REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Bezczynność organu podatkowego.
Bezczynność organu podatkowego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku bezczynności organu podatkowego można go ponaglić. Gdy to nie pomaga, istnieje możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

Czy przekroczenie terminu wyklucza wydanie decyzji

Minęły cztery miesiące od wszczęcia postępowania podatkowego. Do tej pory podatnik był wezwany do urzędu tylko raz w celu złożenia wyjaśnień. Czy przekroczenie terminu załatwienia sprawy oznacza, że organ nie może już wydać decyzji?

REKLAMA

REKLAMA

NIE

Sprawy niewymagające postępowania dowodowego powinny być załatwiane przez organ podatkowy pierwszej instancji bez zbędnej zwłoki – nie później niż w ciągu miesiąca. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez podatnika łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub znanych organowi z urzędu. Z kolei sprawy szczególnie skomplikowane należy zakończyć w dwa miesiące.

Dwumiesięczny termin załatwiania spraw jest zasadą w postępowaniu odwoławczym, ale jeśli prowadzono rozprawę podatkową – ulega on wydłużeniu do trzech miesięcy.

REKLAMA

Podane wyżej okresy liczone są od dnia wszczęcia postępowania przed organem pierwszej instancji, a w postępowaniu odwoławczym – od dnia otrzymania odwołania przez organ drugiej instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy załatwiania spraw podatkowych są terminami procesowymi, co oznacza, że mają charakter instrukcyjny dla organów. Ich upływ nie wyłącza więc możliwości rozstrzygnięcia ani nie skutkuje wadliwością spóźnionej decyzji.

Podstawa prawna

Art. 139 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). 

Czy pismem można wydłużyć postępowanie

Podatnik złożył odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego określającej wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 r. Po trzech miesiącach organ przesłał pismo, w którym poinformował o przedłużeniu postępowania o kolejny miesiąc. Czy organ miał do tego prawo?

TAK

Określone w ordynacji podatkowej terminy załatwiania spraw mogą być dowolnie wydłużane przez urzędników. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy powinien jednak zawiadomić podatnika, podając przyczyny opóźnienia i wskazując nowy termin. Dotyczy to również sytuacji, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.

Przyczyny wydłużania terminów mogą być różne. Do najczęstszych należy konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego w znacznym zakresie, powołanie biegłego, szacowanie podstawy opodatkowania, a czasem współpraca z organami ścigania. Zdarza się, że postępowanie przedłużane jest z przyczyn niezależnych od organu. Przykładowo utrudniony jest kontakt ze stroną postępowania, podatnik nie odbiera korespondencji lub nie odpowiada na wezwania urzędników.

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA