Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania. Chodzi o projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania dodatkowych wydatków samorządów na zwiększenie wynagrodzeń. Zdaniem resortu nie można zgodzić się ze stwierdzeniem zawartym w tabeli rozbieżności, że kwestie środków na wynagrodzenia, w tym doprecyzowanie potrzeb dysponentów części budżetowych, powinny być przedmiotem ustaleń w trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2026 i kolejne lata. W poprzednich uwagach do projektu resort wskazywał na konieczność wskazania źródeł sfinansowania dodatkowych wydatków samorządów na zwiększenie wynagrodzeń argumentując to tym, że "stosownie do przepisu art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw oraz akty prawne, których skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, zawierają w uzasadnieniu określenie wysokości tych skutków oraz wskazanie źródeł ich sfinansowania"
Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania
Ministerstwo odniosło się po raz kolejny do zapisu zawartego w OSR w pkt 6 Wpływ na sektor finansów publicznych w dodatkowych informacjach, że „W obliczeniach skutków finansowych dla jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) przyjęto, że udział gmin, a w efekcie udział jednostek samorządu terytorialnego (JST) w dochodach z PIT, w 2024 r. i kolejnych latach pozostanie na stałym poziomie 50,31 proc.”. Resort przypomniał, że 1 października 2024 r. została uchwalona nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego została opublikowana w Dz.U. poz. 1572, w dniu 24 października 2024 r.), zgodnie z którą nastąpiła systemowa zmiana w zakresie ustalania dochodów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W stanowisku Ministra Finansów z 26 listopada 2024 r. znalazły się także m.in. uwagi dotyczące sposobu wyznaczania wynagrodzenia dla członków w Zespołu do Spraw Minimalnego Wynagrodzenia, a także uwagi odnoszące się do orientacyjnej wysokości referencyjnej, którą ustalono na poziomie 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zdaniem resortu, w przedstawionych przez MRPIPS wyjaśnieniach nie znaleziono uzasadnienia, dlaczego wskaźnik referencyjny jest na tak wysokim poziomie, który znacząco odbiega od przyjętej praktyki międzynarodowej, co zostało również wskazane w pierwotnej uwadze MF. Poziom wskaźnika referencyjnego pensji minimalnej równy 55 proc. przeciętnego wynagrodzenia jest zbyt wysoki.
Polecamy Umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2025 r.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Projekt reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (UC62)