REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów o rekompensatach dla JST po obniżce stawki PIT

Rekompensaty dla JST po obniżce PIT, subwencja rozwojowa i ogólna
Rekompensaty dla JST po obniżce PIT, subwencja rozwojowa i ogólna
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską odniosło się do prac nad systemem rekompensat dla JST ubytku z tytułu obniżki stawki PIT.

31 marca 2022 r. poseł Krzysztof Piątkowski skierował do premiera RP interpelację w sprawie rekompensaty JST ubytku z tytułu obniżki stawki PIT. Poseł podniósł w piśmie, że Unia Metropolii Polskich - szacująca wysokość ubytku z tego tytułu w budżetach swoich członków na ponad 3 miliardy zł - domaga się zwiększenia udziału samorządów we wpływach z podatku PIT z dotychczasowych 48,89 do 57%. I zadał trzy pytania:

REKLAMA

  1. Na jaką kwotę rząd szacuje łącznie ubytek wpływów z PIT dla samorządów w związku ze zmianami w systemie podatkowym wprowadzonymi w ramach Polskiego Ładu oraz ww. tarczy antyputinowskiej i jak zamierza tę stratę im zrekompensować?
  2. Czy rząd rozważa zwiększenie udziału samorządów we wpływach z PIT zgodnie z postulatem UMP? Jeśli tak - o ile?
  3. Czy rząd rozważa dopuszczenie samorządów do wpływów z podatku VAT? Jeśli nie, dlaczego?

W odpowiedzi z 19 kwietnia 2022 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło następujące informacje (znak sprawy: ST8.054.3.2022).

W 2022 roku mechanizm równych, stałych rat PIT

W przypadku roku 2022 brak jest skutków finansowych planowanych obecnie zmian podatkowych dla samorządów, z uwagi na wprowadzony mechanizm równych, stałych rat PIT.

Od 2023 roku nowa część subwencji ogólnej

Od roku 2023 dochody JST zostaną uzupełnione o nową część subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw - część rozwojową. Zasady ustalania globalnej kwoty tej części subwencji, jak również sposób jej podziału pomiędzy poszczególne jednostki będzie następował na podstawie obiektywnego algorytmu. Będzie on uwzględniał kluczowe parametry, jakimi są:

  1. liczba mieszkańców oraz
  2. poziom wydatków majątkowych JST.

WAŻNE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Subwencja rozwojowa zostanie rozdzielona między wszystkie JST. O przeznaczeniu środków będzie decydowała JST. Subwencja rozwojowa będzie mogła być przeznaczona zarówno na inwestycje, jak i na wydatki bieżące.

Od 2023 roku zmniejszenie dochodów JST z tytułu udziału w podatku PIT ma być kompensowane dodatkowym wzrostem subwencji rozwojowej - ponad kwotę obligatoryjną tej subwencji, która na rok 2023 wynosi 3 mld zł. Kompensacja ta wynika z wprowadzonej tzw. reguły stabilizującej/zabezpieczającej dochody samorządów.

Reguła stabilizacyjna

Dodatkowo system finansów samorządowych został uzupełniony o regułę zapewniającą długookresową stabilizację w zakresie wpływów podatkowych. Jeśli dochody z PIT i CIT w danym roku spadną poniżej ustalonego, referencyjnego poziomu, samorządy otrzymają zwiększoną subwencję rozwojową, która będzie kompensować ewentualne spadki. W kolejnych latach referencyjna kwota ma być indeksowana wskaźnikiem średniookresowej dynamiki PKB w cenach bieżących, czyli będzie uwzględniała wzrost gospodarczy oraz inflację.

Trwa debata z samorządami

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że aktualnie prowadzi dyskusje ze stroną samorządową w zakresie zmian dotyczących zasad kompensowania ubytków w dochodach - w szczególności w zakresie zasad podziału środków wynikających z wprowadzonej reguły, która będzie kompensowała ubytki w dochodach podatkowych. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zaproponowało rozwiązania doprecyzowujące, tak by wszystkie gminy, powiaty i województwa - adekwatnie do tych ubytków - partycypowały w kompensacie.

Ministerstwo zaznaczyło, że dochody samorządowe mogą być uzupełniane zarówno poprzez środki rezerw budżetowych, jak i w wyniku reformy systemu subwencyjnego, która będzie przygotowana we współpracy ze stroną samorządową.

Ustawa z 14 października 2021 r. to pierwszy etap zmian

Ustawą z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw wprowadzono rozwiązania zapewniające dostosowanie systemu finansów samorządu terytorialnego do wyzwań związanych z wdrożeniem programu Polski Ład, zwłaszcza w obszarze zmian w systemie podatkowym. Ustawa ta jest traktowana przez Ministerstwo Finansów jako pierwszy etap reformy systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

Ministerstwo deklaruje kontynuowanie ze stroną samorządową prac koncepcyjnych w tym zakresie. W odpowiedzi na interpelację czytamy:

"Zbudowanie nowego systemu dochodów jest skomplikowanym zadaniem, na które wpływa wiele czynników - m.in. bardzo duża różnorodność jednostek samorządu terytorialnego, zarówno pod względem terytorialnym, jak i rozwoju gospodarczego i społecznego, a także sytuacja ekonomiczna w kraju i za granicą. Prace te będą prowadzone w ramach powołanego na mocy ustaleń Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespołu ds. przeglądu finansów samorządowych, w skład którego wchodzą przedstawiciele rządu i samorządu."

W ramach prac tego zespołu będą analizowane również propozycje o których mowa w interpelacji.

Udział JST w ryczałtowym PIT

Z odpowiedzi na interpelację wynika, że Ministerstwo Finansów jest otwarte na rozmowy ze stroną samorządową na temat ewentualnego udziału samorządów we wpływach z ryczałtowego PIT. Analizy w tym zakresie mogą być przeprowadzane jednak po uzyskaniu danych o rozkładzie ryczałtu między JST według zasad wprowadzonych od roku 2022.

Jaki jest stan finansów JST według MF?

Ministerstwo Finansów podało kilka wskaźników finansowych mających dowodzić słuszności już dokonanych zmian:

  1. W 2021 r. JST otrzymały na poczet wydatków w 2022 roku dodatkowe środki w wysokości 8 mld zł (dzielone algorytmem), jako uzupełnienie subwencji ogólnej z przeznaczeniem na realizację zadań własnych.
  2. Dochody JST z tytułu PIT po pierwszym kwartale br., ustalone wg nowego systemu równych rat, wyniosły 13 492 mln zł i są wyższe prawie o 573 mln zł od poprzedniego systemu, który obowiązywał do roku 2021.
  3. W 2022 roku, łączne dochody wszystkich JST z tytułu PIT i CIT (po uzupełnieniu o dodatkowe środki w kwocie 8 mld zł) będą wyższe o 10,3% od dochodów prognozowanych przez same JST przed ogłoszeniem Polskiego Ładu. Zdaniem MF żadna jednostka w 2022 r. nie będzie miała mniejszych dochodów niż prognozowała przed Polskim Ładem.

Andrzej Dybowski

prawnik, specjalista prawa samorządowego, autor publikacji o prawie administracyjnym

artykuł z Gazeta Samorządu i Administracji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA