REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT
Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT
/
Konrad Żelazowski
/
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

REKLAMA

Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi. Te ostatnie konsekwentnie nakazywały stosowanie prewspółczynnika w zakresie, w jakim system gwarantował bezpłatne wypożyczenie roweru przez pierwsze kilkadziesiąt minut. Zdaniem fiskusa gmina (miasto), wypożyczając rowery za darmo, działa w ramach władztwa publicznego, a więc wykonuje zadania własne niepodlegające VAT. Z takim poglądem nie zgadzali się nie tylko podatnicy, ale także wojewódzkie sądy administracyjne. W marcu 2021 r. także Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że usługa wypożyczenia roweru miejskiego to działalność gospodarcza - nawet jeśli pierwsze minuty użytkowania świadczone są za darmo. Uprawnia więc do pełnego odliczenia VAT.

REKLAMA

System rowerów publicznych dobrze sprawdza się przy poruszaniu się na bliskich odległościach i sprzyja zmniejszaniu zatorów ulicznych i emisji spalin. Jego organizacja doskonale wpisuje się więc w zadania gmin - w tym w zakresie ochrony środowiska. By zachęcić mieszkańców do korzystania z rowerów publicznych, wiele gmin decyduje się na ich bezpłatne udostępnienie przez pierwszych kilkadziesiąt minut użytkowania. Takie postępowanie niestety budzi wątpliwości fiskusa, który od lat konsekwentnie odmawia im w takich przypadkach prawa do pełnego odliczenia VAT i nakazuje stosowanie prewspółczynnika.

Odliczanie VAT w jednostkach samorządowych

Ze względu na wykonywanie zarówno czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu, gminy - identyfikując kwotę podatku naliczonego - muszą dokonywać dwustopniowego stosowania proporcji. Chcąc skorzystać z prawa do odliczenia VAT, muszą one wykazać, że zakupione towary lub usługi były (lub będą w przyszłości) wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych i jednocześnie niepodlegających zwolnieniu z VAT. Jednocześnie, jeśli wykonują w danym okresie zarówno czynności opodatkowane, dające prawo do odliczenia VAT, jak i czynności niedające takiego prawa - a nie mogą przyporządkować danych zakupów ani do sprzedaży zwolnionej, ani opodatkowanej według innych stawek - dokonują jedynie częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Podatnicy dokonujący jedynie sprzedaży podlegającej VAT odnoszą wskaźnik proporcji do całej kwoty VAT naliczonego. Jeśli jednak wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i niepodlegające VAT, to aby określić kwotę podatku naliczonego, muszą najpierw zastosować wskaźnik preproporcji. Dopiero od wyznaczonej za jego pomocą kwoty VAT mogą dokonać odliczenia częściowego.

(…)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małgorzata Masłowska

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >>

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

REKLAMA

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

REKLAMA

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

REKLAMA