Kategorie

Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych

2 wrz 2021
29 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy w sprawozdaniu Rb-N wykazuje się należności wymagalne i niewymagalne dotyczące wydzielonego rachunku dochodów?

Mamy utworzony wydzielony rachunek dochodów na podstawie art. 223 uofp. Czy występujące na koniec kwartału należności wymagalne i niewymagalne powinnam wykazać w sprawozdaniu Rb-N?

Możliwości spłaty pożyczki długoterminowej - opinia RIO

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wydał uchwałę w sprawie opinii wydanej na wniosek Wójta Gminy Wiśniew o możliwości spłaty pożyczki długoterminowej. W niniejszym artykule znajduje się treść uchwały wraz z uzasadnieniem.

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności pochodzące od podmiotu wykreślonego z ewidencji działalności gospodarczej

W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?

Należności rozłożone na raty w sprawozdaniach Rb-N i Rb-ZN

W jaki sposób w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować należności z tytułu opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, jeżeli płatność została rozłożona na oprocentowane raty? W której kategorii w sprawozdaniu Rb-ZN powinno się ujmować należności rozłożone na raty dotyczące transakcji, stanowiących dochody Skarbu Państwa?

Kaucja najmu w sprawozdaniu Rb-N

Kaucje otrzymywane przez jednostkę od najemców, jako zabezpieczenie roszczeń, nie podlegają wykazaniu ani w sprawozdaniu RB-N, ani w sprawozdaniu RB-Z, natomiast kaucje wpłacane przez jednostkę podlegają wykazaniu w sprawozdaniu RB-N.

Umowa faktoringu w sprawozdaniu Rb-Z

Zobowiązania wynikające z umowy factoringu powinny zostać ujęte w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji pod pozycją „kredyty i pożyczki”.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - problemy

W przypadku, gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania z zakresu operacji finansowej jest dniem wolnym od pracy terminem złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej jest pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Jeśli termin przekazania sprawozdania przypada na sobotę, niedzielę, święto (o ile dni te są wolne od pracy, a w sektorze publicznym w większości przypadków są), to składając sprawozdanie odpowiednio w poniedziałek i dzień roboczy następny po święcie, dochowujemy terminów.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N

Jak wygląda układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N? Jakie środki w nim wykazujemy?

Należności jednostek niewykazywane w Rb-N

Sprawozdanie Rb-N- kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zawiera informacje o stanie należności jednostki na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów, jak również wobec kategorii dłużników. Jakich zatem kategorii należności i aktywów finansowych nie wykazujemy w Rb-N?

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

Obowiązek składania sprawozdań "zerowych" na przykładzie Rb-Z

Jednym z rodzajów sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447) jest RB-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji. Przepisy rozporządzenia precyzują formę, terminy sporządzenia, przekazania, okresy sprawozdawcze, instruktarz wykonania oraz odbiorców sprawozdania. Ponadto personalizują odpowiedzialność za sporządzanie i przekazanie sprawozdania w jednostce sprawozdającej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - obowiązki jednostek

Jedną z podstawowych funkcji sprawozdań sporządzanych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym tych z zakresu operacji finansowych, jest funkcja informacyjna. W zasadzie jest ona prejudycjalna dla pozostałych funkcji, np.: kontrolno- zarządczej, regulacyjnej, redystrybucyjnej czy akumulacyjnej. Ponadto sprawozdawczość jako układ informacyjny ma bezpośrednie i następcze konotacje z fazą planowania i fazą analizowania podejmowanych przez jednostkę działań odnośnie realizacji zadań publicznych.

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Sprawozdanie Rb-UZ - roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych

Sprawozdanie Rb-UZ to roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych. Formularz sprawozdania Rb-UZ, którego wzór stanowi załącznik Nr 2do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych i ich korekty

W praktyce zachowanie prawidłowości sporządzanych sprawozdań w zakresie operacji finansowych może być obarczone wieloma trudnościami, które nie zawsze zależą od jednostki. W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, jak również w przypadku stwierdzenia błędu w przekazanym sprawozdaniu, jednostka jest zobligowana do niezwłocznego sporządzenia i przekazania korekty sprawozdania.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych

Czemu służą sprawozdania w zakresie operacji finansowych? Kto ma obowiązek sprawozdawczy?

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Kontrowersje wokół wykazywania danych uzupełniających w sprawozdaniu Rb-Z

W praktyce nadal wątpliwości budzi brak spójności zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego z § 10 ust. 1 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Jak zatem wykazywać dane uzupełniające w sprawozdaniu Rb-Z?

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Każda jednostka samorządu terytorialnego winna przekazać do RIO komplet sprawozdań (Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ i Rb-UN) zbiorczych, a dla instytucji kultury, SP ZOZ oraz funduszy celowych lub innych osób prawnych należy sporządzić komplet sprawozdań jedynie w sytuacji, gdy danego typu jednostki nadzorowane przez jednostkę samorządu terytorialnego wykazują jakieś należności i zobowiązania.