REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta roczna VAT w styczniu 2018 r. - wyzwaniem dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Korekta roczna VAT w styczniu 2018 r. - wyzwaniem dla samorządów./ fot. Fotolia
Korekta roczna VAT w styczniu 2018 r. - wyzwaniem dla samorządów./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2018 r. samorządy staną przed dużym wyzwaniem. W rozliczeniu VAT za styczeń 2018 r. trzeba będzie dokonać rocznej korekty odliczenia.

Co istotne, korekta może objąć nie tylko podatek odliczony w trakcie 2017 r., ale również VAT od inwestycji odliczony w latach wcześniejszych! W niektórych przypadkach może się to wiązać z koniecznością zwrotu znacznych środków.

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki, które w trakcie 2017 r. dokonują częściowego odliczenia VAT, czynią to na podstawie tzw. wstępnego prewspółczynnika (współczynnika). Te wstępne wskaźniki są wyliczane na podstawie danych z roku poprzedniego (a więc 2016 r.), albo roku poprzedzającego poprzedni rok podatkowy (a więc 2015 r., przy czym taka możliwość dotyczy prewspółczynnika obliczanego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników).

Korekty rocznej dokonuje się w oparciu o tzw. prewspółczynnik (współczynnik) ostateczny. Generalnie jest on obliczany w oparciu o dane za rok kolejny, w stosunku do roku, za który został wyliczony prewspółczynnik (współczynnik) wstępny. Korekta roczna ma na celu urealnienie odliczenia i określenie jego wartości przy uwzględnieniu ostatecznej wartości sprzedaży oraz zakresu działalności gospodarczej jednostki w zakończonym roku.

Zobacz: Finanse publiczne

Korekta roczna dotyczy zarówno wydatków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. bieżących – obowiązuje korekta roczna jednorazowa,
  2. na zakup środków trwałych o wartości od 15.000 zł – obowiązuje korekta pięcioletnia,
  3. dotyczących nieruchomości – obowiązuje korekta dziesięcioletnia.

Szczegółowe reguły określania okresu korekty zawarte zostały w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT.

W nadchodzącym roku szczególnego znaczenia nabiera korekta dziesięcioletnia w odniesieniu do poczynionych w przeszłości wydatków na budynki i budowle (nieruchomości).

Wynika to z tego, że jeśli np. w 2013 r. JST oddała do użytkowania majątek w postaci kanalizacji i wodociągów, to wówczas w wielu przypadkach przyjmowano, że odliczenie wynosi 100%. Innymi słowy uznawano, że całość infrastruktury jest wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT – a więc również w zakresie, w jakim usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków dotyczyły jednostek organizacyjnych (w tym szkół i przedszkoli).

Tymczasem centralizacja spowodowała, że zapewnienie tych świadczeń gminnym jednostkom organizacyjnym stanowi działalność wewnętrzną poza VAT (zamiast faktur wystawiane są noty obciążeniowe). Sieć wodno-kanalizacyjna nie jest już zatem wykorzystywana w całości do działalności gospodarczej. Taka zmiana sposobu wykorzystania majątku może wymagać korekty pierwotnego odliczenia w ramach korekty dziesięcioletniej. Jeśli zmiana sposobu wykorzystania majątku nastąpiła w 2017 r., pierwszy potencjalny obowiązek korekty (potencjalny obowiązek zwrotu części wcześniej odliczonego VAT) wystąpi w rozliczeniu za styczeń 2018 r. Sytuacja ta może się powtarzać w latach kolejnych.

Istotne pytanie dotyczy sposobu wyliczenia prewspółczynnika, w oparciu o który zostanie wyliczony podatek naliczony (w tym na potrzeby dokonania korekty rocznej). W tym zakresie problematyczne jest to, że organy podatkowe – w wydawanych interpretacjach – generalnie nie akceptują prewspółczynników wyliczanych wg innej metody niż określona w rozporządzeniu MF. Z kolei nieprawidłowe rozliczenie VAT to nie tylko ryzyko wystąpienia zaległości podatkowej, konieczności zapłaty odsetek, ależ również widmo wymierzenia dodatkowego sankcyjnego zobowiązania podatkowego.

Michał Kostrzewa

radca prawny, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA