Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania
REKLAMA
REKLAMA
Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania dodatkowych wydatków samorządów na zwiększenie wynagrodzeń. Zdaniem resortu nie można zgodzić się ze stwierdzeniem zawartym w tabeli rozbieżności, że kwestie środków na wynagrodzenia, w tym doprecyzowanie potrzeb dysponentów części budżetowych, powinny być przedmiotem ustaleń w trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2026 i kolejne lata. W poprzednich uwagach do projektu resort wskazywał na konieczność wskazania źródeł sfinansowania dodatkowych wydatków samorządów na zwiększenie wynagrodzeń argumentując to tym, że "stosownie do przepisu art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw oraz akty prawne, których skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, zawierają w uzasadnieniu określenie wysokości tych skutków oraz wskazanie źródeł ich sfinansowania"
REKLAMA
Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania
Ministerstwo odniosło się po raz kolejny do zapisu zawartego w OSR w pkt 6 Wpływ na sektor finansów publicznych w dodatkowych informacjach, że „W obliczeniach skutków finansowych dla jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) przyjęto, że udział gmin, a w efekcie udział jednostek samorządu terytorialnego (JST) w dochodach z PIT, w 2024 r. i kolejnych latach pozostanie na stałym poziomie 50,31 proc.”. Resort przypomniał, że 1 października 2024 r. została uchwalona nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego została opublikowana w Dz.U. poz. 1572, w dniu 24 października 2024 r.), zgodnie z którą nastąpiła systemowa zmiana w zakresie ustalania dochodów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W stanowisku Ministra Finansów z 26 listopada 2024 r. znalazły się także m.in. uwagi dotyczące sposobu wyznaczania wynagrodzenia dla członków w Zespołu do Spraw Minimalnego Wynagrodzenia, a także uwagi odnoszące się do orientacyjnej wysokości referencyjnej, którą ustalono na poziomie 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zdaniem resortu, w przedstawionych przez MRPIPS wyjaśnieniach nie znaleziono uzasadnienia, dlaczego wskaźnik referencyjny jest na tak wysokim poziomie, który znacząco odbiega od przyjętej praktyki międzynarodowej, co zostało również wskazane w pierwotnej uwadze MF. Poziom wskaźnika referencyjnego pensji minimalnej równy 55 proc. przeciętnego wynagrodzenia jest zbyt wysoki.
Polecamy Umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2025 r.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Projekt reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (UC62)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.