REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?
Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO

Zgodnie z porządkiem obrad 13 listopada Rada Ministrów ma się zająć projektem noweli ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez resort klimatu i środowiska projekt zakłada przedłużenie obowiązywania papierowych dokumentów potwierdzających recykling oraz więcej pieniędzy na pokrycie kosztów działania BDO.

REKLAMA

REKLAMA

Według projektu finansowanie BDO, czyli bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w latach 2025-27 będzie kosztować 94,1 mln zł. Planowane w przepisach zmiany dotyczą utrzymania finansowania BDO; teraz pieniądze pochodzą ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, że limity wydawania środków na ten cel zostały już przekroczone, dlatego należy je zwiększyć. W 2025 r. limit wyniesie 35,1 mln zł, w 2026 r. - 28,5 mln zł i w 2027 r. - 30,5 mln zł, czyli w sumie 94,1 mln zł. Środki te mają posłużyć na dalsze utrzymanie i rozwój bazy danych, w której obecnie wpisanych jest ponad 600 tys. podmiotów.

W celu realizacji zadań BDO wpływy od podmiotów z opłat rejestrowanych i rocznych gromadzone przez urzędy marszałkowskie będą w 64,35 proc. przekazywane do Funduszu w latach 2025-2027. Po tym czasie będą one ponownie częścią dochodu budżetu państwa. Dodano też zapis umożliwiający finansowanie zadań BDO poprzez środki przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.

Polecamy "Komplet Podatki 2025". Jest to to poradniki dla księgowych i biur rachunkowych dotyczące wszystkich zmian w podatkach w 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zakładają projektowane zmiany

Projektowane zmiany skracają okres przechowywania danych osobowych w BDO ze 100 do 10 lat w przypadku innych dokumentów niż te o ewidencji odpadów. 

Dodatkowo resort klimatu planuje ustalenie limitów wydatków samorządów związanych z gospodarką o odpadach. W obowiązujących przepisach są one ustalone jedynie do 2025 r., a ustawa o finansach publicznych wymaga ich planowania na kolejne 10 lat.

Zmiany w przepisach mają umożliwić przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowego sposobu wystawiania dokumentów potwierdzających recykling dla opakowań i produktów, odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów, czyli w formie dokumentów papierowych, a nie za pośrednictwem BDO.

W marcu br. ministerstwo klimatu informowało, że w bazie danych odpadowych było 627 tys. użytkowników, z czego aktywnych 597 tys. Wskazano wówczas, że w ciągu doby w bazie odnotowywanych jest ponad 20 tys. logowań, wystawianych jest też ponad 86 tys. kart przekazania odpadów; 17 tys. kart dotyczy przekazania odpadów komunalnych.

BDO została uruchomiona w styczniu 2018 roku. System ma służyć do zarządzania gospodarką odpadową w Polsce. Pozwala na śledzenie przepływu odpadów, a dane z BDO wykorzystywane są również przez inspekcję ochrony środowiska oraz policję i prokuraturę do walki z nieprawidłowościami. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA