Czy CUW może prowadzić elektroniczne książki inwentarzowe?

Czy CUW może prowadzić elektroniczne książki inwentarzowe?
Czy centrum usług wspólnych może prowadzić książki inwentarzowe w wersji elektronicznej jednostkom obsługiwanym. Jeśli tak, to jaki przepis to umożliwia?

UZASADNIENIE

Ogólne wymogi dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych - o których mowa w przepisach art. 13 ust. 1-3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - wskazują, że księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:

  • dziennik,
  • księgę główną,
  • księgi pomocnicze,
  • zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
  • wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

Czy CUW może prowadzić elektroniczne książki inwentarzowe

Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych (w tym również ksiąg inwentarzowych) przy użyciu komputera za równoważne z nimi uważa się odpowiednio zasoby informacyjne rachunkowości, zorganizowane w formie oddzielnych komputerowych zbiorów danych, bazy danych lub wyodrębnionych jej części, bez względu na miejsce ich powstania i przechowywania.

Źródłem przekazania zakresu zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości - w tym inwentaryzacji stanowiącej jeden z elementów rachunkowości - w jednostkach obsługiwanych przez centrum usług wspólnych są zapisy art. 10a-10d ustawy o samorządzie gminnym. I tak na podstawie art. 10c ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, o których mowa w art. 10a pkt 1 i 2 tej ustawy, są one przekazywane w całości do jednostki obsługującej (CUW). W praktyce oznacza to, że w przypadku rachunkowości nie ma możliwości dowolnego określania zakresu zadań, które będą wykonywane przez jednostkę obsługującą. CUW przejmuje rachunkowość zawsze w pełnym zakresie.

WAŻNE

Utrzymywanie zasobów informacyjnych systemu rachunkowości w jednej z form elektronicznych - tj. równoważnie przy użyciu komputera lub odpowiednio zasobów informacyjnych rachunkowości zorganizowanych jako oddzielne komputerowe zbiory danych, bazy danych lub wyodrębnione jej części - jest możliwe wyłącznie w sytuacji, w której jednostka posiada oprogramowanie umożliwiające uzyskiwanie czytelnych informacji w odniesieniu do zapisów dokonywanych w tych księgach rachunkowych. Uzyskiwanie informacji z ksiąg rachunkowych elektronicznych oznacza możliwość ich wydrukowania albo przeniesienia na informatyczny nośnik danych.

Ustawodawca, dopuszczając prowadzenie ksiąg rachunkowych w wersji elektronicznej, wprowadził jednocześnie warunek, że utrzymywanie zasobów informacyjnych systemu rachunkowości w tej formie jest dopuszczalne o tyle, o ile jednostka prowadząca te księgi jest w posiadaniu stosownego oprogramowania, które umożliwia uzyskiwanie czytelnych informacji w odniesieniu do zapisów dokonanych w księgach rachunkowych. Innymi słowy, oprogramowanie do prowadzenia ksiąg rachunkowych musi posiadać funkcje umożliwiające wydrukowanie lub przeniesienie na informatyczny nośnik danych (np. pendrive lub płyta CD-R) żądanych informacji.

Ponadto przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera niezwykle ważne jest to, aby zachowana była ciągłość zdarzeń dokonywanych w księgach rachunkowych. W związku z tym wymagana jest automatyczna kontrola ciągłości zapisów, przenoszenia obrotów i sald. W odniesieniu do wydruków komputerowych ksiąg rachunkowych jest wymagane, aby te składały się z automatycznie numerowanych stron, z oznaczeniem pierwszej i ostatniej strony oraz strony te powinny być sumowane na kolejnych stronach w sposób ciągły w roku obrotowym.

Inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Polega ona na ustaleniu w sposób udokumentowany stanu aktywów i pasywów na określony dzień. Celem jej przeprowadzenia jest ustalenie rzeczywistego stanu składników majątku (aktywów) i źródeł ich pochodzenia (pasywów). Inwentaryzację tę przeprowadza się z wykorzystaniem jednej z trzech metod przyporządkowanych ww. składnikom, tj. w drodze: spisu z natury, otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń lub też porównania danych zarejestrowanych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników (metoda weryfikacji).

Księgi rachunkowe, w tym księgi inwentarzowe, jeśli są prowadzone w wersji elektronicznej, powinny być wydrukowane najpóźniej na ostatni dzień roku obrotowego. Zamiast wydruku, tj. jako równoważne z takim wydrukiem, uznaje się przeniesienie treści ksiąg rachunkowych z komputera na informatyczny nośnik danych (np. pendrive lub dysk zewnętrzny) zapewniający trwałość zapisanych na nim danych na czas nie krótszy niż wymagany przepisami prawa dla przechowywania ksiąg rachunkowych.

Obsługa rachunkowa przez CUW

Co do zasady - w myśl art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości - to kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy (o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o rachunkowości) za ich zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej. W przypadku gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, a nie została wskazana osoba odpowiedzialna, odpowiedzialność ponoszą wszyscy członkowie tego organu.

W przypadku przekazania obsługi jednostki do centrum usług wspólnych odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, są przepisy art. 53 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, które wprost wskazują, że kierownik jednostki obsługującej (CUW), o której mowa w art. 10b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (odpowiednio w art. 6b ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 8d ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej, o której mowa w art. 10a pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym (odpowiednio w art. 6a pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym albo art. 8c pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa) w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 10b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (odpowiednio art. 6b ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8d ustawy o samorządzie województwa), albo porozumieniem, o którym mowa w art. 10b ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (odpowiednio art. 6b ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8d ust. 3 ustawy o samorządzie województwa).

Jednocześnie z przepisów art. 10c ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (odpowiednio art. 6c ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 8e ust. 2 ustawy o samorządzie województwa) wynika, że w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości.

Wobec powyższych uregulowań ustawowych powierzenie - w drodze uchwały organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego - obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, w tym z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, jednostce obsługującej oznacza powierzenie jej również zadań i odpowiedzialności związanych z inwentaryzacją.

Jednostka obsługująca prowadząca na podstawie powyższych regulacji inwentaryzację jednostek obsługiwanych może zdecydować, że księgi inwentarzowe będą prowadzone przy użyciu komputera, zgodnie z powołanymi przepisami.

Małgorzata Wyrwas

wieloletni pracownik jednostek sektora finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w dziedzinie finansów publicznych, rachunkowości i podatków

Podstawy prawne

  • art. 53 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1964)
  • art. 8c, art. 8d, art. 8e ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2094)
  • art. 6a, art. 6b, art. 6c ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1562)
  • art. 4 ust. 5, art. 13 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488)
  • art. 10a, art. 10b, art. 10c, art. 10d ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561)

Gazeta samorządu i administracji

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...