REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy e-Doręczenia są realne od 10 grudnia 2023 r.? Samorządowcy alarmują i chcą od rządu działań usprawniających

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Czy e-Doręczenia są realne od 10 grudnia 2023 r.? Samorządowcy alarmują i chcą od rządu działań usprawniających
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez wskazane w ustawie podmioty publiczne, w tym JST, ich związki oraz samorządowe zakłady budżetowe.

Ministerstwo Cyfryzacji zauważa, że nowy system wdraża tylko niewielki procent zobowiązanych; Unia Metropolii Polskich alarmuje natomiast, że to po stronie rządowej potrzeba intensyfikacji prac.

Ministerstwo Cyfryzacji wzywa samorządy do przyspieszenia z e-Doręczeniami

Resort zachęca urzędy do składania wniosków o nadanie adresu do e-Doręczeń. Nie ma konieczności, by go od razu aktywować - można to zrobić 10 grudnia, a teraz jedynie testować system. 

"Podmioty zobowiązane ustawą deklarują chęć dołączenia do systemu, jednak wciąż niewielki procent włączył się w proces wdrożenia, dlatego namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy" – apeluje minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

"Zdajemy sobie sprawę, że jest to rewolucja. Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach" - dodał szef resortu.

Ministerstwo przypomina, że w celu dołączenia do systemu e-doręczeń należy:

  • złożyć wniosek o założenie adresu. Wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku;
  • aktywować skrzynkę do e-Doręczeń

- jeśli urząd zamierza korzystać ze skrzynki online - należy wejść na: edoreczenia.gov.pl;

- jeśli zamierza korzystać z systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD) - należy podłączyć urzędowy system (można to zrobić przez edoreczenia.gov.pl);

  • skrzynkę do e-Doręczeń można znaleźć w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl. 

"Przypominamy, że środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy, o czym informowaliśmy już wcześniej na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To pomoże podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem" - przypomina resort cyfryzacji. 

W przypadku kłopotów z działaniem usługi można zgłosić to na specjalną infolinię dotycząca e-Doręczeń, która dostępna jest pod nr. (0048) 22-250-01-45
 
"Realizujemy szkolenia, dostępne są także liczne materiały instruktażowe z obsługi skrzynki e-Doręczeń. Szkolenia były prowadzone w organach prowadzących (ministerstwach) oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Liczymy na pomoc organów nadzorujących podległe jednostki i wsparcie w mobilizacji tych podmiotów do wdrożenia e-Doręczeń. Ministerstwo cyfryzacji dostarczyło narzędzia prawne i techniczne, aby cały proces przebiegł możliwie najsprawniej" - oświadczyło ministerstwo.

Unia Metropolii Polskich: rząd musi usprawnić swoje działania

Z komunikatem MC pojawiło się oświadczenie Unii Metropolii Polskich. Korporacja samorządowa alarmuje, że zrzeszone w niej miasta przygotowują się do wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych z dniem 10 grudnia 2023 r. od kiedy to wszystkie JST zobowiązane są posiadać adres do doręczeń elektronicznych oraz odbierać i doręczać korespondencję przychodząca na ten adres, jednak jest to "ogromne wyzwanie techniczne, prawne i organizacyjne".

"Setki procedur, pracowników oraz tysiące spraw administracyjnych i podatkowych mają być realizowane w proponowanym rozwiązaniu" - podkreśla UMP.

W ocenie Unii Metropolii Polskich, prace nad wdrożeniem modelu wymagają podjęcia pilnych działań usprawniających, do których należy m.in.:

  • ustabilizowanie środowiska testowego służącego do testowania adresu do doręczeń elektronicznych oraz integracji systemów wewnętrznych (dziedzinowych) miast z system doręczeń elektronicznych udostępnianego przez Centralnym Ośrodkiem Informatyki - COI. "Niestabilność obecnego środowiska nie pozwala na przygotowanie się do nowego modelu doręczeń" - stwierdza UMP.
  • Szybkie i kompleksowe uzyskiwanie odpowiedzi na zgłaszane pytania przez zespół obsługujący COI oraz szybką realizację zgłoszeń;
  • Dobra i płynna współpraca pomiędzy dostawcami systemów wewnętrznych dla miast a COI. "Powinna się ona odbywać w dialogu, ciągłej wymianie doświadczeń i uprzednim informowaniu o planowanych zmian na środowisku testowym" - uważa korporacja.  
  • Konieczne jest przedstawienie wizji i harmonogramu integracji usług online z systemem doręczeń elektronicznych;
  • Wszystkie ministerstwa oraz urzędy centralne powinny przeanalizować wpływ nowego modelu doręczeń elektronicznych na aktualne procedury administracyjne, podatkowe itp. oraz wskazać stosowne wyjaśnienia w tym zakresie.

W ocenie UMP istnieją też "obawy wobec wydajności systemu zapewniającego działanie Bazy Adresów Elektronicznych przy licznych pytaniach BAE, w szczególności przy masowej wysyłce korespondencji".

"Naszym zdaniem brak podjęcia powyższych działań niesie istotne ryzyko nieudanego wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych w dniu jego wejścia w życie" - przestrzega UMP.

Źródło: PAP, MC: zostało niewiele czasu na wdrożenie e-doręczeń; samorządowcy: to rząd musi zintensyfikować działania, Joanna Balcer

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA