Kategorie

Sprawozdawczość budżetowa

28 cze 2021
25 lip 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym 2020

Minister finansów podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym. Nowela oznacza rezygnację z przygotowywania i dostarczania półrocznych sprawozdań z realizacji wydatków w układzie zadaniowym.

Terminy składania sprawozdań JST - drugi kwartał 2020 r.

Jednostki samorządu terytorialnego muszą w najbliższym czasie złożyć sprawozdania budżetowe za II kwartał 2020 r. Przedstawiamy najbliższe terminy. Pierwszy z nich upływa już 13 lipca 2020 r.

Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą składać e-sprawozdania finansowe

Od 1 lipca 2020 r. Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą sporządzać, podpisywać i składać sprawozdania finansowe elektronicznie w przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji „e-Sprawozdania Finansowe”.

Planowane zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2020 r.

Na etapie projektowym jest rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Kary umowne w sprawozdaniu Rb-27S

W których kolumnach sprawozdania Rb-27S wykazuje się należność niewymagalną z tytułu kary umownej na koniec kwartału?

Nowe zasady udzielania dotacji i dopłat z budżetu państwa

W przypadku dotacji celowej na dofinansowanie świadczeń materialnych o charakterze socjalnym ustalono algorytm obliczania kwoty dotacji dla poszczególnych gmin. Algorytm ten obowiązuje do wyliczenia kwot dotacji począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dotacje mają być przekazywane gminom w transzach miesięcznych, do 10 dnia każdego miesiąca.

Zmiana rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej - nowelizacja z 21 stycznia 2019 r.

Co się zmieniło w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej w styczniu 2019 r.? Sprawdź nowe terminy składania sprawozdań rocznych z wykonania budżetu państwa o symbolach: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR.

Sprawozdanie Rb-28S za styczeń 2019 r. po zmianach

Począwszy od okresu sprawozdawczego za styczeń należy uwzględnić zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z 18 lipca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1395). Zmieniono m.in. formularz sprawozdania Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Została dodana nowa kolumna „grupa paragrafów”.

Brak kontroli formalnej i merytorycznej sprawozdań jednostkowych Rb-28S

Nieprawidłowość: W sprawozdaniu rocznym Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej samorządu terytorialnego za 2017 r. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) wykazano zaangażowanie wydatków budżetowych w kwocie przekraczającej o ponad 25 000 zł faktycznie wykonane wydatki. Kwota ta dotyczyła zobowiązań zaciągniętych na podstawie umów zawartych w 2017 r., których wykonanie miało nastąpić w 2018 r. Mimo tego błędu skarbnik JST, zobowiązany zakresem obowiązków do kontrolowania pod względem formalnym i merytorycznym sprawozdań jednostek budżetowych podległych gminie, nie zakwestionował prawidłowości tego sprawozdania.

Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne

Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym - zmiany

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym wprowadziło nowy wzór formularza dla sprawozdania Rb-BZ1 "Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym". Zmieniły się także zasady składania sprawozdań.

Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?

W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.

Zmiany w sprawozdaniach z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym

W związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym zmieniły się przepisy rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym.

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r. - obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Jakie dane ujmować w sprawozdaniu Rb-30S?

Zakład gospodarki komunalnej otrzymał od gminy dotację przedmiotową do cen wody. Czy w sprawozdaniu Rb-30S podaję się kwotę netto czy brutto?

Sprawozdanie Rb-WSa i Rb-WSb za 2016 r.

Z niniejszej porady dowiedzieć się można na podstawie jakich danych sporządzić można sprawozdania. Przypomniane zostały terminy sporządzenia oraz przekazania rocznych sprawozdań o wydatkach strukturalnych za 2016 r..

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Wpłata gotówki z kasy na rachunek bankowy w sprawozdaniu Rb-27

Jak prawidłowo ująć w sprawozdaniu Rb-27S wpłatę gotówki z kasy na rachunek bankowy (dochody)? Gotówka została przyjęta do kasy jeszcze w starym roku (31 grudnia), natomiast do banku została odprowadzona w nowym roku. W sprawozdaniu Rb-27S za IV kwartały dochody wykonane będą większe niż dochody otrzymane.

Plan w sprawozdaniu Rb-NWS

W zmienionej instrukcji co do kolumny „Plan” sprawozdania Rb-28NWS użyto sformułowania, że plan finansowy „powinien być zgodny” z danymi wykazanymi w kolumnie „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego” sprawozdania Rb-28S na koniec roku budżetowego, w którym plan finansowy został przyjęty przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdania budżetowe po zmianach w 2016 r.

Sprawozdania budżetowe po zmianach po raz pierwszy mają zastosowanie do sprawozdań miesięcznych za marzec 2016 i kwartalnych za I kwartał 2016 r. Najważniejsza zmiana związana jest z możliwością korzystania przez samorządy ze wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i administracyjnej.

Sprawozdanie Rb-27S - nowe zasady

Sprawozdanie Rb-27S według nowych zasad należy sporządzić już za marzec 2016 r. Jak ujmować dochody budżetowe w sprawozdaniu Rb-27S?

Ujmowanie zaangażowania wydatków w sprawozdaniu Rb-28S

Zaangażowanie wydatków wykazuje się w kwotach narastająco od początku do końca roku. Kwota zaangażowania wydatków roku bieżącego nie powinna być niższa aniżeli kwota wykonanych wydatków oraz zaciągniętych zobowiązań, których termin płatności nie przekracza roku budżetowego, za które sporządzane jest sprawozdanie Rb-28S.

Wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S w kolumnie „Zaangażowanie” naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Dodatkowe wynagrodzenie roczne stanowi tytuł wydatku następnego roku, wobec czego zaangażowanie w danym roku budżetowym ujmować będzie kwotę dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wypłaconego w danym roku budżetowym.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Dochody budżetowe pobierane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki

Dane w Rb-27S mogą się nie bilansować po wykazaniu przez gminę dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe.

Czy ośrodek sportu i rekreacji może wykazać budowę studni głębinowej w sprawozdaniu Rb-WSa

Ośrodek sportu i rekreacji, będący gminnym zakładem budżetowym, dokonał wydatku polegającego na budowie studni głębinowej. Czy ośrodek może ujmować tego typu wydatki w kodzie 45 klasyfikacji i wykazać w sprawozdaniu Rb-WSa?

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Zgodnie z wewnętrznymi regulacjami funkcjonującymi w urzędzie, dokumentowanie poniesienia wydatku strukturalnego odbywa się za pomocą opracowanego wzoru pieczęci, którą stempluje się faktury. Czy na pieczęciach tych powinna być wpisywana data wpływu faktury do urzędu czy też data opłacenia faktury?

Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Polityka rachunkowości powinna określać termin sporządzania sprawozdań zbiorczych Rb-27S i Rb-28S za miesiące niekończące kwartału. W jakim terminie?

Dwa jednostkowe sprawozdania Rb-27S – z organu i z jednostki

Czy prawidłowym jest sporządzanie dwóch jednostkowych sprawozdań Rb-27S jednego z organu i jednego z jednostki?

Opłaty za duplikat karty dużej rodziny w sprawozdaniu Rb-27ZZ

Karta jest przyznawana bezpłatnie, natomiast wydanie duplikatu karty podlega opłacie w wysokości 9,21 zł. Wpływy z opłaty za wydanie duplikatu karty stanowią dochód budżetu państwa.

Sprawozdania Rb-WSa za 2015 rok w formie elektronicznej

Zmiany w zakresie sprawozdań o wydatkach strukturalnych zostały wprowadzone w załączniku nr 40 do rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, stanowiącym „Instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych”. Najważniejszą z nich jest rezygnacja z przekazywania sprawozdań w formie pisemnej. Sprawozdania za 2015 rok powinny być przesyłane w 2016 roku wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą.

Sprawozdania budżetowe za kwiecień i I kwartał 2015 r.

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r. i kwartalnych za I kwartał 2015 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-33, Rb-35 i Rb-40 oraz Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015.

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Sprawozdanie Rb-50

Samorządowe jednostki oświatowe sporządzają sprawozdanie Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego według instrukcji zamieszczonej w rozdziale 9 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 29 do tego rozporządzenia.

Podsumowanie zmian dotyczących sprawozdawczości budżetowej w 2014 r.

Po długim okresie oczekiwania, z dniem 24 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to wprowadziło szereg zmian zarówno w zakresie sposobu, terminu, jak i zasad sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rezerwa na wydatki inwestycyjne w sprawozdaniu Rb-30S

Rezerwę na wydatki inwestycyjne, które mają być poniesione w przyszłym roku budżetowym można utworzyć jedynie w odniesieniu do środków własnych. Wskazana w sprawozdaniu Rb-30S kwota zawsze musi mieć pokrycie w planie finansowym zakładu.

Sporządzenie sprawozdań

Likwidowana szkoła, przy okazji zamknięcia ksiąg, ma obowiązek sporządzić sprawozdania, przede wszystkim sprawozdanie finansowe, ale również sprawozdania budżetowe oraz inne, których obligatoryjność wynika z odrębnych przepisów (np. sprawozdania GUS).

Kary porządkowe w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28

Czy kary porządkowe nakładane na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu wykroczeń powinny być wykazywane w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28?

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Zmiana w zakresie wykazywania należności w sprawozdaniu Rb-27S

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej wprowadziło szereg zmian w zakresie sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym także sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Instrukcja sporządzania tego sprawozdania zawarta jest w rozdziale 1 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Otrzymanie z Urzędu Skarbowego podatku VAT a sprawozdanie Rb-28NWS

Czy należy po otrzymaniu z Urzędu Skarbowego podatku VAT naliczonego w miesiącu sierpniu umniejszyć wykonanie wydatków niewygasających, które w 2013 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego i złożyć sprawozdanie Rb-28NWS za III kwartał?

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

Przekroczenie ustawowego terminu płatności podatku od nieruchomości

Czym skutkuje niezapłacenie podatku od nieruchomości w terminie określonym przez ustawę? Wyjaśnienia udzieliła RIO w Katowicach.

Sprawozdania budżetowe 2014 - zmiany

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 24 stycznia 2014 r. Najistotniejszą zmianą, jaką przewidziano jest rezygnacja z formy pisemnej przy przekazywaniu zdecydowanej większości sprawozdań.

Sprawozdawczość budżetowa w 2014 roku

Podstawą prawną sporządzania sprawozdań budżetowych w 2014 roku jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności.