REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje samorządu dla organizacji pozarządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie dotacji przekazanych np. przez gminy organizacjom pozarządowym następuje na podstawie sprawozdania z wykonania zadania częściowego i ostatecznego, w terminach określonych w umowie o przekazanie dotacji.

Zlecenie zadania i udzielenie dotacji organizacjom pozarządowym następuje zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a w przypadku innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z określonym podmiotem.

REKLAMA

Dotacje są wydatkami budżetu, które podlegają szczególnym zasadom rozliczania i przeznaczone są m.in. na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym, oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego (art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. d) ustawy o finansach publicznych).

Współpraca pomiędzy organami administracji publicznej prowadzącymi działalność w sferze zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi, może odbywać się w szczególności w formach:

• zlecania organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom zadań publicznych,

• wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• konsultowania zakresu działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

• tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli m.in. organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej.

Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostek samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki (art. 176 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Zlecanie realizacji zadań publicznych, jako zadań zleconych, może mieć formy:

• powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub,

• wspierania takich zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób jej rozliczania oraz kontrolę wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Przekazanie dotacji

Podstawą przekazania dotacji z budżetu samorządu terytorialnego jest zawarta umowa.

Umowa dotacji powinna zawierać następujące elementy (art. 131 ust. 2 ustawy o finansach publicznych):

• szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana i termin jej wykonania,

• wysokość dotacji celowej i tryb płatności,

• termin wykorzystania dotacji (nie dłuższy jednak niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego),

• tryb kontroli wykonywania zadania,

• termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej,

• termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej (nie dłuższy jednak niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku realizowanego zadania za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania).

Kontrola i rozliczenie

Jednostka samorządu terytorialnego zlecająca zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania.

Kontrole przeprowadza się w trakcie realizacji zadania oraz po jego zakończeniu.

Rozliczenie dotacji następuje na podstawie sprawozdania z wykonania zadania częściowego i ostatecznego w terminach określonych w umowie. Przekazanie kolejnej transzy dotacji następuje po rozliczeniu i zatwierdzeniu sprawozdania częściowego. Weryfikacja sprawozdania przeprowadzana jest pod względem formalnym, prawnym i rachunkowym, jak również pod względem zgodności z celem i terminowości realizacji zadania.

W wyniku kontroli wykonania zadania lub w efekcie weryfikacji sprawozdania może zostać ustalony zwrot środków do budżetu samorządu terytorialnego.

Zwrotowi podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi (w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych) nalicza się począwszy od dnia przekazania z budżetu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji.

Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne trzy lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji.

Decyzję w sprawie zwrotu dotacji wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Organem odwoławczym od tej decyzji jest właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze.

PRZYKŁAD

EWIDENCJA KSIĘGOWA

Jednostki pozarządowe, którym została udzielona dotacja z budżetu samorządu terytorialnego, mają obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków.

Ewidencję księgową przekazania dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zwrotu niewykorzystanych dotacji, jak również ich uznania za wykorzystane, ustala się zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości:

1. Udzielenie i przekazanie dotacji z budżetu JST:

Wn konto 224 Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych (w analityce: nazwa organizacji podmiotu otrzymującego dotację)

Ma konto 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych;

2. Uznanie i rozliczenie dotacji w JST:

Wn konto 810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje

Ma konto 224 Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych (w analityce: nazwa organizacji podmiotu otrzymującego dotację);

3. Zwrot dotacji do JST w tym samym roku budżetowym w częściniewykorzystanej:

Wn konto 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych

Ma konto 224 Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych (w analityce: nazwa organizacji podmiotu otrzymującego dotację);

4. Rozliczenie i przypisanie do zwrotu dotacji w roku następnym:

Wn konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych

Ma konto 224 Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych (w analityce: nazwa organizacji podmiotu otrzymującego dotację).

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

• Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA