Pojęcie „interesu w uzyskaniu zamówienia”

Rafał Frankiewicz
rozwiń więcej
Regulacja ustawowa Prawa zamówień publicznych posiada mechanizm, który stara się zrównać pozycję zamawiające i wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. Formalnie taka równość obowiązuje na mocy postanowień ustawy, jednak faktyczne uprawnienia stawiają w pozycji dominującej i bardziej uprzywilejowanej zamawiającego.

Środki ochrony prawnej określone w ustawie starają się temu zapobiec, realizując przy tym ważną funkcję prewencyjno-kontrolną w zakresie prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia. Kontrola w tym zakresie przejawia się w możliwości weryfikacji prawidłowości podejmowanych lub zaniechanych czynności i daje możliwość ich naprawy w trakcie toczącego się postępowania. Aspekt prewencyjny natomiast, ma na celu zwrócenie uwagi na możliwe konsekwencje w przypadku podjęcia czynności niezgodnych z regulacją ustawową, a w rezultacie ma wykluczyć i przeciwdziałać takim sytuacją.

Środki ochrony prawnej

Mając powyższe na uwadze warto przyjrzeć się bliżej jednej z przesłanek określonych w art. 179 ust. 1 pzp, dających możliwość do skorzystania ze środków ochrony prawnej. Mowa o „interesie w uzyskaniu danego zamówienia”, na który może powołać się wykonawca, uczestnik konkursu lub inny podmiot. Kwestią budzącą tutaj najwięcej wątpliwości jest samo rozumienie pojęcia „interes”. Biorąc pod uwagę interpretację wypracowaną w orzecznictwie KIO należy przez to rozumieć każdą, nawet potencjalną możliwość uzyskania zamówienia publicznego. Oznacza to, że każdy podmiot, który podjąłby działania zmierzające do udziału w postępowaniu lub złożyłby ofertę w ramach prowadzonej procedury przetargowej może powołać się na swój interes i skorzystać z regulacji zawartej w Dziale VI pzp (zob. wyrok KIO z dnia 17 maja 2013 r. sygn. akt: KIO 1002/13). Należy ponadto pamiętać, iż każdy taki przypadek trzeba traktować indywidualnie dokonując każdorazowej oceny stanu faktycznego i prawnego (zob. wyrok KIO z dnia 5 marca 2013 r.  sygn. akt: KIO 346/13). Badanie takie, potwierdzające istnienie omawianego „interesu”, następuje wg. stanu na dzień złożenia odwołania do Prezesa KIO.

Kolejną kwestią, którą należy rozstrzygnąć jest wątpliwość, czy można powoływać się na swój interes w danym postępowaniu i dążyć do unieważnienia postępowania, nawet w celu jego ponownego wszczęcia? Na pytanie to należy odpowiedzieć negatywnie. Wykładnia literalna zapisu omawianego artykułu wskazuje, iż każdy podmiot przejawiający chęć skorzystania ze środka ochrony prawnej musi posiadać w tym cel, którym jest doprowadzenie do uzyskania danego zamówienia, a więc zamówienia w ramach aktualnie prowadzonej procedury. Odmienne rozumienie tego przepisu oznaczałoby możliwość doprowadzenia do zakończenia postępowania bez wyboru oferty, co formalnie nie leży w interesie żadnego z wykonawców (zob. wyrok KIO z dnia 11 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 224/13). Z tego też powodu należy również uznać, iż niewyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą przez wykonawcę na czas niezbędny do rozstrzygnięcia sprawy pozbawia go „interesu w uzyskaniu zamówienia” w danym postępowaniu. Z własnej woli bowiem, nie może ubiegać się już o udzielenie danego zamówienia. Pośrednio kwestia ta łączy się także z inną przesłanką skorzystania ze środka ochrony prawnej, a mianowicie z faktem lub groźbą zaistnienia szkody, która w takim przypadku byłaby skutkiem zaniedbania samego wykonawcy (zob. wyrok KIO z dnia 5 marca 2013 r.  sygn. akt: KIO 346/13). 

Zobacz również: Zmiana formy prawnej wykonawcy w trakcie realizacji zamówienia

Niezłożenie oferty

Możliwość skutecznego powoływania się na „interes w uzyskaniu zamówienia” należy wykluczyć także bez wątpienia w przypadku niezłożenie przez wykonawcę oferty. Trudno wówczas mówić o chęci udziału w takim postępowaniu, a co za tym idzie, także i zamiarze uzyskania danego zamówienia (zob. wyrok KIO z dnia 28 lutego 2013 r. sygn. akt: KIO 348/13). Także skuteczne odrzucenie oferty i wykluczenie wykonawcy z postępowania powoduje, że nie można już mówić o istnieniu interesu po stronie danego podmiotu, bowiem niemożliwym jest już ubieganie się o udzielenie zamówienia (zob. wyrok KIO z dnia 11 kwietnia 2013 r. sygn. akt: KIO 712/13).

Omawiając powyższą problematykę należy także wspomnieć o możliwości przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę uczestniczącego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o czym stanowi art. 185 pzp. W takiej sytuacji, przystępujący nie musi wykazać, że odwołanie w całości dotyczy jego interesu, a jedynie wymagane jest aby odnosiło się co najmniej do części zarzutów i żądań (zob. wyrok KIO z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt KIO 105/13).

Na zakończenie powyższych rozważań należy wskazać, iż regulacja zawarta w Dziale VI pzp stanowi ważny element prawidłowego przebiegu postępowania przetargowego. Jest instrumentem zapewniającym ochronę wykonawcy przed bezprawnymi czynnościami podejmowanymi przez zamawiającego lub zaniechaniami, ale tylko takimi, które mogą uniemożliwić uzyskanie zamówienia przez wykonawcę. Musimy mieć więc do czynienia z interesem danego wykonawcy przejawiającym się w chęci uzyskania konkretnego zamówienia, którego nie osiągnąłby bez skorzystania ze środka ochrony prawnej (zob. wyrok KIO z dnia 2 kwietnia 2013 r. sygn. akt: KIO 655/13).

Na marginesie należy tylko zaznaczyć, iż samo wystąpienie „interesu w uzyskaniu danego zamówienia” nie wystarcza do skutecznego skorzystania z odwołania lub skargi na gruncie przepisów Działu VI pzp. Ważnym jest także poniesienie lub możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego ustawowej procedury. Przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 muszą więc wystąpić łącznie (zob. wyrok KIO z dnia 21 lutego 2013 r. sygn. akt KIO 272/13, sygn. akt KIO 285/13).

Zobacz: Dochodzenie kar umownych przez samorządy

Księgowość budżetowa
Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027
30 kwi 2024

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat
29 kwi 2024

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa
29 kwi 2024

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

pokaż więcej
Proszę czekać...