Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie w jednostkach organizacyjnych JST osób blisko ze sobą spokrewnionych

Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?

Pracownicy zatrudniani w samorządowych jednostkach organizacyjnych oświaty, do których należą także przedszkola, zgodnie z przepisami art. 2 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), dzielą się na dwie grupy, podlegające różnym reżimom prawnym odnośnie do zasad i warunków ich zatrudniania, a mianowicie na:

1) nauczycieli – których prawa i obowiązki są określone w ustawie z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (art. 5b ustawy o systemie oświaty),

2) pracowników niebędących nauczycielami, których status prawny określają przepisy o pracownikach samorządowych (art. 5d ustawy o systemie oświaty), czyli:

● ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych),

● rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak więc pracownicy zatrudnieni w przedszkolach publicznych na stanowiskach głównych księgowych, księgowych, inspektorów i referentów w komórkach księgowości lub innych komórkach organizacyjnych, a także różni pracownicy obsługi (sekretarki, woźni, konserwatorzy, magazynierzy itp.), są pracownikami samorządowymi i to w ustawie o pracownikach samorządowych należy szukać regulacji odnośnie do zasad ich zatrudniania.

Zatrudnienie osób blisko ze sobą spokrewnionych

Jeśli chodzi o pierwszy zgłoszony przez Czytelnika problem, czyli zatrudnienie w przedszkolu osób blisko ze sobą spokrewnionych, tomałżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości służbowej (art. 26 ustawy o pracownikach samorządowych).

Ograniczenie w zakresie zatrudniania krewnych

Dotyczy:

● w odniesieniu do krewnych – małżonków, rodziców, dziadków, dzieci, wnuków, rodzeństwa i dzieci rodzeństwa,

● w odniesieniu do powinowatych – teściów i dzieci współmałżonka z poprzednich związków,

● osób pozostających w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

Zakaz ustanowiony w art. 26 ustawy o pracownikach samorządowych nie przesądza ogólnie o tym, że w jednej jednostce organizacyjnej nie mogą być zatrudnione np. małżeństwa lub rodzice i dzieci – dotyczy on tylko przypadków, gdy między tymi osobami zachodziłby stosunek bezpośredniej podległości służbowej, czyli taki, gdy jedna z tych osób byłaby bezpośrednim przełożonym drugiej. Z kontekstu pytania zadanego przez Czytelnika wynika jednak, że najprawdopodobniej zachodzi właśnie taka sytuacja, ponieważ córka miałaby być zatrudniona w dziale księgowości, którego kierownikiem jest jej matka, będąca główną księgową.

Ostateczną odpowiedź na temat istnienia lub nie bezpośredniej podległości służbowej może jednak dać jedynie analiza przepisów wewnętrznych danej jednostki: statutu, regulaminu organizacyjnego i schematu organizacyjnego, a także zakresów czynności pracowników w poszczególnych komórkach organizacyjnych. Na przykład, jeśli stanowisko księgowej lub referenta w dziale księgowości podlega bezpośrednio głównej księgowej, to nie jest możliwe zatrudnienie na nim córki głównej księgowej, zakaz ten jednak nie będzie już aktualny w odniesieniu do stanowiska referenta w dziale organizacyjnym, podlegającego bezpośrednio dyrektorowi administracyjnemu lub dyrektorowi przedszkola, gdyż tu nie powstanie bezpośredni stosunek podległości służbowej pomiędzy zatrudnioną na nim córką a matką, będącą główną księgową. Podając ten przykład, należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że celowe umieszczenie w strukturze organizacyjnej przedszkola stanowiska, które de facto będzie związane z prowadzeniem obsługi księgowej przedszkola w taki sposób, aby zatrudniona na nim córka głównej księgowej nie podlegała jej służbowo, będzie działaniem mającym na celu obejście obowiązujących przepisów.

Wymagania, jakie powinna spełniać osoba zatrudniana w księgowości

Jeśli chodzi o drugi zgłoszony przez Czytelnika problem – czyli wymagań, jakie powinna spełniać osoba zatrudniana w księgowości przedszkola na stanowisku księgowej lub referenta w komórce księgowości, to odpowiedzi należy szukać przede wszystkim w przepisach rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych oraz przepisach wewnętrznych jednostki.

Wszyscy pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudniani w samorządowych jednostkach budżetowych na podstawie umowy o pracę, są pracownikami samorządowymi, jednak stawiane im wymogi i tryb zatrudnienia zależą od tego, czy są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych) czy też na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, oba stanowiska wymienione w pytaniu przez Czytelnika należą do stanowisk urzędniczych, co niesie ze sobą istotne dla Czytelnika konsekwencje, w postaci:

● szczególnych wymagań, jakie muszą być spełnione przez osoby ubiegające się o zatrudnienie na danym stanowisku,

● obowiązku obsadzenia wolnego stanowiska w trybie wolnego i konkurencyjnego naboru.

Czytaj także: Uprawnienia i obowiązki pracowników samorządowych>>

Kto może być zatrudniany na stanowisku urzędniczym

Na stanowisku urzędniczym mogą być zatrudniane na podstawie umowy o pracę osoby, które:

● posiadają obywatelstwo polskie (z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących sytuacji, w których prawo zezwala kierownikowi jednostki na zatrudnienie na stanowiskach urzędniczych osób nieposiadających polskiego obywatelstwa, przewidzianych w art. 11 ust. 2 i 3 ustawy,

● posiadają co najmniej wykształcenie średnie oraz kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku,

● mają pełną zdolność do czynności prawnych i korzystają z pełni praw publicznych,

● nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe i cieszą się nieposzlakowaną opinią

(art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Dodatkowo, ze szczegółowych uregulowań zawartych w pkt 13 i 15 części H tabeli IV pn. „Stanowiska, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę w samorządowych jednostkach organizacyjnych – wszystkie jednostki, stanowiska urzędnicze” załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że osoby, które mają być zatrudnione w komórce księgowości przedszkola na stanowisku księgowego lub referenta, powinny posiadać:

księgowy – wykształcenie średnie o profilu ogólnym lub zawodowym, umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, stosownie do opisu tego stanowiska, oraz 2-letni staż pracy,

referent – wykształcenie średnie o profilu ogólnym lub zawodowym, umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, stosownie do opisu tego stanowiska, brak wymagań odnośnie do długości stażu pracy.

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać kandydat na pracownika samorządowego zatrudnianego na danym stanowisku, powinien określić pracodawca (czyli dyrektor przedszkola), kierując się szczególnymi potrzebami swojej jednostki i znając panujące w niej uwarunkowania (np. może być wymagane wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze, znajomość określonych języków obcych czy też programów komputerowych służących do prowadzenia ksiąg rachunkowych).

Cztery sposoby obsadzania stanowiska urzędniczego

Obsadzenie stanowiska urzędniczego może nastąpić w drodze:

● tzw. awansu wewnętrznego – kiedy na danym stanowisku jest zatrudniany pracownik samorządowy pracujący już wcześniej w danej jednostce na niższym stanowisku (art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych),

● przeniesienia na stanowisko pracownika samorządowego posiadającego odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska z innej jednostki organizacyjnej (art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych),

● przeniesienia pracownika samorządowego na inne stanowisko zgodne z jego kwalifikacjami na skutek reorganizacji (art. 23 ustawy o pracownikach samorządowych),

● wolnego i konkurencyjnego naboru na wolne stanowisko urzędnicze (art. 11 ustawy o pracownikach samorządowych).

Czytaj także: Zasady naboru pracowników samorządowych>>

Tworzenie nowych stanowisk

Z treści pytania zadanego przez Czytelnika wynika, że w przedszkolu planowane jest utworzenie stanowiska urzędniczego związanego z prowadzeniem obsługi księgowej jednostki, z tym że jeszcze nie została podjęta decyzja co do tego, jakie miejsce będzie ono zajmowało w strukturze organizacyjnej jednostki i jakie wymagania konieczne będą do jego objęcia. Decyzja ta zaś jest uzależniana od tego, w jaki sposób można, nie naruszając obowiązujących przepisów, zatrudnić na nim córkę głównej księgowej przedszkola. Otóż takie postępowanie już samo w sobie narusza obowiązujący porządek prawny – zgodnie z którym dyrektor przedszkola powinien ustalić strukturę organizacyjną swojej jednostki, biorąc pod uwagę zadania, jakie mają być przez nią realizowane, zapewniając ich wykonywanie w sposób celowy i oszczędny (art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, od 1 stycznia 2010 r. art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). W przypadku komórki księgowości oznacza to zorganizowanie jej w sposób zabezpieczający prawidłowe wywiązywanie się jednostki z obowiązków dotyczących prowadzenia jej rachunkowości oraz sporządzania sprawozdawczości finansowej i budżetowej, przy jak najmniejszych nakładach rzeczowych i finansowych.

Tworzenie nowego stanowiska w komórce księgowości powinno być podyktowane zwiększeniem rodzaju, zakresu i rozmiaru zadań w niej wykonywanych – a rodzaj tego stanowiska i wymogi, jakie w związku z tym powinna w zakresie kwalifikacji zawodowych posiadać osoba na nim zatrudniona, powinny odpowiadać tym dodatkowym zadaniom. Po stworzeniu opisu stanowiska – czyli zadań, jakie mają być na nim realizowane – do dyrektora jednostki należy jego właściwe i zgodne z przepisami obsadzenie, co w przypadku braku w przedszkolu lub innych jednostkach organizacyjnych gminy pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje, którzy mogliby zostać na nie przeniesieni, oznacza obowiązek ogłoszenia wolnego naboru na to stanowisko, w trybie i na zasadach określonych w przepisach art. 13–15 ustawy o pracownikach samorządowych.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 250)

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666) – nieobowiązująca

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.

    Program "Ochrona Zabytków". Dofinansowanie 200 mln zł

    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło drugi nabór w programie Ochrona Zabytków.

    PUE ZUS: Kalkulator do wyliczenia wysokości emerytury w 2023 r.

    Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS można samodzielnie wykonać symulację wysokości przyszłego świadczenia emerytalnego, przyznawanego na nowych zasadach. Symulacja pozwala na wykonanie obliczeń tym osobą, które chcą sprawdzić jakie świadczenie by otrzymały, gdyby przechodziły na emeryturę w bieżącym roku.

    ZUS: Co się dzieje ze środkami zapisanymi na subkoncie w ZUS w razie śmierci ubezpieczonego

    Środki zapisane na subkoncie w ZUS podlegają podziałowi i wypłacie w razie m. in. śmierci ubezpieczonego. Tak, jak to ma miejsce w przypadku środków zgromadzonych na rachunku w OFE - poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

    Podwyżki pensji w RIO o 300 zł - 1130 zł [wyrównanie od 1 stycznia 2023 r.]

    Od 300 zł do ponad 1,1 tys. zł wzrosną stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników regionalnych izb obrachunkowych nieobjętych tzw. systemem mnożnikowym – przewiduje projekt nowego rozporządzenia. Podwyżki mają nastąpić z wyrównaniem od 1 stycznia 2023 r.

    MF: Zasady wykorzystania i zwrotu przez samorządy odsetek z Funduszu Pomocy

    Ministerstwo finansów wyjaśniło, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zwrócić niewykorzystane odsetki ze środków Funduszu Pomocy na rachunek właściwego wojewody. Zasada ta nie dotyczy odsetek od środków przeznaczonych na zadania oświatowe.

    Nagrody specjalne dla pracowników pomocy społecznej [Nowelizacja, zmiany]

    Nagrody za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej dla np. pracowników socjalnych minister będzie mógł przyznać sam z własnej inicjatywy, bez wniosku ze strony np. organów administracji samorządowej - zakłada projekt nowelizacji rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie przyznawania nagród specjalnych w zakresie pomocy społecznej.