Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany

Łukasz Zalewski
rozwiń więcej
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Dotacje, samorząd, pieniądze/ Fot. Fotolia
Od 1 stycznia 2016 r. przepisy ustawy o finansach publicznych będą określały, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.

Budżetowe instytucje do poprawki

Najwyższa Izba Kontroli uznała, że przepisy dotyczące instytucji gospodarki budżetowej rodzą wątpliwości. Od 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która ma je usunąć

Nowelizacja, podpisana jako ostatnia ustawa przez odchodzącego prezydenta Bronisława Komorowskiego, jest odpowiedzią na wyniki kontroli NIK z maja 2014 r. – „Funkcjonowanie instytucji gospodarki budżetowej”. Izba zwróciła w nich uwagę na to, że instytucje gospodarki budżetowej, które zastąpiły (od 2010 r.) wcześniej funkcjonujące gospodarstwa pomocnicze, nie przyczyniły się do poprawy efektywności i przejrzystości finansów publicznych, mimo że taki był cel tej zmiany. Mało tego, zastąpienie gospodarstw nowymi instytucjami gospodarki budżetowej doprowadziło do pogorszenia efektywności działalności tych jednostek. Najwyższa Izba Kontroli przyznała też, że większość instytucji nie jest zdolna do samofinansowania, w większości nastąpiło uszczuplenie majątku. Ponadto nie wykonują one zadań dla podmiotów zewnętrznych czy też innych jednostek budżetowych, a skupiają się niemal wyłącznie na obsłudze organów założycielskich. Innymi słowy, instytucje gospodarki budżetowej nie spełniły zakładanych celów. Krytykowane wcześniej (do końca 2009 r.) gospodarstwa pomocnicze, zaliczane do tzw. gospodarki okołobudżetowej, funkcjonowały lepiej niż instytucje, które je zastąpiły. NIK zwróciła w wynikach kontroli uwagę również na to, że przepisy dotyczące instytucji są nieprecyzyjne. Przykładowo ustawa z 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) o finansach publicznych nie zdefiniowała pojęcia środków z poprzedniego okresu, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy. Przepis ten stanowi obecnie, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących uzyskane przychody oraz środki z poprzedniego okresu. W efekcie instytucje różnie interpretowały pojęcie środków z poprzedniego okresu. Nowelizacja proponuje doprecyzowanie go, aby było jednolicie interpretowane.

Zobacz również: Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

W ramach przychodów

Od 1 stycznia 2016 r. art. 24 ust. 3 będzie określał, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.

Instytucje nie będą jednak miały w tym zakresie dowolności. Zgodnie z nowym ust. 6 wydawanie tych środków w trakcie roku będzie się odbywało poprzez zmianę planu finansowego instytucji i za zgodą organu wykonującego funkcje organu założycielskiego działającego w porozumieniu z Ministrem Finansów. Nowelizacja przewiduje, że zwiększenie budżetu instytucji będzie dotyczyło jedynie środków z poprzednich okresów pozostających w dyspozycji instytucji.

Zobacz również: Audyt wewnętrzny 2016 - zmiany

NIK w swoim raporcie zwróciła również uwagę na to, że ustawa o finansach publicznych nieprecyzyjnie określa zakres sprawozdania finansowego instytucji. W efekcie pojawiają się wątpliwości co do jego charakteru: czy jest to sprawozdanie finansowe, czy sprawozdanie z działalności. Nowelizacja odpowiada na ten postulat. Przewiduje ona, że od 1 stycznia 2016 r. do zadań dyrektora instytucji gospodarki budżetowej będzie należało przygotowanie rocznego sprawozdania finansowego, a także przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności instytucji gospodarki budżetowej. Zakres informacyjny tego ostatniego będzie określał art. 49 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ponadto, jak wynika z art. 28 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, instytucja gospodarki budżetowej samodzielnie gospodaruje mieniem, kierując się zasadą efektywności jego wykorzystania. Na mienie instytucji gospodarki mogą się składać: przeniesione na własność nieruchomości, mienie stanowiące wyposażenie przekazane przez organ wykonujący funkcje organu założycielskiego w formie użyczenia, a także mienie nabyte z własnych środków.

Zbywanie majątku

Instytucja może zbywać środki trwałe na zasadach określonych przez organ wykonujący funkcje organu założycielskiego. Wartość majątku instytucji gospodarki budżetowej odzwierciedla fundusz instytucji gospodarki budżetowej. Można go zwiększać lub zmniejszać o kwotę zmian wartości majątku będących skutkiem m.in. aktualizacji wyceny środków trwałych na podstawie odrębnych przepisów oraz nieodpłatnego przekazania lub otrzymania środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych. Nowelizacja przewiduje wykreślenie tej ostatniej możliwości. Funduszu instytucji nie będzie więc można zwiększać lub zmniejszać na skutek nieodpłatnego przekazania lub otrzymania środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.

Co więcej, nowelizacja wychodzi również naprzeciw postulatowi dotyczącemu rozliczania strat. Przewiduje więc uchylenie obecnego art. 28 ust. 7 ustawy o finansach publicznych i dodanie nowego ust. 8. Zgodnie z nim instytucja gospodarki budżetowej będzie tworzyć fundusz zapasowy z zysku netto z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji i pokrycie straty netto.

Jak wynika jednak z przepisu przejściowego, zysk pozostający w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej, który przed 1 stycznia 2016 r. zwiększył fundusz instytucji gospodarki budżetowej, trzeba będzie przenieść 1 stycznia 2016 r. na fundusz zapasowy.

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...