REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie obrotu wierzytelnościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Tego, czego nie był w stanie od kilku lat dokonać ustawodawca ani minister finansów, dokonał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w 2007 roku. Temat opodatkowania transakcji zbycia portfela wierzytelności z tytułu kredytów przez banki na rzecz innych podmiotów, w tym na rzecz tzw. zamkniętych funduszy inwestycyjnych sekurytyzacyjnych, pojawiał się cyklicznie w piśmiennictwie już od trzech lat.


Należy przypomnieć, że dokonana w maju 2004 r. nowelizacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadziła instrumenty podatkowe zachęcające banki do zbywania swych portfeli wierzytelności kredytowych na rzecz zamkniętych funduszy inwestycyjnych sekurytyzacyjnych poprzez m.in. zaliczanie w ciężar kosztów uzyskania przychodów straty ze zbycia takich wierzytelności na rzecz funduszu lub towarzystwa funduszy inwestycyjnych tworzącemu fundusz sekurytyzacyjny. Instrumenty te nie są dostępne w przypadku zbycia przez banki ich portfeli wierzytelności kredytowych na rzecz podmiotów innych niż zamknięte fundusze inwestycyjne sekurytyzacyjne lub towarzystwa funduszy inwestycyjnych tworzące fundusz sekurytyzacyjny. Stąd też pojawiło się na rynku wzmożone zainteresowanie tego typu transakcjami oraz tworzeniem zamkniętych funduszy inwestycyjnych sekurytyzacyjnych.

Tym samym szczególnego znaczenia nabrał sposób opodatkowania samej czynności zbycia portfeli wierzytelności kredytowych. Zgodnie z wykładnią przepisów VI Dyrektywy o VAT, inkorporowanej do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług, zakup wierzytelności od banku przez inny podmiot, zawodowo dokonujący obrotu wierzytelnościami, powinien być traktowany dla potrzeb podatku od towarów i usług jako usługa pośrednictwa finansowego, w podkategorii pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Tym samym usługa ta powinna podlegać opodatkowaniu VAT, lecz jednocześnie być od tego podatku zwolniona, stanowiąc usługę pośrednictwa finansowego. Takie właśnie traktowanie zakupu wierzytelności od banku przez inny podmiot, zawodowo dokonujący obrotu wierzytelnościami, potwierdziło orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W konsekwencji przyjęcia wskazanej wykładni, zgodnie z którą zakup portfela wierzytelności jest usługą pośrednictwa finansowego, podlegającą co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynność ta powinna być zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).

Niestety, wiele wiążących interpretacji wydawanych przez niektóre organy skarbowe prezentowało stanowisko, że zakup portfela wierzytelności własnych od banku nie jest usługą pośrednictwa finansowego i w związku z tym podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, w szczególności rozgraniczając pomiędzy obrotem wierzytelnościami własnymi i obcymi. Pomimo oczywistej sprzeczności takiego stanowiska z VI Dyrektywą o VAT i orzecznictwem, minister finansów nie uczynił nic, aby położyć kres takiej praktyce.

Dopiero Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stanął na wysokości zadania i w trzech kolejnych wyrokach wydanych w 2007 roku potwierdził, że: sprzedaż wierzytelności własnej w ramach umowy sekurytyzacji stanowi element usługi pośrednictwa finansowego - wyrok z 2 lutego 2007 r.; nabycie wierzytelności w celu ich dalszej odsprzedaży stanowi usługę pośrednictwa finansowego podlegającą VAT - wyrok z 7 marca 2007 r. oraz jeżeli podatnik nabywa cudze wierzytelności w celu dalszej odsprzedaży, to świadczy zbywcy usługę pośrednictwa finansowego. Taka usługa, na gruncie ustawy o VAT, jest objęta zwolnieniem od tego podatku, co pociąga za sobą zwolnienie od PCC - wyrok z 11 maja 2007 r.

W tej sytuacji podatnicy, którzy zapłacili uprzednio PCC od umowy sprzedaży wierzytelności, kierując się błędnymi interpretacjami organów skarbowych, względnie zwykłą ostrożnością procesową, powinni niezwłocznie wystąpić do właściwych lokalnych organów skarbowych z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku.


dr Janusz Fiszer

partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego

(EM)

 

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

REKLAMA

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

REKLAMA