Zmiana interpretacji podatkowej od 2016 r.

Łukasz Zalewski
rozwiń więcej
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Interpretacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Od 1 stycznia 2016 r. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Lokalne organy będą mogły się poprawiać

Od nowego roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast będą mogli zmieniać wydane przez siebie interpretacje indywidualne. Do tej pory takiej możliwości nie mieli, co potwierdził niedawno WSA w Łodzi

Podobnie orzekł wcześniej, w maju 2015 r., WSA w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 469/15). Co ciekawe, ze stanowiskiem sądów nie zgadzało się dotychczas Ministerstwo Finansów, co potwierdziło w odpowiedzi dla DGP. Resort stał na stanowisku, że już obecnie lokalne organy podatkowe mogą zmienić swoją interpretację. Nie znajdowało to jednak potwierdzenia w sądach.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W sprawie rozpatrywanej przez łódzki sąd chodziło o interpretację indywidualną burmistrza miasta w sprawie podatku od części wspólnych nieruchomości w sytuacji, gdy doszło do ustanowienia odrębnej własności lokali. Spółka z o.o. będąca właścicielem kilku działek z budynkami miała się stać współwłaścicielem tych lokali. Uważała, że powinna zapłacić podatek jedynie od ułamka części wspólnej budynku. Ułamkiem tym byłaby proporcja powierzchni użytkowej wszystkich wyodrębnionych lokali do całkowitej powierzchni użytkowej budynków znajdujących się na danej działce i powierzchni gruntu.

Zobacz również: Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Początkowo burmistrz miasta to potwierdził, ale w marcu 2015 r. zmienił stanowisko i przyznał, że punkt widzenia spółki był nieprawidłowy. Spór sprowadzał się do tego, czy burmistrz miasta miał prawo zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną. Spółka twierdziła, że nie miał takiej możliwości, bo z art. 14e ordynacji podatkowej jasno wynika, że uprawnionym do zmiany interpretacji ogólnych i indywidualnych jest jedynie minister finansów.

Burmistrz z kolei przekonywał, że na zmianę stanowiska pozwala mu art. 14j par. 3 ordynacji, który przewiduje, że do postępowania w sprawie interpretacji indywidualnych prowadzonego przez wójta, burmistrza, prezydenta, starostę lub marszałka województwa stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1a tej ustawy. To oznacza – twierdził burmistrz – że samorządowy organ podatkowy ma również prawo zmienić wydaną wcześniej przez siebie interpretację indywidualną.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zgodził się z podatnikiem. Wyjaśnił, że interpretację indywidualną w imieniu ministra finansów może wydać upoważniony przez niego dyrektor izby skarbowej (na mocy art. 14b par. 6 ordynacji) lub wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa (zgodnie z art. 14j par. 1 ordynacji). Jednak wydaną przez te organy interpretację może zmienić jedynie minister finansów, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość.

– Artykuł 14e par. 1 ordynacji przyznaje prawo do zmiany interpretacji bezpośrednio i wyraźnie tylko ministrowi finansów. Nie wskazuje innych organów uprawnionych do dokonywania takiej zmiany – orzekł WSA w Łodzi. Z tego powodu uznał, że wiążące dla podatnika jest pierwotne stanowisko burmistrza miasta.

Wyrok jest nieprawomocny. ©?

Od 1 stycznia 2016 r. wójt z nowymi uprawnieniami

Odmienna – od stanowiska Ministerstwa Finansów – wykładnia sądów spowodowała, że resort zaproponował zmianę w ordynacji podatkowej. Wejdzie ona w życie już 1 stycznia 2016 r. Od tego dnia wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Zmiana wynika z art. 14j par. 2a ordynacji.

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok WSA w Łodzi z 4 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 920/15. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia

Polecamy serwis: Podatki

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...