Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarka szuka pracy

Gabriela Elert
inforCMS
Szukasz pracy, chcesz zmienić coś w swoim życiu? Oto kilka wskazówek, które pomogą ci w karierze zawodowej.

Do szukania pracy musisz się dobrze przygotować. Na wstępie wytycz sobie priorytety i zaplanuj najbliższą, ale i tę trochę bardziej odległą przyszłość. Zastanów się nad swoimi umiejętnościami, zaletami i wadami, mocnymi i słabymi stronami, pomyśl, co warto udoskonalić, zmienić i ulepszyć, żeby w efekcie zdobyć wymarzoną pracę. A potem krok po kroku zacznij stopniowo realizować swój plan.

Zanim zaczniesz szukać - odpowiedz sobie na pytania:

1. Co chciałabym robić? Jak ma wyglądać moja przyszłość zawodowa?

2. Gdzie chciałabym pracować? Scharakteryzuj stanowisko pracy (profil i potencjalnego pracodawcę), które chciałabyś objąć - zrób to uwzględniając swoje umiejętności, możliwości i kwalifikacje, a także swoje priorytety (bardzo ważna jest dla mnie rodzina, więc nie mogę ciągle pracować po godzinach).

3. Kogo szukają pracodawcy? Jak spełnić wymogi ubiegania się o stanowisko w dobrej firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Jakie umiejętności powinnam rozwinąć, żeby otrzymać wymarzoną posadę?

W jaki sposób i gdzie szukać pracy?

Chęć zmiany pracy (oczywiście nie za często!) przestaje być dzisiaj źle postrzegana, bo świadczy o nastawieniu na rozwój i otwartości na podejmowanie wyzwań, a to na rynku pracy jest niezwykle cenne. Obecnie nie tylko zmienia się stanowisko pracy czy firmę, ale coraz częściej także zawód i miejsce zamieszkania, dlatego warto mieć sprecyzowane cele życiowe, żeby nawet w przypadku konieczności skorzystania z tzw. awaryjnego planu B, zmiana miejsca zamieszkania nie była tragedią.

Najtrudniejszym przedsięwzięciem jest znalezienie pierwszej pracy, dzięki której tak naprawdę zaczyna się poznawać swoje możliwości. Aktywność podczas nauki w szkole czy w trakcie studiów jest wskazana. Podejmowanie dorywczej pracy, różnorodne zajęcia dają doświadczenie, a ponadto pokazują czy w dobrym kierunku podążamy, czy dana działalność lub praca naprawdę nam odpowiada. Dowiemy się, czego nie lubimy, a co nam się podoba.

Są dwie metody poszukiwania pracy - aktywna, czyli taka, że kandydat sam wysyła oferty, i pasywna, kiedy jedynie odpowiada się na oferty pracy.

Pasywne metody poszukiwania pracy

1. Rejestracja w urzędzie pracy

Urząd pracy jest podstawową instytucją, do której kierują się bezrobotni. Jednak jest to raczej ostatnia z instytucji, w której możesz liczyć na znalezienie pracy. Oczywiście, jeśli wyczerpiesz inne możliwości, zawsze możesz tu spróbować - może uda ci się dostać na staż do firmy, z którą urząd pracy ma podpisaną umowę. Jest jednak jeszcze inny powód, dla którego warto zarejestrować się w urzędzie pracy - to szkolenia i kursy organizowane w ramach doszkalania bezrobotnych. Warto w nich uczestniczyć - często są to bardzo wartościowe zajęcia.

2. Rejestracja w agencjach pośrednictwa pracy

Agencje działają głównie w dużych miastach. Poszukiwania pracowników skupiają głównie na wąskich branżach. Asystentki/sekretarki dość łatwo mogą znaleźć pracę poprzez agencje zatrudnienia. Najlepiej jest poszukać takich agencji, które podzielone na dywizje, zajmują się rekrutacją na poszczególne stanowiska - w tym asystenckie.

3. Odpowiedzi na ogłoszenia w prasie

Najpopularniejszą metodą poszukiwania pracy jest odpowiadanie na ogłoszenia prasowe - wybiera je aż 87 proc. szukających pracy ludzi. Niewątpliwą ich zaletą jest aktualność, ale rekrutacja rzadko się kończy sukcesem. Na wstępie należy dokładnie zapoznawać się z ofertą, jej sformułowanie zawiera cenne wskazówki, czy warto w ogóle tracić czas. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy firma podała wszystkie swoje dane - nazwę, adres, stanowisko, wymagania, oczekiwania. Jeśli jest to ogłoszenie typu: „Poszukujemy sekretarki” i podany numer telefonu - najlepiej w ogóle nie odpowiadać. Im więcej danych w ogłoszeniu dotyczących wymagań i obowiązków, tym lepiej. Profesjonalnie zredagowane ogłoszenie pozwala już na wstępie określić, czy spełniasz kryteria i ocenić swoje możliwości. Staraj się wysyłać dokumenty aplikacyjne wyłącznie do firm, których wymogi spełniasz.

4. Ogłoszenia w Internecie, na uczelni, w szkołach

W sieci znajdziesz kilkanaście portali internetowych, na których możesz się zalogować, a na twoją pocztę będą spływać aktualne oferty pracy w zawodach, które wybierzesz podczas zgłoszenia. Warto jest odwiedzać strony firm, w których chcesz podjąć pracę, możesz na nich znaleźć aktualne zapotrzebowanie na pracowników.

5. Organizacje społeczne

Na szczególną uwagę zasługują organizacje aktywizujące kobiety - oferują szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, pomagają w przekwalifikowaniu się, aktywnym poszukiwaniu pracy czy stworzeniu działalności na własny rachunek. Na ich rzecz działa wiele stowarzyszeń i biur karier, które dysponują ofertami zatrudnienia w różnych zawodach.

Ważne wskazówki:

• Uważnie czytaj oferty - zwróć uwagę na miejsce pracy, możliwość szkoleń i rozwoju (o to koniecznie pytaj).

• Poczytaj o firmach, które dają ogłoszenie, zbierz o nich podstawowe informacje.

• Obserwuj, czy ogłoszenia na poszczególne stanowiska nie pojawiają się cyklicznie oferowane przez tę samą firmę. To oznacza, że z jakichś powodów firma nie może znaleźć pracownika na dane stanowisko lub (jeśli ogłoszenie pojawia się średnio co 2 miesiące) z jakichś powodów jest duża rotacja pracowników.

• Na ogłoszenia odpowiadaj jak najszybciej, ale umawiaj się na spotkanie na bardziej odległy termin. Spróbuj dowiedzieć się, do kiedy trwa pierwszy etap rozmów i postaraj się umówić na spotkanie najbliżej terminu zakończenia. Wykorzystasz wówczas tzw. efekt świeżości - jako jedna z ostatnich zostaniesz lepiej zapamiętana.

• Podczas poszukiwań pracy notuj informacje, kontakty i spostrzeżenia o poszczególnych spotkaniach. Załóż sobie „zeszyt poszukiwań”, w którym zapisuj to, co ci się podobało, a co nie, oraz ważne informacje o firmach.

 

Aktywne metody poszukiwania pracy

1. Przez znajomych

To najłatwiejsza droga dotarcia do pracodawcy, chociaż uważana jest za drogę, gdzie nie liczą się umiejętności i zdolności, ale „plecy”. Jednak dla zatrudniających jest to dogodny sposób poszukiwań. Niektórzy nawet za pomocą nagród pieniężnych promują pracowników, którzy polecają nowe osoby. Pracująca w firmie osoba najlepiej przedstawi nowemu pracownikowi warunki pracy oferowane przez firmę. Jest to doskonały zabieg reklamowy firmy, jeśli pracownicy są zadowoleni z pracy.

 

 

2. Ogłoszenie w prasie i w Internecie

Zamieszczanie własnych ofert jest dobrze odbierane przez pracodawców. Takie osoby są uważane za odważne, znające swoje mocne strony i przede wszystkim otwarte. Znajdź więc portale internetowe i przygotuj swoją ofertę:

• Wybierz właściwy termin - pamiętaj, że jeśli chcesz zmienić pracę, nie zrobisz tego z dnia na dzień. Przygotuj się na okres 2 - 3-miesięczny. Pamiętaj, że martwym okresem na szukanie stałej pracy jest czas wakacji, okres świąt i długich weekendów.

• Sprecyzuj rodzaj zajęcia/stanowisko, poprzyj to informacją o umiejętnościach, kwalifikacjach i doświadczeniu. Napisz, jakie są twoje oczekiwania.

• Opisz swoje cechy charakteru - staraj się napisać coś oryginalnego o sobie, coś co zaciekawi potencjalnego pracodawcę.

• Zanim zamieścisz ofertę - przeczytaj ją i zastanów się, kim jest osoba, która ją napisała i czy jest to oferta interesująca z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy.

3. Wysyłanie ofert bezpośrednio do firm

Bardzo powszechna metoda, ale pracodawcy i agencje zwykle nie czytają aplikacji przesyłanych tą drogą, jeżeli nie wyślemy ich do konkretnej osoby. Co więc zrobić, żeby ta metoda stała się bardziej skuteczna?

Można zaadresować ofertę do firmy na nazwisko osoby, która zajmuje się rekrutacją na interesujące stanowisko, a osobie rekrutującej dostarczyć dokumenty aplikacyjne osobiście lub e-mailem.

Nie należy wysyłać gotowych, ściągniętych z Internetu CV ani listów motywacyjnych - każda oferta musi być adekwatna do profilu firmy, do której aplikujesz, musisz wiedzieć, czym się firma zajmuje i znać dokładną nazwę stanowiska, o które się chcesz starać,

W ofercie dodaj klauzulę, że kandydat zgadza się na zachowanie i przetwarzanie danych osobowych,

4. Giełdy/targi pracy

Brakuje specjalistów, więc firmy poszukują przyszłych pracowników na wyższych uczelniach oraz w szkołach. Na targach można się wiele dowiedzieć na temat oczekiwań pracodawców i tego, jakie wymagania trzeba spełnić.

Gabriela Elert

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.

    Program "Ochrona Zabytków". Dofinansowanie 200 mln zł

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło drugi nabór w programie Ochrona Zabytków.

    PUE ZUS: Kalkulator do wyliczenia wysokości emerytury w 2023 r.

    Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobą, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

    ZUS: Co się dzieje ze środkami zapisanymi na subkoncie w ZUS w razie śmierci ubezpieczonego

    Środki zapisane na subkoncie w ZUS podlegają podziałowi i wypłacie w razie m. in. śmierci ubezpieczonego. Tak, jak to ma miejsce w przypadku środków zgromadzonych na rachunku w OFE - poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Podwyżki pensji w RIO o 300 zł - 1130 zł [wyrównanie od 1 stycznia 2023 r.]

    Od 300 zł do ponad 1,1 tys. zł wzrosną stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników regionalnych izb obrachunkowych nieobjętych tzw. systemem mnożnikowym – przewiduje projekt nowego rozporządzenia. Podwyżki mają nastąpić z wyrównaniem od 1 stycznia 2023 r.

    MF: Zasady wykorzystania i zwrotu przez samorządy odsetek z Funduszu Pomocy

    Ministerstwo finansów wyjaśniło, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zwrócić niewykorzystane odsetki ze środków Funduszu Pomocy na rachunek właściwego wojewody. Zasada ta nie dotyczy odsetek od środków przeznaczonych na zadania oświatowe.

    Nagrody specjalne dla pracowników pomocy społecznej [Nowelizacja, zmiany]

    Nagrody za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej dla np. pracowników socjalnych minister będzie mógł przyznać sam z własnej inicjatywy, bez wniosku ze strony np. organów administracji samorządowej - zakłada projekt nowelizacji rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie przyznawania nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej.