Spis wyborców to dokument, który sporządzany jest przez organy gmin (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) celem zapewnienia poprawności wyborów poprzez zagwarantowanie możliwości wzięcia udziału w głosowaniu, a jednocześnie jednokrotnego głosowania przez tę samą osobę w tych samych wyborach. Każdy wyborca może być wpisany tylko do jednego spisu wyborców.
Ujęcie obywatela w spisie wyborców stanowi potwierdzenie jego prawa do oddania głosu w wyborach.
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców wnosi się do organu gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zamieszkania albo czasowego przebywania, na obszarze której utworzony został obwód głosowania, w którym wyborca zamierza głosować.
Zobacz również: Dzień wolny za pracę w komisji wyborczej
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców może być wniesiony m.in. w postaci elektronicznej przy użyciu dedykowanej usługi elektronicznej udostępnionej na ePUAP2 kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu. W tym celu wnioskodawca, posiadających konto na ePUAP2 i profil zaufany, powinien wypełnić formularz elektroniczny udostępniony na ePUAP2, a następnie podpisać wygenerowany wniosek bezpiecznym podpisem elektronicznym (weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP2 i wysłać go do właściwego organu gminy.
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców można zgłosić do dnia 20 października 2015 r.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów należy złożyć do organu gminy, w której wyborca jest ujęty w spisie wyborców.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania może być wniesiony m.in. w postaci elektronicznej. Wniosek należy wnieść przy użyciu dedykowanej usługi elektronicznej udostępnionej na ePUAP2 kliknięcie spowoduje opuszczenie tej strony i przeniesienie do zewnętrznego serwisu. W tym celu wnioskodawca, posiadających konto na ePUAP2 i profil zaufany, powinien wypełnić formularz elektroniczny udostępniony na ePUAP2, a następnie powinien podpisać wygenerowany wniosek bezpiecznym podpisem elektronicznym (weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP2 i wysłać go do właściwego organu gminy.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę. Upoważnienie można sporządzić w ramach wypełniania formularza elektronicznego wniosku o wydanie zaświadczenia.
Wniosek o zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów można złożyć do dnia 23 października 2015 r.
Źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji