REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezczynność organu podatkowego

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
Bezczynność organu podatkowego.
Bezczynność organu podatkowego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku bezczynności organu podatkowego można go ponaglić. Gdy to nie pomaga, istnieje możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

Czy przekroczenie terminu wyklucza wydanie decyzji

Minęły cztery miesiące od wszczęcia postępowania podatkowego. Do tej pory podatnik był wezwany do urzędu tylko raz w celu złożenia wyjaśnień. Czy przekroczenie terminu załatwienia sprawy oznacza, że organ nie może już wydać decyzji?

REKLAMA

NIE

Sprawy niewymagające postępowania dowodowego powinny być załatwiane przez organ podatkowy pierwszej instancji bez zbędnej zwłoki – nie później niż w ciągu miesiąca. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez podatnika łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub znanych organowi z urzędu. Z kolei sprawy szczególnie skomplikowane należy zakończyć w dwa miesiące.

Dwumiesięczny termin załatwiania spraw jest zasadą w postępowaniu odwoławczym, ale jeśli prowadzono rozprawę podatkową – ulega on wydłużeniu do trzech miesięcy.

Podane wyżej okresy liczone są od dnia wszczęcia postępowania przed organem pierwszej instancji, a w postępowaniu odwoławczym – od dnia otrzymania odwołania przez organ drugiej instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy załatwiania spraw podatkowych są terminami procesowymi, co oznacza, że mają charakter instrukcyjny dla organów. Ich upływ nie wyłącza więc możliwości rozstrzygnięcia ani nie skutkuje wadliwością spóźnionej decyzji.

Podstawa prawna

Art. 139 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). 

Czy pismem można wydłużyć postępowanie

Podatnik złożył odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego określającej wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 r. Po trzech miesiącach organ przesłał pismo, w którym poinformował o przedłużeniu postępowania o kolejny miesiąc. Czy organ miał do tego prawo?

TAK

REKLAMA

Określone w ordynacji podatkowej terminy załatwiania spraw mogą być dowolnie wydłużane przez urzędników. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy powinien jednak zawiadomić podatnika, podając przyczyny opóźnienia i wskazując nowy termin. Dotyczy to również sytuacji, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.

Przyczyny wydłużania terminów mogą być różne. Do najczęstszych należy konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego w znacznym zakresie, powołanie biegłego, szacowanie podstawy opodatkowania, a czasem współpraca z organami ścigania. Zdarza się, że postępowanie przedłużane jest z przyczyn niezależnych od organu. Przykładowo utrudniony jest kontakt ze stroną postępowania, podatnik nie odbiera korespondencji lub nie odpowiada na wezwania urzędników.

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA