REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy e-Doręczenia są realne od 10 grudnia 2023 r.? Samorządowcy alarmują i chcą od rządu działań usprawniających

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Czy e-Doręczenia są realne od 10 grudnia 2023 r.? Samorządowcy alarmują i chcą od rządu działań usprawniających
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez wskazane w ustawie podmioty publiczne, w tym JST, ich związki oraz samorządowe zakłady budżetowe.

Ministerstwo Cyfryzacji zauważa, że nowy system wdraża tylko niewielki procent zobowiązanych; Unia Metropolii Polskich alarmuje natomiast, że to po stronie rządowej potrzeba intensyfikacji prac.

Ministerstwo Cyfryzacji wzywa samorządy do przyspieszenia z e-Doręczeniami

Resort zachęca urzędy do składania wniosków o nadanie adresu do e-Doręczeń. Nie ma konieczności, by go od razu aktywować - można to zrobić 10 grudnia, a teraz jedynie testować system. 

"Podmioty zobowiązane ustawą deklarują chęć dołączenia do systemu, jednak wciąż niewielki procent włączył się w proces wdrożenia, dlatego namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy" – apeluje minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

"Zdajemy sobie sprawę, że jest to rewolucja. Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach" - dodał szef resortu.

Ministerstwo przypomina, że w celu dołączenia do systemu e-doręczeń należy:

  • złożyć wniosek o założenie adresu. Wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku;
  • aktywować skrzynkę do e-Doręczeń

- jeśli urząd zamierza korzystać ze skrzynki online - należy wejść na: edoreczenia.gov.pl;

- jeśli zamierza korzystać z systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD) - należy podłączyć urzędowy system (można to zrobić przez edoreczenia.gov.pl);

  • skrzynkę do e-Doręczeń można znaleźć w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl. 

"Przypominamy, że środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy, o czym informowaliśmy już wcześniej na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To pomoże podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem" - przypomina resort cyfryzacji. 

W przypadku kłopotów z działaniem usługi można zgłosić to na specjalną infolinię dotycząca e-Doręczeń, która dostępna jest pod nr. (0048) 22-250-01-45
 
"Realizujemy szkolenia, dostępne są także liczne materiały instruktażowe z obsługi skrzynki e-Doręczeń. Szkolenia były prowadzone w organach prowadzących (ministerstwach) oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Liczymy na pomoc organów nadzorujących podległe jednostki i wsparcie w mobilizacji tych podmiotów do wdrożenia e-Doręczeń. Ministerstwo cyfryzacji dostarczyło narzędzia prawne i techniczne, aby cały proces przebiegł możliwie najsprawniej" - oświadczyło ministerstwo.

Unia Metropolii Polskich: rząd musi usprawnić swoje działania

Z komunikatem MC pojawiło się oświadczenie Unii Metropolii Polskich. Korporacja samorządowa alarmuje, że zrzeszone w niej miasta przygotowują się do wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych z dniem 10 grudnia 2023 r. od kiedy to wszystkie JST zobowiązane są posiadać adres do doręczeń elektronicznych oraz odbierać i doręczać korespondencję przychodząca na ten adres, jednak jest to "ogromne wyzwanie techniczne, prawne i organizacyjne".

"Setki procedur, pracowników oraz tysiące spraw administracyjnych i podatkowych mają być realizowane w proponowanym rozwiązaniu" - podkreśla UMP.

W ocenie Unii Metropolii Polskich, prace nad wdrożeniem modelu wymagają podjęcia pilnych działań usprawniających, do których należy m.in.:

  • ustabilizowanie środowiska testowego służącego do testowania adresu do doręczeń elektronicznych oraz integracji systemów wewnętrznych (dziedzinowych) miast z system doręczeń elektronicznych udostępnianego przez Centralnym Ośrodkiem Informatyki - COI. "Niestabilność obecnego środowiska nie pozwala na przygotowanie się do nowego modelu doręczeń" - stwierdza UMP.
  • Szybkie i kompleksowe uzyskiwanie odpowiedzi na zgłaszane pytania przez zespół obsługujący COI oraz szybką realizację zgłoszeń;
  • Dobra i płynna współpraca pomiędzy dostawcami systemów wewnętrznych dla miast a COI. "Powinna się ona odbywać w dialogu, ciągłej wymianie doświadczeń i uprzednim informowaniu o planowanych zmian na środowisku testowym" - uważa korporacja.  
  • Konieczne jest przedstawienie wizji i harmonogramu integracji usług online z systemem doręczeń elektronicznych;
  • Wszystkie ministerstwa oraz urzędy centralne powinny przeanalizować wpływ nowego modelu doręczeń elektronicznych na aktualne procedury administracyjne, podatkowe itp. oraz wskazać stosowne wyjaśnienia w tym zakresie.

W ocenie UMP istnieją też "obawy wobec wydajności systemu zapewniającego działanie Bazy Adresów Elektronicznych przy licznych pytaniach BAE, w szczególności przy masowej wysyłce korespondencji".

"Naszym zdaniem brak podjęcia powyższych działań niesie istotne ryzyko nieudanego wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych w dniu jego wejścia w życie" - przestrzega UMP.

Źródło: PAP, MC: zostało niewiele czasu na wdrożenie e-doręczeń; samorządowcy: to rząd musi zintensyfikować działania, Joanna Balcer

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA