Podatek rolny - zwolnienia 2018 r.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu
rozwiń więcej
Podatek rolny - zwolnienia 2018 r./ fot. Fotolia
Wśród podatników podatku rolnego ustawodawca wymienia m.in. posiadacza zależnego (dzierżawcę) użytków rolnych. Nie każdy jednak dzierżawca będzie obowiązany uiszczać podatek rolny. Podatnikiem będzie tylko ten, który wszedł w posiadanie zależne użytków rolnych we właściwym trybie.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym (art. 3 ust. 3), jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca.

W praktyce powstały wątpliwości czy wskazana w ustawie o ubezpieczeniu społecznym (art. 38) umowa dzierżawy stanowiąca podstawę objęcia dzierżawcy ubezpieczeniem społecznym (KRUS) pozostaje umową o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym.

INFORAKADEMIA poleca: POBÓR PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH

Warto wskazać w tym miejscu, że wątpliwości w zakresie zainicjowania przejścia obowiązku podatkowego nie budzi ocena umowy dzierżawy, o której mowa w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wskazana tam umowa dotyczy tzw. dzierżawy za rentę lub emeryturę. Aby uznać umowę dzierżawy za spełniającą wymogi wskazane w art. 28 ust. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (a więc także i art. 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym) musi ona spełniać określone warunki: wydzierżawiającym musi być emeryt lub rencista (który zaprzestał produkcji rolnej), zawarta musi być w formie pisemnej, na co najmniej 10 lat i zgłoszona musi być do ewidencji gruntów i budynków, osobie, która: nie jest: małżonkiem emeryta lub rencisty; jego zstępnym lub pasierbem; osobą pozostającą z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym; małżonkiem zstępnego lub pasierba, a także małżonkiem osoby pozostającej z emerytem lub rencistą we wspólnym gospodarstwie domowym. Istotne pozostaje to, że wszystkie z wymienionych powyżej elementów muszą być spełnione łącznie aby doszło do przejścia obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę.

Jeżeli idzie natomiast o umowę dzierżawy stanowiącą podstawę do ubezpieczenia KRUS, nie jest ona obwarowana szczególnymi warunkami. Aby umowa została uznana za zawartą w świetle art. 38 powinna spełniać wyłącznie dwa wymogi: musi zostać zarejestrowana w ewidencji gruntów i budynków; na jej podstawie dzierżawca obowiązany jest prowadzić działalność rolniczą.

Zobacz: Sprawozdawczość

Wobec istotnych różnic w wymogach dotyczących obu umów zrodziły się wątpliwości czy przejście obowiązku podatkowego nastąpić może również na podstawie umowy o której mowa w art. 38 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. 

Wskazać trzeba w tym miejscu, że mimo pewnych odmienności oba tryby umów wypełniają postanowienia art. 3 ust 3 ustawy o podatku rolnym. Nie ma w tym zakresie wątpliwości, że obie umowy są innym rodzajem umów (nie są ze sobą tożsame) oraz, że obie są zawarte stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Brak jest zatem w tym zakresie jakichkolwiek prawnych argumentów, aby twierdzić że przewidziana w art. 38 umowa dzierżawy nie przenosi obowiązku podatkowego z właściciela na dzierżawcę. Przyjęcie stanowiska zgodnie z którym obie umowy, o ile tylko zawarte są w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym, przenoszą obowiązek podatkowy na dzierżawcę, uzasadnione jest z punktu widzenia założeń ustawodawcy. W przypadku gruntów wydzierżawianych rolnikom chcącym posiadać tytuł do ubezpieczenia KRUS ustawodawca dąży do opodatkowania podmiotów, które faktycznie będą władać gruntami i będą z nich pobierać pożytki. Tak samo dzieje się w przypadku gruntów gospodarstw rolnych wydzierżawianych w związku z przejściem na emeryturę czy rentę. W ten właśnie sposób ustawodawca zdaje się uwzględniać ekonomiczną zdolność podmiotu do zapłaty podatku. Pogląd taki prezentowany jest również w piśmiennictwie (zob. B. Pahl, Umowa dzierżawy gruntów rolnych, a obowiązek podatkowy  podatku rolnym, PPLiFS, 06/2015 s. 16) oraz w orzecznictwie (WSA w Warszawie z dnia 10.09.2009 r., III SA/Wa 562/09).

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Księgowość budżetowa
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?
27 kwi 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]
24 kwi 2024

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto
24 kwi 2024

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury
16 kwi 2024

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?
27 mar 2024

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł
25 mar 2024

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi
25 mar 2024

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?
22 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
20 mar 2024

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?
12 mar 2024

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...