REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?
Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO

Zgodnie z porządkiem obrad 13 listopada Rada Ministrów ma się zająć projektem noweli ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez resort klimatu i środowiska projekt zakłada przedłużenie obowiązywania papierowych dokumentów potwierdzających recykling oraz więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO.

REKLAMA

REKLAMA

Według projektu finansowanie BDO, czyli bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w latach 2025-27 będzie kosztować 94,1 mln zł. Planowane w przepisach zmiany dotyczą utrzymania finansowania BDO; teraz pieniądze pochodzą ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, że limity wydawania środków na ten cel zostały już przekroczone, dlatego należy je zwiększyć. W 2025 r. limit wyniesie 35,1 mln zł, w 2026 r. - 28,5 mln zł i w 2027 r. - 30,5 mln zł, czyli w sumie 94,1 mln zł. Środki te mają posłużyć na dalsze utrzymanie i rozwój bazy danych, w której obecnie wpisanych jest ponad 600 tys. podmiotów.

W celu realizacji zadań BDO wpływy od podmiotów z opłat rejestrowanych i rocznych gromadzone przez urzędy marszałkowskie będą w 64,35 proc. przekazywane do Funduszu w latach 2025-2027. Po tym czasie będą one ponownie częścią dochodu budżetu państwa. Dodano też zapis umożliwiający finansowanie zadań BDO poprzez środki przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.

REKLAMA

Polecamy "Komplet Podatki 2025". Jest to to poradniki dla księgowych i biur rachunkowych dotyczące wszystkich zmian w podatkach w 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zakładają projektowane zmiany

Projektowane zmiany skracają okres przechowywania danych osobowych w BDO ze 100 do 10 lat w przypadku innych dokumentów niż te o ewidencji odpadów. 

Dodatkowo resort klimatu planuje ustalenie limitów wydatków samorządów związanych z gospodarką o odpadach. W obowiązujących przepisach są one ustalone jedynie do 2025 r., a ustawa o finansach publicznych wymaga ich planowania na kolejne 10 lat.

Zmiany w przepisach mają umożliwić przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowego sposobu wystawiania dokumentów potwierdzających recykling dla opakowań i produktów, odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów, czyli w formie dokumentów papierowych, a nie za pośrednictwem BDO.

W marcu br. ministerstwo klimatu informowało, że w bazie danych odpadowych było 627 tys. użytkowników, z czego aktywnych 597 tys. Wskazano wówczas, że w ciągu doby w bazie odnotowywanych jest ponad 20 tys. logowań, wystawianych jest też ponad 86 tys. kart przekazania odpadów; 17 tys. kart dotyczy przekazania odpadów komunalnych.

BDO została uruchomiona w styczniu 2018 roku. System ma służyć do zarządzania gospodarką odpadową w Polsce. Pozwala na śledzenie przepływu odpadów, a dane z BDO wykorzystywane są również przez inspekcję ochrony środowiska oraz policję i prokuraturę do walki z nieprawidłowościami. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA