Bezpłatne przejazdy przyznane uchwałą rady gminy

Agnieszka Zawadzka
rozwiń więcej
Jednostka wykupuje u organizatora przewozów komunikacyjnych na terenie gminy bilety „wolnej jazdy”. Upoważniają one pracowników do korzystania z usług komunikacyjnych na terenie miasta przez cały rok. Czy uprawnienie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przyznane pracownikom jednostki na podstawie uchwały rady gminy, korzysta ze zwolnienia z podatku?

Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przyznane na podstawie uchwały rady gminy, korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 85 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Na podstawie tego przepisu wolna od podatku jest wartość świadczeń z tytułu realizacji uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów. A takimi „odrębnymi przepisami” są w tym przypadku właśnie m.in. uchwały rady gminy.

Do kompetencji organów samorządu terytorialnego należy m.in. zawiadywanie komunikacją miejską. Z tego względu przepisy dotyczące uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów wprowadzane są przepisami stosownych aktów prawa miejscowego.

Gminie (na podstawie upoważnień ustawowych) przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Organy gminy mogą wydawać takie akty w zakresie m.in. zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Akty prawa miejscowego ustanawiane są przez radę gminy w formie uchwały – są wówczas źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły (art. 87 pkt 2 Konstytucji RP).

Zobacz również: Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r.

Bilety „wolnej jazdy”, wydawane przez zarządy komunikacji, uprawniają do bezpłatnych przejazdów na wszystkich liniach. Usługi przewozowe są wykonywane przez przewoźników, którzy zawarli umowy z zarządem komunikacji. Zasady odpłatności za przejazdy środkami komunikacji zbiorowej organizowanej przez daną gminę są z reguły określane w załącznikach do uchwał rady gminy.

Rada gminy może wprowadzić uchwałą przepis, zgodnie z którym pracownicy jednostki nieposiadający uprawnień do biletów „wolnej jazdy” na podstawie innych przepisów mogą otrzymać takie bilety po wykupieniu ich przez pracodawcę.

Ponadto, w przypadku niektórych grup społecznych i zawodowych, uprawnienia do ulgowych (bezpłatnych) przejazdów mają charakter ustawowy (dotyczy to np. nauczycieli czy kombatantów).

Z ORZECZNICTWA

1. Materia będąca przedmiotem regulacji prawnej w drodze uchwały rady gminy nie może być regulowana w odrębnych przepisach prawa powszechnie obowiązujących.

2. Rada gminy obowiązana jest przestrzegać zakresu upoważnienia udzielonego jej przez ustawę w zakresie tworzenia aktów prawa miejscowego, a w tych działaniach nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawą.

3. Uchwała rady gminy, będąca aktem prawa miejscowego, jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze danej gminy – musi zatem respektować unormowania zawarte w aktach prawnych wyższego rzędu.

4 Uznać należy za dopuszczalne przytoczenie w uchwale rady gminy określonych regulacji ustawowych – o ile jest to konieczne dla uczynienia aktu prawa miejscowego czytelnym i zrozumiałym.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 7 grudnia 2009 r., sygn. akt II SA/Wr 401/09

Dodatkowo należy uznać, że „odrębne przepisy”, na mocy których wprowadzone zostaje prawo do ulgowego albo bezpłatnego przejazdu, to także postanowienia układów zbiorowych pracy. Przepisy updof nie uzależniają zwolnienia od tego, aby prawo do bezpłatnych przejazdów przysługiwało na podstawie przepisów rangi ustawowej. Nie wprowadzono również wymogu, aby były to przepisy o charakterze powszechnie obowiązującym. Wynika z tego, że w sytuacji gdy prawo do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów przysługuje określonym osobom na podstawie układu zbiorowego pracy (nawet jeśli jest to układ tylko zakładowy), to jest to prawo wynikające z odrębnych przepisów i zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 85 updof, znajduje wówczas zastosowanie.

Podstawy prawne

● Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 114, poz. 946)

● Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 168, poz. 1006)

● Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 21, poz. 113)

Polecamy serwis INFORRB: VAT

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?
25 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...