REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą jednolite terminy dla oświadczeń majątkowych

Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorządowcy będą mieć 30 dni od ślubowania na złożenie wszystkich oświadczeń majątkowych.  Radni, wójtowie, burmistrzowie będą mogli zaskarżać zarządzenia wojewody o wygaśnięciu mandatu. Z przepisów trzeba jeszcze usunąć regulacje o sankcji wygaśnięcia mandatu za brak złożenia oświadczenia.

Komisja Ustawodawcza Senatu przedstawiła projekt nowelizacji ustaw samorządowych, który ujednolica terminy składania oświadczeń majątkowych przez radnych i wójtów (burmistrzów, prezydentów). Wszystkie wymagane oświadczenia będą oni składać w ciągu 30 dni od ślubowania. Projekt daje też prawo do osobistego zaskarżania przez samorządowców zarządzenia zastępczego wojewody, stwierdzającego wygaśnięcie mandatu.

REKLAMA

- Nowelizacja stanowi wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził sprzeczność z konstytucją przepisów o składaniu oświadczeń majątkowych przez samorządowców i pozbawienie ich prawa do zaskarżania zarządzenia wojewody o wygaśnięciu mandatu - uzasadnia senator Krzysztof Kwiatkowski (PO), przewodniczący Komisji Ustawodawczej.

Potrzebne regulacje

Pozytywną opinię o projektowanych zmianach wyraża Związek Powiatów Polskich.

- Ujednolicone bardziej normalne terminy nie będą stanowić bariery dla działalności publicznej najbardziej aktywnych członków wspólnoty samorządowej, którzy uzyskali mandat publiczny - mówi Tadeusz Nalewajk, prezes Zarządu Związku.

Zdaniem prof. Marka Chmaja z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa w Warszawie dla wykonania wyroków Trybunału potrzebne jest jednak także wyraźne uchylenie przepisów, które przewidują wygaśnięcie mandatu w przypadku niezłożenia oświadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Trybunał stwierdził niekonstytucyjność tej sankcji. Zatem konieczne jest uchylenie tych przepisów w Ordynacji samorządowej i ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta, a zachowanie tylko sankcji utraty diety - mówi prof. Marek Chmaj.

Zdecyduje data ślubowania

REKLAMA

Nowelizacja likwiduje lukę prawną, jaka powstała po wyroku TK z 13 marca 2007 r. (sygn. akt K 8/07), który uznał za niekonstytucyjny przepis, iż wójt lub radny ma 30 dni od wyboru na złożenie oświadczenia o działalności gospodarczej małżonka (art. 24j ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym). Propozycja Senatu zakłada, że oświadczenia takie radny i wójt (burmistrz, prezydent) będą składać w terminie 30 dni od złożenia ślubowania, tak jak własne oświadczenia. Analogiczne zmiany wprowadza w ustawach o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa.

- Brak przepisu regulującego kwestię terminów składania takich oświadczeń i informacji skutkuje niemożliwością wywiązania się przez samorządowców z obowiązku składania tych dokumentów - mówi senator Krzysztof Kwiatkowski.

Kontrowersyjny przepis

Trybunał podkreślił, że zróżnicowanie terminów złożenia oświadczenia radnego/wójta oraz ich współmałżonków narusza art. 2 konstytucji. Termin 30 dni od wyboru upływa bowiem wcześniej niż termin 30 dni od ślubowania. Ponadto nie wiadomo, od jakiej daty go liczyć (dzień głosowania, ogłoszenia wyników, czy ostatecznego ustalenia wyników).

- Zmiana pozwoli na zabezpieczenie działań osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń majątkowych, które pozwolą na skuteczną ochronę interesu publicznego, a równocześnie nie ograniczą praw publicznych obywateli - ocenia Tadeusz Nalewajk.

 

Osobiste zaskarżenie

Projekt wprowadza też przepis, który umożliwi osobiste złożenie skargi do sądu administracyjnego osobom, wobec których wojewoda wydał zarządzenie zastępcze o wygaśnięciu mandatu, odwołaniu ze stanowiska albo rozwiązaniu umowy o pracę. W wyroku z 17 lipca 2007 r. (sygn. akt P 19/04) Trybunał stwierdził, że obecna regulacja bezprawnie różnicuje sytuację radnego w zależności od tego, wygaśnięcie mandatu stwierdza uchwała rady gminy czy też zarządzenie wojewody. Uchwałę rady jej adresat może bowiem zaskarżyć samodzielnie, a zarządzenia wojewody już nie. Może to zrobić tylko rada gminy. Zdaniem TK - pozbawia to wójta/radnego prawa do sądu.

- Dlatego ta propozycja to słuszne rozwiązanie, bo nie zawsze jest tak, że wójt ma większość w radzie gminy i może liczyć na wniesienie skargi. Niestety nie przyjęto u nas systemu, że wójt, burmistrz czy prezydent stoi na czele rady - ocenia prof. Marek Chmaj.

Później pierwsza sesja

Zdaniem samorządowców - należałoby też przy tej okazji wprowadzić zmianę, iż pierwsza sesja nowo wybranej rady powiatu powinna być zwołana nie wcześniej niż na 14 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Obecnie jest to termin siedmiu dni. Gdy bowiem dana osoba jednocześnie kandyduje na stanowiska wójta (burmistrza, prezydenta) oraz radnego powiatu, to nie znając czasami wyników drugiej tury wyborów w gminie bierze udział w sesji rady powiatu, na której składa ślubowanie radnego. Takie unormowanie narusza bierne prawo wyborcze tej osoby.

- Co prawda mandat radnego wygasa na skutek wyboru na wójta, ale to z kolei oznacza, że podejmowanie ważnych uchwał przez radę powiatu stoi pod znakiem zapytania, jeżeli w głosowaniu bierze udział radny, którego mandat wygasł - uzasadnia prezes Związku Powiatów Polskich.

Piotr Trocha

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA