Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty.

Zamawiający ma możliwość poprawiania uchybień ofert merytorycznie poprawnych, w celu zapobieżenia ich eliminacji z postępowania z przyczyn wyłącznie formalnych lub niemających istotnego znaczenia z uwagi na oferowane świadczenie. Dzieje się tak dzięki przepisowi art. 87 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).

Oczywiste omyłki pisarskie

Jedną z możliwości, jaką stwarzają przepisy upzp, jest poprawienie przez zamawiającego oczywistych omyłek pisarskich (art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp). Warunkiem jest, aby omyłki zostały popełnione w ofercie, były bezsporne i niebudzące wątpliwości dla każdego, kto dokonuje przeglądu ofert. Przepisy nie wyłączają ani nie ograniczają w żadnym stopniu możliwości poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej ze względu na zakres merytoryczny treści, której dotyczy omyłka. Brak jest zatem podstaw do uznania, że oczywista omyłka pisarska nie może dotyczyć istotnych postanowień oferty (np. terminu realizacji zamówienia) i z tego względu nie może podlegać poprawieniu przez zamawiającego na zasadach określonych w przepisie art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp.

Zapamiętaj!

Istotą uznania omyłki za oczywistą jest możliwość stwierdzenia jej bez specjalistycznej wiedzy oraz jej bezsporność. Oczywistość omyłki pisarskiej wynika z natury samej omyłki albo z porównania zaistniałego błędu z innymi okolicznościami sprawy.

Oczywistą omyłką pisarską jest w szczególności widoczna mylna pisownia wyrazu, ewidentny błąd gramatyczny czy też niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części. W trybie poprawienia oczywistej omyłki nie można np. tworzyć dokumentów nieistniejących. Istnieje zatem możliwość poprawiania oczywistych błędów pisarskich, które dotyczą np. nazw poszczególnych jednostek lub ich kolejności, braku liter w poszczególnych nazwach, błędów w oznaczeniach symboli, ale nie można poprawiać wartości powodujących w konsekwencji zmianę ceny całkowitej oferty (wyrok KIO z 11 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 896/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Wykonawca w złożonej ofercie podał rozbieżną cenę liczbą i słownie. W formularzu ofertowo-cenowym zawarto zapis: „Oferowana stawka dzienna dla jednego pacjenta wynosi: 9,85 zł netto × 170 posiłków dziennie × 365 dni w roku = 611 192,50 zł netto + + 42 783,48 zł VAT (7%) = 653 975,98 zł brutto, słownie: (sześćset siedemdziesiąt siedem tysięcy osiemset siedemdziesiąt siedem złotych, 64/100)”. Czy należy tę omyłkę uznać za oczywistą?

Tak. W ofercie zaistniała oczywista omyłka pisarska. Dla stwierdzenia tej omyłki nie zachodzi potrzeba sięgania do innych dokumentów ani nawet do innej części oferty. Cena podana liczbą: 653 975,98 brutto nie budzi żadnych wątpliwości. W formularzu ofertowo-cenowym podano bowiem sposób jej obliczenia: wynika ona z mnożenia dziennej stawki, ilości posiłków dziennie, ilości dni w roku oraz zastosowanej stawki VAT. Dlatego zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłki w cenie podanej słownie.

Jeżeli zamawiający stwierdzi, że w treści oferty nastąpiła oczywista omyłka pisarska, ma obowiązek ją poprawić, a następnie zawiadomić niezwłocznie o tym wykonawcę, ale tylko tego, którego ofertę poprawiono.

Oczywiste omyłki rachunkowe

Zamawiający ma także obowiązek poprawić w tekście oferty oczywiste omyłki rachunkowe z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, jeżeli stwierdzi, że miały one miejsce przy obliczeniu ceny. Po nowelizacji upzp ustawą z 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja upzp z 2008 r.) brak jest w upzp wymienionych enumeratywnie okoliczności, które dotychczas były zawarte w art. 88 upzp, umożliwiających poprawienie oczywistych omyłek rachunkowych w ofercie. Za dopuszczalne można uznać samodzielne określenie przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) przykładowych okoliczności, w których będzie dokonywał poprawy omyłek w ofertach w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2 upzp. Można w tym celu wykorzystywać sposoby wskazane w uchylonym art. 88 upzp.

Także Krajowa Izba Odwoławcza podkreśla w swoim orzecznictwie (np. wyrok z 16 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO UZP 1/09), że: wykorzystanie przez zamawiającego reguł poprawiania omyłek rachunkowych określonych w dawnym przepisie art. 88 ust. 1 upzp nie stanowi naruszenia art. 87 ust. 2 upzp, gdyż w obecnym stanie prawnym, to do obowiązków zamawiającego należy określenie sposobu poprawy oczywistych omyłek rachunkowych i brak jest prawnego zakazu określenia takiego sposobu na zasadach wynikających z różnych przyjętych reguł dokonywania korekt; w tym zakresie jednak wskazuje na postulat zawarcia w SIWZ stosownych informacji przez zamawiającego, w celu zapoznania wykonawców z zasadami poprawiania omyłek.

SŁOWNICZEK

Oczywista omyłka rachunkowa - widoczny, niezamierzony błąd rachunkowy popełniony przez wykonawcę, który polega na uzyskaniu nieprawidłowego wyniku działania arytmetycznego, a w szczególności błędne zsumowanie lub odjęcie poszczególnych pozycji.

W przypadku poprawiania oczywistych omyłek rachunkowych, związanych z obliczeniem podatku od towarów i usług (VAT) oraz z sumowaniem kwoty podatku i ceny netto, możliwe jest dokonywanie takich poprawek, jeżeli są one konsekwencją rachunkową dokonanych poprawek, oczywiście pod warunkiem że przyjęto prawidłową stawkę VAT.

Przykład

W przetargu na utrzymanie czystości w obiektach zamawiającego wykonawca dokonał nieprawidłowego zaokrąglenia kwoty wartości podatku od towarów i usług w trzech pozycjach oferty. Zgodnie z przyjętymi zasadami, zaokrąglenie wartości podatku powinno nastąpić do pełnej dziesiątki („w górę”). Zamawiający uznał, że wykonawca popełnił oczywistą omyłkę rachunkową, i w związku z tym dokonał poprawienia wartości kwoty VAT w tych pozycjach formularza ofertowego, co po uwzględnieniu konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek dało wzrost ceny oferty o 2 grosze z kwoty 1 669 013,16 zł na kwotę 1 669 013,18 zł. Czy popełnioną omyłkę można uznać za oczywistą?

Tak. Popełniona omyłka rachunkowa może zostać uznana za mającą charakter oczywisty, gdyż została stwierdzona samodzielnie przez zamawiającego, jest bezsporna i możliwa do poprawienia bez konieczności odwoływania się do innych dokumentów postępowania lub uzyskiwania wyjaśnień wykonawcy. Brak prawidłowego zaokrąglenia kwoty wartości VAT nie stanowi w tym przypadku błędu w obliczeniu ceny oferty, który następuje, co do zasady, przez niewłaściwe podanie jednostek miary, niewłaściwej stawki VAT. Odrzucenie oferty z powodu błędu w obliczeniu ceny oferty na kwotę 2 groszy byłoby czynnością dokonaną z naruszeniem art. 5 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Niektóre omyłki rachunkowe nie mają charakteru oczywistego i jako takie nie mogą być poprawione. Traktuje się je jako błąd w obliczeniu ceny, np. w przypadku błędnego wskazania obowiązującej stawki VAT przez podanie, że wynosi on 7%, podczas gdy wynosi on 22%. W takiej sytuacji błąd nie podlega poprawie zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 upzp, ponieważ nie jest to omyłka, ale raczej świadome i błędne złożenie oświadczenia, które powoduje niezgodność oferty z odrębnymi przepisami prawa, a nie z SIWZ. W konsekwencji oferta zawierająca taki błąd podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 upzp.

Inne omyłki

Po nowelizacji upzp z 2008 r. zamawiający ma obowiązek poprawienia także innych omyłek niż oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe, polegających na niezgodności oferty ze SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp). To zupełnie nowe rozwiązanie jest szczególnie istotne w kontekście zamówień na roboty budowlane, w których oferty wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe, liczące nieraz po kilkadziesiąt tomów, często podlegały odrzuceniu ze względu na drobne błędy w ich treści.

Przykład

Zamawiający w przedmiarze robót w poz. 29 „Opis i wyliczenia” wskazał, że dla posadzki z wykładzin z tworzyw sztucznych obmiar wynosi 292,29 m2. Wykonawca w złożonej ofercie w poz. 29 kosztorysu szczegółowego „Opis” podał „obmiar = 292,26 m2”. Jednocześnie w złożonej ofercie prawidłowo podano cenę jednostkową. Różnica pomiędzy wielkością

obmiaru wskazanego przez zamawiającego a zaoferowanego przez wykonawcę wynosi 0,03 m2, co stanowi wzrost ceny wynagrodzenia o kwotę brutto w wysokości 0,14 zł. Jaki to jest rodzaj omyłki i jak ją poprawić?

Zamawiający poprawia wielkość obmiaru w poz. 29 kosztorysu ofertowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp, gdyż uchybienie to można uznać za „inną omyłkę”. Poprawienie tej niezgodności nie spowoduje istotnej zmiany w treści oferty, ponieważ w złożonej ofercie prawidłowa jest cena jednostkowa, która będzie stanowić cenę wyjściową wprowadzonych następnie zmian w ofercie wykonawcy. Zamawiający dokonuje zmiany wielkości obmiaru, a później za pomocą działań arytmetycznych oblicza ich wymaganą wartość, z uwzględnieniem konsekwencji w cenie oferty wynikających z wprowadzonych zmian. Choć poprawienie poz. 29 spowoduje zmianę ceny oferty, to wprowadzona zmiana zostanie dokonana z danych już zawartych w ofercie wykonawcy.

Omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp, powinny mieć taki charakter, aby ich poprawy mógł zamawiający dokonać samodzielnie, bez udziału wykonawcy w tej czynności. W celu oceny, czy dana omyłka ma charakter istotny, należy ustalić w szczególności, jakie konsekwencje będzie miało poprawienie danej oferty, np. ile wyniesie wartość zmiany, jak również ile pozycji będzie musiało ulec poprawie. Charakter omyłki powinien być oceniany na tle danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach danej oferty. Zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłek, które nie powodują istotnych zmian w treści oferty, wobec czego powinien badać konsekwencje poprawienia danej oferty w postępowaniu i umieć uzasadnić, że zmiany w ofercie miałyby charakter istotny, albo nie miałyby takiego charakteru.

Zamawiający zobowiązany jest do poprawienia omyłek niezwłocznie, zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona (art. 87 ust. 2 upzp). Jednak tylko w odniesieniu do poprawienia „innej” omyłki wykonawca może w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o tym nie zgodzić się na jej poprawienie. Jeżeli się nie zgodzi, zamawiający ma obowiązek odrzucić jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 upzp.

Podstawy prawne

• Ustawa z 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2008 r. Nr 171, poz. 1058)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1506)

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.