REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić nagrodę jubileuszową dla pracownika samorządowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Prawo do nagrody jubileuszowej zależy od stażu pracy pracownika. Natomiast jej wysokość uzależniona jest od kwoty wynagrodzenia. Jak prawidłowo naliczyć wysokość nagrody jubileuszowej pracownika samorządowego?

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym pracownikowi samorządowemu w zależności od stażu pracy. Wypłaca się ją pracownikom samorządowym (art. 23 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych), którzy przepracowali łącznie:

REKLAMA

• 20 lat pracy - w wysokości 75% wynagrodzenia miesięcznego,

• 25 lat pracy - w wysokości 100% wynagrodzenia miesięcznego,

• 30 lat pracy - w wysokości 150% wynagrodzenia miesięcznego,

• 35 lat pracy - w wysokości 200% wynagrodzenia miesięcznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 40 lat pracy - w wysokości 300% wynagrodzenia miesięcznego,

• 45 lat pracy - w wysokości 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Wyższe wynagrodzenie, większa nagroda

REKLAMA

Wysokość przysługującej pracownikowi nagrody jubileuszowej uzależniona jest bezpośrednio od wysokości otrzymywanego przez niego wynagrodzenia. Podstawę obliczenia wysokości nagrody jubileuszowej stanowi bowiem wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do tej nagrody, chyba że korzystniejsze dla pracownika jest wynagrodzenie, jakie otrzyma w dniu wypłaty nagrody.

Wynagrodzenie stanowiące podstawę ustalenia wysokości nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikowi oblicza się na podobnych zasadach, jakie obowiązują przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania) odsyłają do rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe) i zasad naliczania ekwiwalentu za urlop. Wskazują dokładnie, które z tych przepisów należy stosować, obliczając wysokość nagrody jubileuszowej. Wynagrodzenie stanowiące podstawę nagrody jubileuszowej oblicza się zgodnie z § 14-17 rozporządzenia urlopowego (§ 12 rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania).

Przy naliczaniu wysokości nagród jubileuszowych wynagrodzenie stanowiące ich podstawę oblicza się, uwzględniając takie składniki wynagrodzenia pracownika, jakie brane są pod uwagę przy naliczaniu wysokości ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy tego pracownika.

Przy obliczaniu ekwiwalentu (czyli podstawy nagrody jubileuszowej) uwzględnia się składniki wynagrodzenia jak przy naliczaniu wynagrodzenia urlopowego (§14 rozporządzenia urlopowego).

W celu ustalenia wysokości wynagrodzenia urlopowego pracownika (wysokości wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej) uwzględnia się wynagrodzenie przysługujące pracownikowi wraz z innymi świadczeniami ze stosunku pracy. Wyjątek stanowią (§ 6 rozporządzenia urlopowego):

• jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,

• wynagrodzenie za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

• nagrody jubileuszowe,

• wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

• ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy,

• dodatkowe wynagrodzenie radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,

• wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

• nagrody z zakładowego funduszu nagród, dodatkowe wynagrodzenie roczne,

• odprawy emerytalne lub rentowe albo inne odprawy pieniężne,

• wynagrodzenia i odszkodowania przysługujące w razie rozwiązania stosunku pracy.

Składniki wynagrodzenia uwzględniane w jubileuszówce

Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu (wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej) w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu oraz nagrody (§ 15 rozporządzenia urlopowego). Uwzględnia się również dodatkowe składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż miesiąc, np. comiesięczne premie regulaminowe. Zlicza się średnią premii z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wypłaty odprawy. Jeśli wysokość takiej premii znacznie różni się w poszczególnych miesiącach, przy ustalaniu wysokości odprawy można uwzględniać premie w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odprawy (§ 16 rozporządzenia urlopowego). Składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za okresy dłuższe niż miesiąc, wypłacone w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (nagrody jubileuszowej), uwzględnia się przy średniej wysokości z tego okresu (§ 17 rozporządzenia urlopowego). Są to jedyne przepisy z rozporządzenia urlopowego stosowane przy obliczaniu ekwiwalentu za urlop, które należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia będącego podstawą nagrody jubileuszowej. Nie ma żadnych podstaw do stosowania przy ustalaniu wysokości nagród jubileuszowych współczynnika ekwiwalentowego.

Jak obliczyć wysokość nagrody

Przy obliczaniu podstawy nagrody jubileuszowej nie korzysta się ze współczynnika ekwiwalentowego. Ustala się tylko wynagrodzenie, czyli podstawę nagrody, uwzględniając dopuszczalne składniki wynagrodzenia z poszczególnych okresów.

Przy obliczaniu wysokości ekwiwalentu - nagrody jubileuszowej - uwzględnia się takie dodatkowe składniki wynagrodzenia, jak:

• wynagrodzenie za godziny nadliczbowe,

• dodatek za staż pracy,

• dodatek za szkodliwe i niebezpieczne warunki pracy,

• dodatek za języki obce,

premie i nagrody periodyczne,

• dodatek funkcyjny.

Następnie oblicza się odpowiednią wielokrotność tak ustalonej podstawy nagrody. Tutaj decydujące znacznie będzie miał staż pracy pracownika samorządowego, im wyższy, tym wyższa będzie mu przysługiwała nagroda jubileuszowa.

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593, ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 217, poz. 1591)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA