REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy będą wypłacane?
komu przysługuje trzynastka?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Trzynastki w budżetówce 2024 - wypłata

Pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2023 r., tzw. trzynastkę, do 31 marca 2024 r. W 2024 r. 31 marca przypada w niedzielę, ale termin wypłaty trzynastki nie ulega przesunięciu na najbliższy dzień roboczy przypadający po tym dniu. Przeciwnie – wypłaty należy dokonać odpowiednio wcześniej, tj. do 29 marca 2024 r. Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacone z opóźnieniem zobowiązuje pracodawcę do wypłaty odsetek z tego tytułu. 

REKLAMA

Kiedy przysługuje trzynastka w budżetówce?

Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Zasady nabywania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, ustalania jego wysokości oraz wypłacania reguluje ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

Komu przysługuje trzynastka?

Uprawnionymi do trzynastki są m.in. pracownicy (art. 1 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym):

  • państwowych jednostek sfery budżetowej, dla których środki na wynagrodzenia są kształtowane na podstawie odrębnej ustawy,
  • zatrudnieni w urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz w sądach i trybunałach,
  • samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym nie ma zastosowania do:

  • osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, 
  • żołnierzy oraz funkcjonariuszy m.in. Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej. 

Warunki uprawniające do dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej. Oznacza to, że prawo do niego mają osoby zatrudnione m.in. na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę. Prawo do trzynastki nie jest uzależnione od rodzaju umowy o pracę ani od wymiaru czasu pracy pracownika czy też jego ogólnego stażu pracy.

Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego zależy przede wszystkim od okresu przepracowanego u pracodawcy, u którego zatrudnienie umożliwia otrzymanie tego wynagrodzenia. Podstawowy warunek, jaki musi spełnić pracownik, aby nabyć prawo do nagrody rocznej w pełnej wysokości, to przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Jeśli pracownik nie przepracował u danego pracodawcy wskazanego okresu, to prawo do wynagrodzenia rocznego nabywa w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, ale pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy (art. 2 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).

 

Pełna treść artykułu z Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń dostępna jest na Platformie IFK >>>

INFOR

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA