Kategorie

Sprawozdawczość finansowa

26 maja 2021
22 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużenie terminu

Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużono terminy. Do kiedy jednostki sektora publicznego, fundacje oraz firmy powinny złożyć sprawozdania finansowe?

Jak sprawdzić poprawność sprawozdania finansowego?

Sprawozdanie finansowe - jak sporządzić? Jak sprawdzić poprawność sprawozdania? Jakie zgodności powinny występować między poszczególnymi częściami sprawozdania finansowego?

Terminy składania sprawozdań JST w pierwszym kwartale 2021

Sprawozdania JST w pierwszym kwartale 2021 - jakie sprawozdania i do kiedy trzeba złożyć? Przypominamy terminy.

Wypłata jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w rachunku zysków i strat

W której pozycji rachunku zysków i strat należy ująć wypłatę jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w wysokości 1000 zł?

Instruktaż: Wycena odsetek z transakcji handlowych na dzień bilansowy - odsetki ustawowe

Na koniec roku na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego należy urealnić wszystkie ujęte w księgach rachunkowych należności i zobowiązania, w tym także z tytułu odsetek. Trzeba je wycenić według wartości ustalonej na 31 grudnia w kwocie odpowiednio wymaganej lub wymagającej zapłaty. W poprzednim numerze (PRB 2/2020) zostały przedstawione procedury wyceny odsetek od należności cywilnoprawnych, naliczanych na podstawie Kodeksu cywilnego. A jakie obowiązują procedury wyceny odsetek od należności cywilnoprawnych z transakcji handlowych?

Sprawozdania finansowe 2020 - przesunięte terminy ze względu na COVID-19

Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

Sprawozdania finansowe jednostek sfery budżetowej w czasie epidemii koronawirusa - wyjaśnienia MF

Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.

Terminy sporządzenia i przekazania sprawozdań finansowych przedłużone

31 marca 2020 r. przedłużono terminy w zakresie ewidencji oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań lub informacji. Wprowadzone w rozporządzeniu rozwiązania przewidują wydłużenie terminów od 21 dni do 3 miesięcy.

Koronawirus. Nowe terminy składania sprawozdań finansowych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się już Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, które wydłuża terminy związane ze sporządzaniem sprawozdań finansowych. Wejście w życie rozporządzenia ma ułatwić prowadzenie działalności przez jednostki prowadzące księgi rachunkowe w obliczu wprowadzenia stanu epidemii COVID-19 na terenie całego kraju.

Opłaty wieloletnie w sprawozdaniach RB-N

Zbliża się termin sporządzania sprawozdań RB-N. W poniższym artykule przybliżymy kwestie prezentacji należności o charakterze wieloletnim. Dotyczą one zawieranych umów, jak i opłat pobieranych przez jednostki na podstawie ustaw.

Jak naliczać odpisy aktualizujące należności?

Co najmniej na koniec roku obrotowego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Sprawozdanie finansowe - forma przekazania do urzędu

Problem: Czy samorządowy zakład budżetowy, będący podatnikiem CIT, ma obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego sprawozdań finansowych? Jeśli tak, to w jakim terminie (sprawozdanie nie podlega odrębnemu zatwierdzeniu)? Czy sprawozdanie za 2017 r. należało złożyć na papierze czy w formie elektronicznej?

Pomoc finansowa pomiędzy gminami

Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy finansowej, rzeczowej, osobowej, jak również organizacyjnej.

Związki międzygminne mają obowiązek złożyć roczne sprawozdanie finansowe

Obowiązek składania do urzędu skarbowego rocznych sprawozdań finansowych dotyczy także związków międzygminnych. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w dniu 2.02.2017 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 918/16.

Sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone w terminie - co dalej?

Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?

Poprawność sprawozdania finansowego

Ostatni moment na sporządzenie sprawozdania finansowego. Sprawdź czy sporządziłeś go poprawnie. W poradzie można znaleźć informacje jak sprawdzić prawidłowość bilansu, rachunku zysków i strat, jak również zestawienia zmian w funduszu.

Nowy wzór sprawozdania finansowego dla organizacji pozarządowych

Organizacje pozarządowe mogą korzystać z nowego sprawozdania finansowego. Kierownik jednostki decyduje o skorzystaniu bądź nie z nowego wzoru sprawozdania finansowego. Wzór uwzględnia specyfikę działalności statutowej organizacji.

Prawidłowa ewidencja kosztów na przełomie roku w jednostkach sektora finansów publicznych

Ujęcie księgowe faktur na przełomie roku budżetowego jest bardzo istotną kwestią. W artykule szczegółowo omówiono ewidencję kosztów dotyczących poprzedniego okresu sprawozdawczego.

Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych w sferze budżetowej

Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych jednostki i placówki kontynuującej działalność powinno nastąpić do 30 kwietnia roku następnego, a w jednostkach, których sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu, w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy.

Sprawozdanie finansowe za 2015 rok - jakie wzory obowiązują?

Jednostki budżetowe powinny sporządzić sprawozdanie finansowe za rok 2015 do końca marca 2016 r. Czy wzór bilansu uległ zmianie?

Łączny bilans jednostki

Łączny bilans jednostki jest sumą bilansów jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym, po uwzględnieniu wyłączeń wzajemnych rozliczeń między tymi jednostkami. Przy sporządzaniu łącznego bilansu do wyłączeń kwalifikują się głównie rozrachunki (należności i zobowiązania), a wyłączenia te pozostają bez wpływu na wynik finansowy i nie są uwzględniane w łącznym rachunku zysków i strat, jak też bez wpływu na fundusz jednostki i nie są uwzględniane w zestawieniu zmian funduszu jednostki.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego (wariant porównawczy)

Rachunek zysków i strat to – obok bilansu – jeden z ważniejszych elementów sprawozdania finansowego. Przedstawia efekty wykorzystania majątku wykazanego w bilansie. Rachunek zysków i strat jest zestawieniem osiągniętych w danym okresie sprawozdawczym przychodów i wszystkich poniesionych w tym samym okresie kosztów. Celem tego zestawienia jest ustalenie wyniku finansowego oraz zaprezentowanie tego, co na ten wynik wpływa.

Rola głównego księgowego jednostki we wstępnej kontroli dowodów księgowych

Sprawdzenie, czy wszystkie dokumenty księgowe dotyczące roku obrotowego zostały przekazane do działu finansowego i ujęte w księgach rachunkowych, jest bardzo ważnym aspektem przy pracach związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Sprawdzenie poprawności ujęcia w księgach rachunkowych dowodów księgowych

Ponowne sprawdzenie dowodów księgowych oraz zapisów na kontach syntetycznych i analitycznych w księgach rachunkowych jednostki przed ich zamknięciem pozwala na wykrycie ewentualnych błędów i dokonania właściwych korekt przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Korygowanie sprawozdań finansowych

Artykuł 12 ust. 4 i 5 uor wyraźnie wskazuje, że nie ma możliwości korygowania sprawozdań finansowych po ich sporządzeniu i zatwierdzeniu.

Bilans

Bilans jako zestawienie aktywów i pasywów charakteryzuje sytuację majątkową i finansową jednostki na określony dzień bilansowy, to jest na 31 grudnia.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki, a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Od generalnej zasady wynikowego rozliczania różnic kursowych ustawodawca wprowadził odstępstwo co do bilansowego rozliczania różnic kursowych zarówno w ujęciu bieżącym, jak i okresowym. Podstawową reperkusją takiego stanu rzeczy jest zmiana wartości aktywów, co do których różnice kursowe się odnoszą.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Procedura wyceny należności

W bilansie prezentujemy należności łącznie z należnymi odsetkami, karami umownymi, kosztami sądowymi, w przeciwieństwie do należności wykazywanych w sprawozdaniach z operacji finansowych, gdzie należności ujmuje się w wartości nominalnej, a więc bez należności ubocznych.

Operacje wyrażone w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym

Każda pozycja aktywów i pasywów bądź przychodów i kosztów wyrażona w walucie obcej musi zostać ujęta w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej. Ten ustawowy wymóg oznacza konieczność przeliczania każdej operacji gospodarczej wyrażonej w walucie obcej na jej równowartość w walucie polskiej przy zastosowaniu kursu waluty.

Należności przedawnione

Ujęcie w bilansie za 2013 rok należności przedawnionych jest niezwykle istotne. Instytucja przedawnienia należności skutkuje wyłączeniem przedawnionych należności z aktywów jednostki.

Wyłączenia transakcyjne na potrzeby sprawozdań finansowych

Informacje generowane kontem 976 są najlepszym wskaźnikiem operacji gospodarczych jednostki w przedmiocie wzajemnych wyłączeń. Zapisów na koncie pozabilansowym 976 dokonujemy równolegle do zapisów kont bilansowych i wynikowych.

Sprawozdania finansowe - jednostkowe, łączne, skonsolidowane

Sprawozdania finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe w oparciu jedynie o własne księgi rachunkowe, to jest to sprawozdanie jednostkowe.

Dokumentacja konsolidacyjna - różnica między należnościami i zobowiązaniami

Podstawową implikacją właściwie i rzetelnie przygotowanej dokumentacji konsolidacyjnej jest wiarygodność sprawozdania, dokonanego w oparciu o nią. Przedstawiamy przykład takiej dokumentacji, zawierający wyłączenia konsolidacyjne.

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Wyłączenia konsolidacyjne w bilansie

Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego

Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym jednostki budżetowej

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej (na podstawie odrębnych przepisów) aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Gminy źle przygotowały sprawozdania

Wstępne analizy wykazują, że zdecydowana większość sprawozdań gmin z gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 rok została przygotowana źle i wymaga poprawy.

Konsekwencje nieuchwalenia budżetu JST

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.

Praktyczne wskazówki do tworzenia budżetów obywatelskich

Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

Wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. - ocena RIO

W części jednostek samorządu terytorialnego istnieje realne zagrożenie niespełnieniem w 2014 r. wskaźnika zadłużenia określonego w art. 243 – wskazuje Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę podjęcia przez radę uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium dla zarządu. Należy pamiętać, że termin złożenia przez zarząd sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do organu stanowiącego tej jednostki i regionalnej izby obrachunkowej upływa 31 marca 2013 r.

Sprawozdawczość finansowa za 2011 r.

Do 31 marca kierownicy jednostek mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego za 2011 r. odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego, ci zaś na tej podstawie, dokonując stosownych wyłączeń, sporządzą sprawozdania łączne. W artykule wskazano różnice w sposobie wypełniania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego w stosunku do roku ubiegłego.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego za 2008 r.

Zbliża się czas składania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki mają ciągle wątpliwości co do metody konsolidacji, a także terminu jego sporządzania. Zamieszczamy wyjaśnienia, które ułatwią jego właściwe i terminowe sporządzenie.

Bilans skonsolidowany jednostki samorządowej

W terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji, jednostki samorządu terytorialnego sporządzają i przekazują do Regionalnej Izby Obrachunkowej bilans skonsolidowany.