termin uchwalenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego ustalony jest na dzień 31 grudnia 2024 r., a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 31 stycznia 2025 r.
Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]
Projekt obejmuje przedłużenie do roku 2029 obowiązujących regulacji uelastyczniających zarządzanie budżetami jednostek samorządu terytorialnego przez modyfikację reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego. Chodzi o utrzymanie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz indywidualnego limitu spłaty zobowiązań. Z informacji opublikowanych w wykazie prac legislacyjnych wynika, że obejmują one przedłużenie:
- możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki,
- możliwości niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań pod warunkiem gdy łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100 proc. jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększonych o planowane przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego. W informacji do projektu wskazano, że dodatkowym zabezpieczeniem JST będzie rozwiązanie, zgodnie z którym JST będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych,
- nieujmowania w relacji ograniczającej wysokość spłaty długu potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez JST poręczeń i gwarancji.
Projekt zakłada także modyfikację indywidulanego limitu spłaty zobowiązań w zakresie umożliwienia doliczania do relacji z tego artykułu dochodów ze sprzedaży majątku. Proponowane rozwiązania różnią się od tych obowiązujących do 2025 r. tym, że minimalizują dotychczas występujący problem zawyżania maksymalnych indywidualnych wskaźników spłaty zadłużenia wynikające ze zbyt optymistycznego prognozowania tego źródła dochodów.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (UD154)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.