REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
asystent rodzinny
asystent rodzinny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W gminnym ośrodku pomocy społecznej od 2012 r. realizowane jest nowe zadanie – wsparcie rodziny, w ramach którego ośrodek wypłaca wynagrodzenie asystenta rodzinnego ze środków własnych. W trakcie roku Ministerstwo Finansów ogłosiło konkurs, z którego pozyskano środki na wypłatę wymienionego wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie wraz z pochodnymi będą stanowiły wydatki strukturalne? Jeśli tak, to w jakiej części – czy tylko środki otrzymane, czy środki własne, czy ogół wydatków oraz w jakim obszarze i kodzie je wykazać?

Tak, wydatki ponoszone na wynagrodzenie asystenta rodzinnego stanowią wydatki strukturalne, które należy ująć w obszarze XI. Poprawa integracji społecznej osób w niekorzystnej sytuacji życiowej, w kodzie 71.

REKLAMA

REKLAMA

Ścieżki integracji i powrotu do zatrudnienia dla osób w gorszym położeniu; zwalczanie dyskryminacji w dostępie do rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej oraz promowanie akceptacji dla różnorodności w miejscu pracy, jako jeden z instrumentów aktywizacji społecznej w ramach działania polegającego na organizacji i finansowaniu usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych (w tym kosztów zatrudnienia asystenta rodzinnego, koordynatora pieczy zastępczej, konsultantów rodzinnych, mediatorów itp.).

Zgodnie z zapisem zawartym w dokumencie „Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków poniesionych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” (dalej: Wytyczne PO KL), do wydatków strukturalnych zalicza się wszystkie składniki wynagrodzenia, w szczególności wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, składki na Fundusz Pracy oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku wynagrodzenia personelu mogą być również nagrody lub premie, jeśli są spełnione następujące warunki:
- nagrody/premie zostały przewidziane w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji,
- potencjalnie obejmują wszystkich pracowników danej instytucji.

Wydatkami kwalifikowalnymi związanymi z wynagrodzeniem personelu mogą być również dodatki do wynagrodzeń, jeśli zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi oraz regulaminem pracy lub regulaminem wynagradzania danej instytucji.

W ramach wynagrodzenia powinny być ujęte wszystkie składniki wynagrodzenia wraz z dodatkami, nagrodami (np. nagrodami kwartalnymi), premiami, „trzynastkami”, jeśli wynikają z regulaminu wynagradzania, a także godzinami ponadwymiarowymi (jeśli działania wykonywane w ramach godzin ponadwymiarowych odpowiadają podstawowej funkcji, którą
pracownik wykonuje).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydatków strukturalnych, zgodnie w Wytycznymi PO KL, nie zalicza się wydatków poniesionych na wpłaty dokonywane przez pracodawców, zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Nie zalicza się także nagród jubileuszowych ani zasiłków chorobowych wypłacanych przez ZUS.

Zobacz również: Nagroda jubileuszowa - porada

Do krajowych środków publicznych będących w dyspozycji jednostki zalicza się środki budżetowe, środki własne, dotacje, pożyczki, kredyty i inne (załącznik nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej stanowiący instrukcję sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych). Natomiast podczas sporządzania sprawozdania należy pamiętać o uwzględnieniu przepływów środków finansowych, m.in. wewnątrzsektorowych (pomiędzy jednostkami sektora), czyli przy przekazaniu środków finansowych na zadanie zaliczone do wydatków strukturalnych, a realizowane przez inną jednostkę sektora finansów publicznych,
jest przepływem środków finansowych pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych. Wydatek powinien być wykazany wyłącznie przez jednostkę, która realizowała dane zadanie.

W podanym przykładzie Ministerstwo Finansów przekazało środki gminnemu ośrodkowi pomocy społecznej na realizację zadania polegającego na wsparciu rodziny, w ramach którego wypłacano wynagrodzenie asystenta rodzinnego. Jednostką, która ostatecznie poniosła wydatki, był gminny ośrodek pomocy społecznej i to w jego sprawozdaniu powinny zostać
wykazane całkowite wydatki poniesione w związku z realizacją zadania.

Podstawy prawne
––Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)
––Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)
––Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013, Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Warszawa, 14 sierpnia 2012 r.
––Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013, Warszawa, 1 stycznia 2013 r.
––Materiał pomocniczy „Przykłady typów projektów według kodów klasyfikacji i obszarów tematycznych dla nowej klasyfikacji wydatków strukturalnych” (www.mf.gov.pl → Działalność → Finanse publiczne → Budżet państwa → Klasyfikacja wydatków strukturalnych → 2010 Przepisy prawne, materiały pomocnicze, wyjaśnienia.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Instytucji Pomocy Społecznej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA