REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szukasz pracy, chcesz zmienić coś w swoim życiu? Oto kilka wskazówek, które pomogą ci w karierze zawodowej.

Do szukania pracy musisz się dobrze przygotować. Na wstępie wytycz sobie priorytety i zaplanuj najbliższą, ale i tę trochę bardziej odległą przyszłość. Zastanów się nad swoimi umiejętnościami, zaletami i wadami, mocnymi i słabymi stronami, pomyśl, co warto udoskonalić, zmienić i ulepszyć, żeby w efekcie zdobyć wymarzoną pracę. A potem krok po kroku zacznij stopniowo realizować swój plan.

REKLAMA

Zanim zaczniesz szukać - odpowiedz sobie na pytania:

1. Co chciałabym robić? Jak ma wyglądać moja przyszłość zawodowa?

2. Gdzie chciałabym pracować? Scharakteryzuj stanowisko pracy (profil i potencjalnego pracodawcę), które chciałabyś objąć - zrób to uwzględniając swoje umiejętności, możliwości i kwalifikacje, a także swoje priorytety (bardzo ważna jest dla mnie rodzina, więc nie mogę ciągle pracować po godzinach).

3. Kogo szukają pracodawcy? Jak spełnić wymogi ubiegania się o stanowisko w dobrej firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Jakie umiejętności powinnam rozwinąć, żeby otrzymać wymarzoną posadę?

W jaki sposób i gdzie szukać pracy?

REKLAMA

Chęć zmiany pracy (oczywiście nie za często!) przestaje być dzisiaj źle postrzegana, bo świadczy o nastawieniu na rozwój i otwartości na podejmowanie wyzwań, a to na rynku pracy jest niezwykle cenne. Obecnie nie tylko zmienia się stanowisko pracy czy firmę, ale coraz częściej także zawód i miejsce zamieszkania, dlatego warto mieć sprecyzowane cele życiowe, żeby nawet w przypadku konieczności skorzystania z tzw. awaryjnego planu B, zmiana miejsca zamieszkania nie była tragedią.

Najtrudniejszym przedsięwzięciem jest znalezienie pierwszej pracy, dzięki której tak naprawdę zaczyna się poznawać swoje możliwości. Aktywność podczas nauki w szkole czy w trakcie studiów jest wskazana. Podejmowanie dorywczej pracy, różnorodne zajęcia dają doświadczenie, a ponadto pokazują czy w dobrym kierunku podążamy, czy dana działalność lub praca naprawdę nam odpowiada. Dowiemy się, czego nie lubimy, a co nam się podoba.

Są dwie metody poszukiwania pracy - aktywna, czyli taka, że kandydat sam wysyła oferty, i pasywna, kiedy jedynie odpowiada się na oferty pracy.

Pasywne metody poszukiwania pracy

1. Rejestracja w urzędzie pracy

Urząd pracy jest podstawową instytucją, do której kierują się bezrobotni. Jednak jest to raczej ostatnia z instytucji, w której możesz liczyć na znalezienie pracy. Oczywiście, jeśli wyczerpiesz inne możliwości, zawsze możesz tu spróbować - może uda ci się dostać na staż do firmy, z którą urząd pracy ma podpisaną umowę. Jest jednak jeszcze inny powód, dla którego warto zarejestrować się w urzędzie pracy - to szkolenia i kursy organizowane w ramach doszkalania bezrobotnych. Warto w nich uczestniczyć - często są to bardzo wartościowe zajęcia.

2. Rejestracja w agencjach pośrednictwa pracy

Agencje działają głównie w dużych miastach. Poszukiwania pracowników skupiają głównie na wąskich branżach. Asystentki/sekretarki dość łatwo mogą znaleźć pracę poprzez agencje zatrudnienia. Najlepiej jest poszukać takich agencji, które podzielone na dywizje, zajmują się rekrutacją na poszczególne stanowiska - w tym asystenckie.

3. Odpowiedzi na ogłoszenia w prasie

Najpopularniejszą metodą poszukiwania pracy jest odpowiadanie na ogłoszenia prasowe - wybiera je aż 87 proc. szukających pracy ludzi. Niewątpliwą ich zaletą jest aktualność, ale rekrutacja rzadko się kończy sukcesem. Na wstępie należy dokładnie zapoznawać się z ofertą, jej sformułowanie zawiera cenne wskazówki, czy warto w ogóle tracić czas. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy firma podała wszystkie swoje dane - nazwę, adres, stanowisko, wymagania, oczekiwania. Jeśli jest to ogłoszenie typu: „Poszukujemy sekretarki” i podany numer telefonu - najlepiej w ogóle nie odpowiadać. Im więcej danych w ogłoszeniu dotyczących wymagań i obowiązków, tym lepiej. Profesjonalnie zredagowane ogłoszenie pozwala już na wstępie określić, czy spełniasz kryteria i ocenić swoje możliwości. Staraj się wysyłać dokumenty aplikacyjne wyłącznie do firm, których wymogi spełniasz.

4. Ogłoszenia w Internecie, na uczelni, w szkołach

W sieci znajdziesz kilkanaście portali internetowych, na których możesz się zalogować, a na twoją pocztę będą spływać aktualne oferty pracy w zawodach, które wybierzesz podczas zgłoszenia. Warto jest odwiedzać strony firm, w których chcesz podjąć pracę, możesz na nich znaleźć aktualne zapotrzebowanie na pracowników.

5. Organizacje społeczne

Na szczególną uwagę zasługują organizacje aktywizujące kobiety - oferują szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, pomagają w przekwalifikowaniu się, aktywnym poszukiwaniu pracy czy stworzeniu działalności na własny rachunek. Na ich rzecz działa wiele stowarzyszeń i biur karier, które dysponują ofertami zatrudnienia w różnych zawodach.

Ważne wskazówki:

• Uważnie czytaj oferty - zwróć uwagę na miejsce pracy, możliwość szkoleń i rozwoju (o to koniecznie pytaj).

• Poczytaj o firmach, które dają ogłoszenie, zbierz o nich podstawowe informacje.

• Obserwuj, czy ogłoszenia na poszczególne stanowiska nie pojawiają się cyklicznie oferowane przez tę samą firmę. To oznacza, że z jakichś powodów firma nie może znaleźć pracownika na dane stanowisko lub (jeśli ogłoszenie pojawia się średnio co 2 miesiące) z jakichś powodów jest duża rotacja pracowników.

• Na ogłoszenia odpowiadaj jak najszybciej, ale umawiaj się na spotkanie na bardziej odległy termin. Spróbuj dowiedzieć się, do kiedy trwa pierwszy etap rozmów i postaraj się umówić na spotkanie najbliżej terminu zakończenia. Wykorzystasz wówczas tzw. efekt świeżości - jako jedna z ostatnich zostaniesz lepiej zapamiętana.

• Podczas poszukiwań pracy notuj informacje, kontakty i spostrzeżenia o poszczególnych spotkaniach. Załóż sobie „zeszyt poszukiwań”, w którym zapisuj to, co ci się podobało, a co nie, oraz ważne informacje o firmach.

 

Aktywne metody poszukiwania pracy

1. Przez znajomych

To najłatwiejsza droga dotarcia do pracodawcy, chociaż uważana jest za drogę, gdzie nie liczą się umiejętności i zdolności, ale „plecy”. Jednak dla zatrudniających jest to dogodny sposób poszukiwań. Niektórzy nawet za pomocą nagród pieniężnych promują pracowników, którzy polecają nowe osoby. Pracująca w firmie osoba najlepiej przedstawi nowemu pracownikowi warunki pracy oferowane przez firmę. Jest to doskonały zabieg reklamowy firmy, jeśli pracownicy są zadowoleni z pracy.

 

 

2. Ogłoszenie w prasie i w Internecie

Zamieszczanie własnych ofert jest dobrze odbierane przez pracodawców. Takie osoby są uważane za odważne, znające swoje mocne strony i przede wszystkim otwarte. Znajdź więc portale internetowe i przygotuj swoją ofertę:

• Wybierz właściwy termin - pamiętaj, że jeśli chcesz zmienić pracę, nie zrobisz tego z dnia na dzień. Przygotuj się na okres 2 - 3-miesięczny. Pamiętaj, że martwym okresem na szukanie stałej pracy jest czas wakacji, okres świąt i długich weekendów.

• Sprecyzuj rodzaj zajęcia/stanowisko, poprzyj to informacją o umiejętnościach, kwalifikacjach i doświadczeniu. Napisz, jakie są twoje oczekiwania.

• Opisz swoje cechy charakteru - staraj się napisać coś oryginalnego o sobie, coś co zaciekawi potencjalnego pracodawcę.

• Zanim zamieścisz ofertę - przeczytaj ją i zastanów się, kim jest osoba, która ją napisała i czy jest to oferta interesująca z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy.

3. Wysyłanie ofert bezpośrednio do firm

Bardzo powszechna metoda, ale pracodawcy i agencje zwykle nie czytają aplikacji przesyłanych tą drogą, jeżeli nie wyślemy ich do konkretnej osoby. Co więc zrobić, żeby ta metoda stała się bardziej skuteczna?

Można zaadresować ofertę do firmy na nazwisko osoby, która zajmuje się rekrutacją na interesujące stanowisko, a osobie rekrutującej dostarczyć dokumenty aplikacyjne osobiście lub e-mailem.

Nie należy wysyłać gotowych, ściągniętych z Internetu CV ani listów motywacyjnych - każda oferta musi być adekwatna do profilu firmy, do której aplikujesz, musisz wiedzieć, czym się firma zajmuje i znać dokładną nazwę stanowiska, o które się chcesz starać,

W ofercie dodaj klauzulę, że kandydat zgadza się na zachowanie i przetwarzanie danych osobowych,

4. Giełdy/targi pracy

Brakuje specjalistów, więc firmy poszukują przyszłych pracowników na wyższych uczelniach oraz w szkołach. Na targach można się wiele dowiedzieć na temat oczekiwań pracodawców i tego, jakie wymagania trzeba spełnić.

Gabriela Elert

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA