Sprawozdania w zakresie operacji finansowych i ich korekty

Agnieszka Jeżewska
rozwiń więcej
Sprawozdania finansowe./ Fot. Fotolia
W praktyce zachowanie prawidłowości sporządzanych sprawozdań w zakresie operacji finansowych może być obarczone wieloma trudnościami, które nie zawsze zależą od jednostki. W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, jak również w przypadku stwierdzenia błędu w przekazanym sprawozdaniu, jednostka jest zobligowana do niezwłocznego sporządzenia i przekazania korekty sprawozdania.

Obowiązek sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych wynika z Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia  4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.( dz. U. Z 2005 Nr 14,poz.114).

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Zobacz również: Odpowiedzialność kierownika jednostki za wadliwe sporządzenie sprawozdania przez głównego księgowego

Istnieje więc konieczność i potrzeba prawidłowego, rzetelnego wygenerowania informacji  w formie sprawozdań. Z należytą starannością należy podejść do istniejącego obowiązku.

Nieprawidłowości w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych segmentować można na III główne grupy:

  • niesporządzanie sprawozdań o ile obowiązek wynika z obowiązujących przepisów prawnych;
  • nieprzekazanie w terminie sprawozdania właściwemu odbiorcy;
  • wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi  z ewidencji księgowej.

Błędy mogą być merytoryczne (dotyczyć innej kwalifikacji należności, co zaburza układ podmiotowy albo układ przedmiotowy), jak również formalno-rachunkowe (błędne kwoty wpisywane do sprawozdań, wynikające np. z nierzetelnego przeniesienia danych z ksiąg rachunkowych, błędne podsumowanie danych.

W praktyce zachowanie prawidłowości  sporządzanych sprawozdań może być obarczone wieloma trudnościami, które nie zawsze zależą od jednostki. Wymienić tu należy np.:opóźniony wpływ do jednostki dowodów źródłowych np. faktur zakupu, rachunków, które jako dowody księgowe dokumentują daną operację gospodarczą. Szczególną czujność należy zachować na przełomie roku, gdy dowody dotyczące danego roku budżetowego docierają do jednostki w następnym roku, po sporządzeniu wymaganych sprawozdań. Zapisami księgowymi ujmujemy dane operacje gospodarcze na podstawie rzeczonych dowodów księgowych w księgach rachunkowych okresu poprzedniego, co ma swoje podstawowe reperkusje w dywergencji danych wykazanych w sprawozdaniu statystycznym a danymi pochodzącymi z ksiąg rachunkowych uzupełnianych już zapisami.

Korekty błędów w sprawozdaniach z zakresu operacji finansowych

W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, jak również w przypadku stwierdzenia błędu w przekazanym sprawozdaniu, jednostka jest zobligowana do niezwłocznego sporządzenia  i przekazania korekty sprawozdania nieodpowiadającego stanowi faktycznemu odbiorcy sprawozdania. Odstępstwo od składania korekt dotyczy sytuacji, gdy od końca okresu sprawozdawczego upłynęło 6 miesięcy, a zmiana, której dotyczy korekta stanowi mniej niż 0.001% PKB za rok budżetowy lub w przypadku braku informacji za ostatni znany okres.

Jeśli w toku dokonywanej kontroli prawidłowości sprawozdania pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym odbiorcy sprawozdań stwierdzą nieprawidłowości, winni dokonać ich korekty przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdania łącznego lub zbiorczego.

W przypadku RIO, która jest odbiorcą sprawozdań od jednostek samorządu terytorialnego, gdy korekty zostały jej przekazane, RIO jest zobowiązana do korekty sprawozdania zbiorczego w terminie do 5 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym otrzymała korekty.

Właściwą praktyką jest również załączanie wyjaśnień w formie odrębnego dokumentu odnośnie przyczyn wystąpienia korekt.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...