„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów /fot. Fotolia
Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.

Obowiązujące od 28 lipca 2016 r. nowe regulacje zawarte w ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) uwzględniają przepisy dyrektyw unijnych z 2014 r. oraz analizę dotychczasowych praktyk dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty na polskim rynku zamówień publicznych. Z tych ostatnich wynika, że preferowano nie tyle ofertę najkorzystniejszą, ile w istocie tę z najniższą ceną. Nie zmienił tego w oczekiwany sposób zapoczątkowany w 2014 r. kierunek odejścia od dyktatu ceny.

Przewidziane w upzp ograniczenia w stosowaniu kryterium cenowego nie są tylko polskim „pomysłem” na ofertę najkorzystniejszą. W motywie 90 dyrektywy 2014/24/UE (dyrektywy klasycznej) zauważa się bowiem, że w celu zachęcenia do zwracania w zamówieniach publicznych większej uwagi na jakość, państwa członkowskie powinny mieć prawo – gdy uznają to za stosowne – by zabronić stosowania wyłącznie kryterium ceny lub wyłącznie kosztu do celów oceny oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, bądź też ograniczyć stosowanie tych czynników. Nie wyklucza się przy tym możliwości przeprowadzenia oceny oferty najkorzystniejszej wyłącznie na podstawie ceny i efektywności kosztowej (lub wyłącznie na podstawie efektywności kosztowej). Jednocześnie, w celu wyboru oferty najkorzystniejszej decyzja o udzieleniu zamówienia nie powinna być podejmowana tylko na podstawie kryteriów pozakosztowych.

Zobacz serwis: Zamówienia publiczne

Obowiązująca obecnie definicja oferty najkorzystniejszej różni się od funkcjonującej dotychczas przez wiele lat w zamówieniach publicznych. W poszczególnych elementach definicji uwydatnia się także inne kryteria wyboru niż cena.

Oferta najkorzystniejsza to taka:

● która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, lub

● która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała, albo

● z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.

Zamawiający określa kryteria oceny ofert w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Stosownie do art. 36 ust. 1 pkt 13 w związku z art. 91 ust. 1 upzp SIWZ powinna więc zawierać opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. Na podstawie upublicznionych w ten sposób kryteriów oceny ofert zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: „Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Dowiedz się jaka jest rola pozacenowych kryteriów oceny ofert.

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...