Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu
rozwiń więcej
Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?/ fot. Fotolia / Fotolia
Odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków majątkowych dotyczących nieruchomości – w szczególności sal sportowych, basenów, stadionów i innych obiektów użyteczności publicznej – objęte jest procedurą korekty 10-letniej. Czy zatem wprowadzenie, w trakcie tego 10-letniego okresu, przepisów o prewspółczynniku może wpłynąć na pierwotnie dokonane odliczenie?

Zasady odliczania do końca 2015 r.

Do końca 2015 r. wydatki majątkowe dotyczące nieruchomości odliczano zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu, w przypadku wykorzystania nieruchomości na cele odpłatne i nieodpłatne, konieczne było ustalenie – w celu dokonania odliczenia – udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej (odpłatnej). Przepisy nie wskazywały jednak, w jaki sposób ten udział obliczyć. Podatnicy dysponowali zatem pewną swobodą w tym zakresie.

Zasady odliczania od 1 stycznia 2016 r.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono przepisy o prewspółczynniku. Od tego momentu wydatki na nieruchomości należy odliczać zgodnie z art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT. W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, organy podatkowe stoją generalnie na stanowisku, że zastosowanie znajdować powinny metody odliczenia wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jest to z pewnością stanowisko niekorzystne dla JST, gdyż stosowanie ww. metod w znacznym stopniu zmniejsza zakres odliczenia.

Przepisy o prewspółczynniku a okres korekty

Wyobraźmy sobie, że gmina budowała w latach 2013-2014 salę sportową. Z uwagi na zamiar wykorzystania sali na cele nieodpłatne (np. lekcje wychowania fizycznego w szkole) oraz odpłatne (np. najem w godzinach popołudniowych) dokonano odliczenia w wysokości 50%. W takiej bowiem wysokości określono udział procentowy wykorzystania nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej. Jednocześnie, w związku z oddaniem sali do użytkowania w 2014 r. od tego momentu rozpoczął bieg 10-letni okres korekty. Gmina jest zatem zobowiązana do corocznej weryfikacji czy zakres wykorzystania sali do działalności gospodarczej się nie zmienił. W przypadku gdyby wspomniany zakres się zmniejszył, wystąpi obowiązek modyfikacji (umniejszenia) pierwotnego odliczenia – dokonanego wg wskaźnika 50% (odrębnie za każdy rok 10-letniego okresu korekty). Modyfikacja pierwotnego odliczenia będzie następować na bieżąco w trakcie okresu korekty.

W prezentowanej sytuacji istotną kwestię stanowi wprowadzenie 1 stycznia 2016 r. przepisów o prewspółczynniku. Przepisy te określają zasady ustalania zakresu odliczenia (wskazują w jaki sposób należy obliczyć wartość procentową odliczenia). W odniesieniu do przytoczonego przykładu należy zauważyć, że wejście w życie tych przepisów nastąpiło w trakcie 10-letniego okresu korekty.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, w odniesieniu do wydatków na nieruchomości (które zostały poniesione przed 1 stycznia 2016 r.), korekty odliczonej kwoty VAT w pozostałym 10-letnim okresie tej korekty, należy dokonywać na zasadach określonych w art. 90c ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Zobacz: Centralizacja VAT

Innymi słowy, od 1 stycznia 2016 r. dalsza (pozostała) część korekty 10-letniej powinna następować według zasad wprowadzonych 1 stycznia 2016 r., a więc przy zastosowaniu niekorzystnych dla samorządów reguł prewspółczynnika. Następuje więc swego rodzaju zmiana reguł „w czasie gry”.

Powyższe potwierdził wojewódzki sąd administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 marca 2017 r. o sygn. III SA/Wa 1339/16 (wyrok nieprawomocny). W rozstrzygnięciu tym wskazuje się, że w odniesieniu do nakładów poniesionych przed dniem 1 stycznia 2016 r. na ulepszenie budynków, w stosunku do których nie upłynął okres korekty, wynikający z art. 91 ust. 2 u.p.t.u., Skarżąca, będzie miała obowiązek dokonania korekty kwoty podatku naliczonego w pozostałym jej okresie na zasadach określonych w art. 90c u.p.t.u. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.

Opierając się na przedstawionym wyżej przykładzie oznacza to, że dla 10-letniego okresu korekty mającego miejsce:

  1. w 2014 i 2015 r. – zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 7b ustawy o VAT (wskaźnik 50%),
  2. w okresach rocznych od 2016 r. – zastosowanie znajdą art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT (wskaźnik obliczany wg aktualnych zasad, w tym w szczególności w oparciu o rozporządzenie).

Przedstawiona sytuacja powoduje ryzyko zakwestionowania pierwotnie dokonanego odliczenia. Organ podatkowy może bowiem próbować narzucić JST – dla pozostałych rocznych okresów w ramach korekty 10-letniej – konieczność stosowania prewspółczynnika liczonego zgodnie z rozporządzeniem. Zaakceptowanie takiego podejścia może spowodować obowiązek zwrotu pierwotnie odliczonego VAT.

Przedstawiony problem jest niezwykle istotny. Dwa różne sposoby określania wartości odliczenia dla tej samej inwestycji i wynikające z tego ryzyko konieczności zwrotu odliczonego wcześniej VAT (dodać należy, że odliczonego zgodnie z przepisami) to zarazem kwestia bardzo kontrowersyjna. Nie zmienia to jednak faktu, że konieczne jest dokonanie weryfikacji obejmującej przede wszystkim rodzaje inwestycji, w odniesieniu do których w przeszłości odliczono VAT oraz zakresu aktualnego wykorzystania tych inwestycji do działalności gospodarczej. 

Michał Kostrzewa

radca prawny, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...