Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Co nie uległo zmianom?
Po pierwsze – z dniem 1 stycznia 2014 r. nie zmieniły się stawki VAT dotyczące mediów. Nadal zatem sprzedaż części mediów (tj. energii elektrycznej, energii cieplnej oraz gazu) opodatkowana jest stawką podstawową 23%, a świadczenie usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz odbierania odpadów opodatkowane jest obniżoną stawką 8%.
REKLAMA
Po drugie – nadal istnieją wątpliwości co do możliwości odsprzedaży (refakturowania) mediów na najemców i dzierżawców nieruchomości. Spór między organami podatkowymi (które uważają, że nie ma takiej możliwości) a sądami administracyjnymi (które najczęściej uważają, że można) zostanie jednak zapewne ostatecznie (być może jeszcze w 2014 r.) rozstrzygnięty przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do którego zostało skierowane pytanie prejudycjalne w tej kwestii.
Po trzecie – zmianom nie uległy zasady ustalania podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży mediów. Co prawda od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe przepisy, określające zasady ustalania podstawy opodatkowania (tj. przede wszystkim przepisy określone w art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT), lecz nie wprowadziły one istotnych zmian w tym zakresie (określenie nowych przepisów miało bowiem na celu nie zmianę zasad ustalania podstawy opodatkowania, lecz modyfikację tych zasad w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów unijnych oraz uzyskania ich większej przejrzystości i czytelności).
Nie zmieniły się wreszcie zasady wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż mediów (z zastrzeżeniem uwag poczynionych dalej) oraz wystawianych do nich faktur korygujących. W szczególności faktury korygujące wystawiane do faktur dokumentujących sprzedaż mediów nadal należą do tych faktur, których rozliczanie przez sprzedawców nigdy nie wymaga posiadania potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę (obecnie wynika to z art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o VAT).
Zobacz również: Wykonywanie zadań własnych gminy przez spółkę komunalną a VAT
Co się zmieniło?
Do końca 2013 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów (dalej: sprzedaży mediów) powstawał najczęściej z chwilą upływu terminu płatności (zob. art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.). Od 1 stycznia 2014 r. upływ terminu płatności nadal ma znaczenie dla powstawania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów – lecz tylko w przypadkach, gdy wcześniej nie została wystawiona faktura. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów powstaje bowiem obecnie z chwilą wystawienia faktury – nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a i lit. b tiret drugie w zw. z art. 19a ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT).
Zmiana ta spowodowała, że obecnie nieopłacalne jest dla jednostek sprzedających media zbyt wczesne wystawianie faktur. Im bowiem wcześniej wystawią fakturę, tym szybciej będą obowiązane rozliczyć VAT z tytułu sprzedaży mediów.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. jednostki sprzedające media, które chcą jak najpóźniej rozpoznawać obowiązek podatkowy VAT z tytułu sprzedaży mediów, powinny zatem jak najpóźniej (nie później jednak niż w dniu upływu terminu płatności) wystawiać faktury dokumentujące sprzedaż mediów. Wcześnie wystawiane faktury jednostki powinny zastąpić innymi dokumentami (np. właśnie fakturami pro forma) – pamiętając jednak, że może się z tym wiązać konieczność zmiany zawartej z nabywcą umowy (może tak być w szczególności, jeżeli umowa ta przewiduje, że termin płatności za media określany jest każdorazowo na wystawianej fakturze).
Więcej czytaj w artykule: Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r. >>
Z artykułu dowiesz się także:
- Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów
- Kiedy i jak wystawiać faktury dokumentujące taką sprzedaż
- Czy można wystawiać faktury pro forma w zakresie sprzedaży mediów
- Jak obecnie odliczać podatek naliczony z faktur za media
REKLAMA
REKLAMA