REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
VAT od mediów w 2014 roku/ Fot. Fotolia
VAT od mediów w 2014 roku/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia br. obowiązują istotne zmiany w zasadach rozliczania VAT z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów – czyli dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej i gazu, a także świadczenia usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków i odbierania odpadów.

REKLAMA

Co nie uległo zmianom?

Po pierwsze – z dniem 1 stycznia 2014 r. nie zmieniły się stawki VAT dotyczące mediów. Nadal zatem sprzedaż części mediów (tj. energii elektrycznej, energii cieplnej oraz gazu) opodatkowana jest stawką podstawową 23%, a świadczenie usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz odbierania odpadów opodatkowane jest obniżoną stawką 8%.

REKLAMA

Po drugie – nadal istnieją wątpliwości co do możliwości odsprzedaży (refakturowania) mediów na najemców i dzierżawców nieruchomości. Spór między organami podatkowymi (które uważają, że nie ma takiej możliwości) a sądami administracyjnymi (które najczęściej uważają, że można) zostanie jednak zapewne ostatecznie (być może jeszcze w 2014 r.) rozstrzygnięty przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do którego zostało skierowane pytanie prejudycjalne w tej kwestii.

Po trzecie – zmianom nie uległy zasady ustalania podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży mediów. Co prawda od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe przepisy, określające zasady ustalania podstawy opodatkowania (tj. przede wszystkim przepisy określone w art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT), lecz nie wprowadziły one istotnych zmian w tym zakresie (określenie nowych przepisów miało bowiem na celu nie zmianę zasad ustalania podstawy opodatkowania, lecz modyfikację tych zasad w celu pełniejszego odzwierciedlenia przepisów unijnych oraz uzyskania ich większej przejrzystości i czytelności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zmieniły się wreszcie zasady wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż mediów (z zastrzeżeniem uwag poczynionych dalej) oraz wystawianych do nich faktur korygujących. W szczególności faktury korygujące wystawiane do faktur dokumentujących sprzedaż mediów nadal należą do tych faktur, których rozliczanie przez sprzedawców nigdy nie wymaga posiadania potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę (obecnie wynika to z art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o VAT).

Zobacz również: Wykonywanie zadań własnych gminy przez spółkę komunalną a VAT

Co się zmieniło?

Do końca 2013 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów (dalej: sprzedaży mediów) powstawał najczęściej z chwilą upływu terminu płatności (zob. art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.). Od 1 stycznia 2014 r. upływ terminu płatności nadal ma znaczenie dla powstawania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów – lecz tylko w przypadkach, gdy wcześniej nie została wystawiona faktura. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów powstaje bowiem obecnie z chwilą wystawienia faktury – nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a i lit. b tiret drugie w zw. z art. 19a ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT).

Zmiana ta spowodowała, że obecnie nieopłacalne jest dla jednostek sprzedających media zbyt wczesne wystawianie faktur. Im bowiem wcześniej wystawią fakturę, tym szybciej będą obowiązane rozliczyć VAT z tytułu sprzedaży mediów.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. jednostki sprzedające media, które chcą jak najpóźniej rozpoznawać obowiązek podatkowy VAT z tytułu sprzedaży mediów, powinny zatem jak najpóźniej (nie później jednak niż w dniu upływu terminu płatności) wystawiać faktury dokumentujące sprzedaż mediów. Wcześnie wystawiane faktury jednostki powinny zastąpić innymi dokumentami (np. właśnie fakturami pro forma) – pamiętając jednak, że może się z tym wiązać konieczność zmiany zawartej z nabywcą umowy (może tak być w szczególności, jeżeli umowa ta przewiduje, że termin płatności za media określany jest każdorazowo na wystawianej fakturze).

Więcej czytaj w artykule: Rozliczanie VAT od mediów w 2014 r. >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów
  • Kiedy i jak wystawiać faktury dokumentujące taką sprzedaż
  • Czy można wystawiać faktury pro forma w zakresie sprzedaży mediów
  • Jak obecnie odliczać podatek naliczony z faktur za media

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA