REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do pracy w okresie wypowiedzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Drzewiecka

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie pracownika ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia odbywa się za jego zgodą. Bez zgody pracownika jest to możliwe jedynie wtedy, gdy wymaga tego uzasadniony interes pracodawcy, a celem zwolnienia nie jest szykanowanie pracownika.

Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy nie jest uregulowane w przepisach powszechnie obowiązujących (poza szczególnymi przypadkami zatrudnienia). W związku z tym kontrowersyjne jest zagadnienie, czy w okresie tego zwolnienia pracownik może zostać wezwany do świadczenia pracy, jeżeli pojawi się taka potrzeba.

REKLAMA

REKLAMA

WAŻNE!

W okresie wypowiedzenia pracownik ma obowiązek świadczenia pracy. Jednocześnie świadczenie pracy jest prawem pracownika, którego nie może być on pozbawiony jednostronną decyzją pracodawcy (wyrok SN z 28 października 1998 r., I PKN 361/98).

W praktyce bywa często tak, że pracownik jest zwolniony od obowiązku wykonywania pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (warto pamiętać o obowiązku wykorzystania urlopu w okresie wypowiedzenia, ale zazwyczaj okres wypowiedzenia jest dłuższy niż urlop). Taka sytuacja może mieć miejsce za zgodą pracownika. Wyjątkowo dopuszczalne jest zwolnienie pracownika (bez jego zgody) jednostronną decyzją pracodawcy z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wymaga tego uzasadniony i istotny interes pracodawcy. Takie zwolnienie jest w ocenie Sądu Najwyższego możliwe ze względu na dobro pracodawcy i z poszanowaniem słusznych interesów pracownika oraz przy uznaniu tego za oczywisty wyjątek od zasady mówiącej o tym, że wynagrodzenie przysługuje tylko za pracę wykonaną (wyrok SN z 24 września 2003 r., I PK 324/02).

REKLAMA

Zwolnienie jako oświadczenie woli

Oświadczenie pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy jest w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego oświadczeniem woli. W sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy (art. 300 k.p.). Oznacza to, że do jednostronnego cofnięcia oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia ma zastosowanie przepis art. 61 k.c. Stanowi on, że odwołanie oświadczenia woli jest skuteczne, gdy doszło do adresata jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. Z powyższej reguły wynika, że późniejsze odwołanie oświadczenia woli wymaga dla swej skuteczności zgody adresata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym podkreślić, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego nie budzi wątpliwości teza o możliwości zastosowania przepisu art. 61 k.c. do oświadczeń pracodawcy składanych pracownikowi (wyroki SN: z 6 października 1998 r., I PKN 369/98, OSNP 1999/21/686; z 18 listopada 1999 r., I PKN 375/99, OSNP 2001/7/227; z 20 czerwca 2001 r., I PKN 475/00, OSNP 2003/8/204).

Przepis art. 61 k.c. stosuje się np. do cofnięcia wypowiedzenia umowy o pracę. W ocenie Sądu Najwyższego słuszne jest także jego użycie do cofnięcia oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Z utrwalonego orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika jednoznacznie, że późniejsze odwołanie oświadczenia woli wymaga dla swej skuteczności zgody adresata. Jeśli pracownik oświadcza, że nie zgadza się na cofnięcie oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, zgody takiej nie można domniemywać.

WAŻNE!

Skuteczne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia przesądza o tym, że pracownik, który nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia woli w tym przedmiocie, nie jest zobowiązany do podporządkowania się poleceniom pracodawcy świadczenia pracy we wskazanym miejscu i terminie.

W konsekwencji należy stwierdzić, że niezastosowanie się pracownika do takich poleceń pracodawcy nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych (wyrok SN z 5 lipca 2005 r., I PK 176/04).

Czytaj także:  Data wydania świadectwa pracy>>

Przykład

Tomasz M. był zatrudniony na stanowisku kierowniczym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia. 24 października 2008 r. pracodawca wypowiedział Tomaszowi M. umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, w którym pracodawca zwolnił pracownika za jego zgodą od obowiązku świadczenia pracy. W piśmie z 18 marca 2009 r. pracodawca cofnął ww. oświadczenie i wezwał go do stawienia się do pracy celem jej świadczenia 25 marca 2009 r. Wskazano, że nieusprawiedliwione niestawiennictwo traktowane będzie jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W piśmie z 25 marca 2009 r. pracownik oświadczył, że na cofnięcie oświadczenia woli o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy nie wyraża zgody. Wskazał, że zgodnie z art. 61 k.c. do cofnięcia oświadczenia woli przez pracodawcę, które doszło do pracownika, niezbędna jest jego zgoda. W kolejnych pismach pracodawca stwierdził, że pracownik zwolniony z obowiązku świadczenia pracy pozostaje w dyspozycji pracodawcy i musi się liczyć z możliwością wezwania do pracy. Pracodawca ponawiał wezwania do pracy, wskazał ostateczny termin stawiennictwa na 5 lipca 2009 r. oraz nałożył karę porządkową. Ostatecznie rozwiązał z Tomaszem M. umowę o pracę w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Za powód wskazał odmowę stawienia się do pracy w dniu 5 lipca 2009 r. Pracownik odwołał się do sądu, który uznał, że zastosowanie w tej sprawie znajdzie art. 61 k.c. Tomasz M., który przyjął oświadczenie woli pracodawcy o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, nie był zobowiązany do świadczenia pracy w tym okresie, oświadczenie to bowiem nie zostało skutecznie cofnięte przez pracodawcę.

Czytaj także: Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta>>

 

Postanowienia stron

Strony mogą postanowić o możliwości skutecznego wezwania pracodawcy do wykonywania pracy przez pracownika. W tym celu mogą zawrzeć w porozumieniu o zwolnieniu z obowiązku świadczenia pracy klauzulę, że dopuszczalne jest wezwanie pracownika do pracy w tym okresie. Należy również uzgodnić liczbę dni, na które pracodawca może wezwać pracownika oraz czy wezwanie do pracy jest dopuszczalne w każdym przypadku czy tylko w określonych przez strony sytuacjach. Jeżeli zastrzeżono taką możliwość, a pracownik podejmie już zatrudnienie u innego pracodawcy, może dojść do kolizji w związku z koniecznością jednoczesnego wykonywania pracy u dwóch pracodawców.

Ewa Drzewiecka

Podstawa prawna:

• art. 52 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 61 Kodeksu cywilnego,

• wyroki Sądu Najwyższego:

– z 28 października 1998 r. (I PKN 361/98, OSNP 1999/23/750),

– z 24 września 2003 r. (I PK 324/02, OSNP 2004/18/313),

– z 5 lipca 2005 r. (I PK 176/04, OSNP 2006/9–10/154).

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA