Kategorie

Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydane w 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała nr 9/2019 r. z 9 lipca 2019 r. - Dz.Urz. MF z 2019 r. poz. 83) reguluje m.in. kwestie dotyczące inwentaryzowania należności i zobowiązań.
Pojęcie dyscypliny finansów publicznych odnosi się wyłącznie do przestrzegania prawnie wyznaczonych reguł ustalania, poboru i egzekucji należności stanowiących środki publiczne oraz gospodarowania nimi w skali mikroekonomicznej, czyli w jednostkach sektora finansów publicznych oraz poza nimi, jeśli podmioty te korzystają ze środków publicznych.
Należności dla celów bilansowych wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 7 uor). Zasada ostrożności oznacza urealnienie kwoty należności z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników.
W dniu 10 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zmienią się zasady ustalania wpłat województw do budżetu państwa i sposobu podziału części regionalnej subwencji ogólnej na lata 2020-2021.
Ustalenie przez radę gminy jednolitej stawki opłaty za korzystanie przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych bez analizy zasadności zróżnicowania jej wysokości z uwagi na cechy przewoźników narusza zasadę niedyskryminacji.
Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.
Samorządowy zakład budżetowy musi obowiązkowo tworzyć ZFŚS na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS. Przepisy ogólnie obowiązujące nie przewidują możliwości zmiany kwot bazowych do naliczania odpisów na ZFŚS w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego - również właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o terminie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem.
W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.
Obszar odpowiedzialności za gospodarkę finansową jednostek sektora finansów publicznych został szczegółowo uregulowany w przepisach prawa. Zgodnie z art. 54 uofp, kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednocześnie dla specyficznych przypadków, takich jak likwidacja jednostki budżetowej, nie ma szczegółowych uregulowań prawnych. Praktyka działania jednostek pokazuje, że dużą rolę w pracach z tym związanych odgrywają nie tyle kierownicy jednostek, co osoby, którym powierzono obowiązki głównego księgowego.
Jednostka budżetowa (starostwo powiatowe) dokonuje miesięcznych przeksięgowań zrealizowanych dochodów (800/222). Co oznacza pojęcie "zrealizowane" w związku z uruchomieniem w naszej jednostce możliwości płatności dochodów (np. opłat za prawo jazdy itp.) przez terminal płatniczy? Na koniec każdego miesiąca dochody wykonane (księgowane na koncie 130, 141 - terminal) i dochody otrzymane (księgowane na koncie 130) różnią się kwotą, którą wpłacono terminalem, a nie została ona jeszcze zaksięgowana na koncie 130. Które dochody powinny być przeksięgowane na fundusz jednostki - dochody wykonane czy otrzymane?
Samochód służbowy, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, uległ wypadkowi w listopadzie 2018 r. W grudniu ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na rachunek jednostki. Równowartość otrzymanego odszkodowania została odprowadzona jako dochód budżetowy na rachunek organu (do końca roku nie wiadomo było, czy będzie możliwość i zgoda ubezpieczyciela na naprawę samochodu). Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, pomimo że zgłoszona została chęć naprawy samochodu i bezgotówkowe jej rozliczenie. Po odwołaniu wyrażono zgodę na naprawę, z tym że ubezpieczyciel zapłacił warsztatowi różnicę między faktycznym kosztem naprawy a wcześniej przekazanym odszkodowaniem. Pozostała część zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek warsztatu. Faktura za naprawę samochodu została wystawiona w pełnej wysokości na jednostkę. Jak w księgach rachunkowych ująć zaistniałą sytuację? Czy część odszkodowania przekazana bezpośrednio przez ubezpieczyciela na rachunek warsztatu stanowi dochód jednostki?
Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.
Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?
Zwolnienie jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących trwa od 1 stycznia 2019 r., jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.
W którym paragrafie (430 czy 439 lub 427) należy ująć wydatki wynikające z zapłaty rachunku przedsiębiorcy (usługi geodezyjne) za wykonanie mapy do celów projektowych i wyznaczenia znaków granicznych? Usługi te zostały zlecone w związku z planowanym wykonaniem opracowania dokumentacji projektowych naprawy muru zewnętrznego. Koszty opracowania dokumentacji projektowych będą zakwalifikowane w § 427. Usługa remontowa muru zostanie wykonana w roku następnym.
Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".
Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych co do zasady nie podlegają jednostki organizacyjne należące do sektora finansów publicznych ani ich organy, lecz osoby fizyczne. Odpowiedzialność ponoszą osoby kierujące tymi jednostkami, będące ich pracownikami lub wchodzące w skład organów tych jednostek.
W jakim paragrafie ująć opłatę za abonament RTV? Czy właściwy będzie paragraf 430 „Zakup usług pozostałych” (konto 402) czy paragraf 443 „Różne opłaty i składki” (konto 403)?
Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.
Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?
Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.
Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.
Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.
W niniejszym artykule wyjaśniamy krok po kroku jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych.
Projektowana obecnie ustawa o jawności życia publicznego zakłada uregulowanie aktualnie rozproszonych szeroko rozumianych środków unikania konfliktu interesów przez osoby pełniące funkcje publiczne w jednym akcie prawnym.
Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r. Jest to związane z nowelizacją ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy wprowadzającej jej przepisy, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.
W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmieniły się zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Co zmiany oznaczają dla jednostek?
W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.
Eksperci Konfederacji Lewiatan komentują ustawę o jawności życia publicznego. Czy jest ona w ogóle potrzebna?
Pierwszym krokiem do oszacowania przez jednostkę samorządu terytorialnego poziomu niedofinansowania zadań z zakresu administracji rządowej jest zweryfikowanie, które spośród realizowanych przez gminę / powiat / województwo czynności mają charakter zadania zleconego.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował "Zalecenia w sprawie uwzględnienia przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych" oraz "Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach". Kierownicy jednostek administracji rządowej są zobowiązani uwzględniać w szczególności klauzule społeczne.
Zmiana zasad przekazywania pieniędzy przez zakłady ubezpieczeń na cele związane z ochroną przeciwpożarową to jeden z głównych celów nowelizacji ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Ministerstwo Finansów proponuje dywersyfikację źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Uzyskają one udział w podatku VAT, co ma zapewnić im większą stabilizację dochodów oraz zmniejszy wpływ cykli koniunkturalnych na dochody JST. Ponadto zostaną przyjęte jednolite kryteria identyfikacji samorządów najbogatszych i najbiedniejszych z uwzględnieniem potencjału dochodowego i zróżnicowanych potrzeb wydatkowych.
W Dzienniku Ustaw opublikowano jednolity tekst ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w grudniu 2014 roku.
Trwają prace nad zmianą zasad naliczania dodatku za wysługę lat. Wyższe dodatki mają od 2015 roku otrzymać osoby dłużej pozostające w służbie.
Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?
Wymagania odnośnie do kwalifikacji, jakie trzeba mieć, aby móc zajmować stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, nie są określone w sposób jednolity i zależą od tego, czy jest to jednostka państwowa, czy samorządowa oraz od jej typu i rodzaju.
31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.
Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.
Przyjęty przez Radę Ministrów projekt „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” został przekazany do akceptacji Komisji Europejskiej.
Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.
Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.
Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.
W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.
W jednostce budżetowej do umarzania majątku trwałego stosuje się stawki określone przez burmistrza miasta. Teraz, pod koniec roku otrzymaliśmy nowe zarządzenie burmistrza zmieniające dotychczas stosowane stawki amortyzacyjne. Zarządzenie to wchodzi w życie od 1 stycznia 2013 r. Czy można na tej podstawie zmienić stawki amortyzacyjne środków trwałych, które były wcześniej umarzane za pomocą innych stawek, czy też powinny one być stosowane tylko do nowych środków trwałych? Jeśli należy zmienić stawki środkom wcześniej użytkowanym, to czy należy skorygować wstecz dokonane już odpisy umorzeniowe?