REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Laskowska
Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, certyfikaty PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation.
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych prowadzony jest na podstawie decyzji Zarządu spółki. Zarząd Spółki prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje ją na zewnątrz, jest elementem nadzoru właścicielskiego, komunikuje się z Radą Nadzorczą oraz organem właścicielskim. Audyt wewnętrzny poprzez swoje niezależne i obiektywne działania oraz dokonywanie oceny procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego stanowi wsparcie dla podejmowanych działań przez Zarząd Spółki.

REKLAMA

Podstawy prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Spółki komunalne prowadzone są przez jednostki samorządu terytorialnego, a ich działalność dotyczy realizacji zadań publicznych, w oparciu o Ustawę o gospodarce komunalnej.

Jednostki samorządu terytorialnego stanowią sektor finansów publicznych, zaś spółki komunalne, które są przez nie prowadzone w oparciu o Kodeks spółek handlowych zostały wyłączone z podmiotów, które tworzą sektor finansów publicznych ( art. 9 pkt. 14 Ustawy o finansach publicznych).

Podstawą zaś funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych jest Ustawa o finansach publicznych (dział VI) oraz akty wykonawcze.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola zarządów

REKLAMA

Pomimo to, że spółki komunalne często określa się jako samorządowe osoby prawne, podstawą prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych nie będzie Ustawa o finansach publicznych, będzie to decyzja Zarządu Spółki. Warto jednak podkreślić, że spółki komunalne wykonują zadania publiczne oraz podlegają nadzorowi ze strony organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego i Rady Nadzorczej, dlatego istotne jest podejmowanie działań zarządczych w oparciu o dobre praktyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma i charakter prowadzenia audytu wewnętrznego w spółce w dużej mierze zależy od Zarządu Spółki. To Zarząd spółki wyznacza kierunek działań i to Zarządowi Spółki służy audyt wewnętrzny.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola rad nadzorczych

Rada Nadzorcza sprawuje zaś stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W wykonywaniu nadzoru udziela zaleceń, podejmuje uchwały, sprawuje kontrolę formalną, finansową i merytoryczną, również poprzez wgląd do wyników działalności audytu wewnętrznego.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - compliance

Szukając podstaw funkcjonowania audytu wewnętrznego w spółkach, należy dostrzec również Dobre Praktyki Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych (przyjętych przez Radę giełdy Uchwałą Nr 13/1834/2021), zgodnie z którymi spółka giełdowa utrzymuje skuteczne systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję audytu wewnętrznego, odpowiednie do wielkości spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności, za działanie których odpowiada zarząd (rozdział 3. Systemy i funkcje wewnętrzne). Ponadto, określają, że kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej. Tak określona konstrukcja podległości wskazuje na niezależność funkcji audytu wewnętrznego jak również ważną rolę Rady Nadzorczej w komunikacji z audytem wewnętrznym. Audyt wewnętrzny wspiera również Radę w wykonywaniu nadzoru nad działalnością Spółki.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - dobre praktyki

Spółki komunalne mogą wykorzystywać, w ramach dobrych praktyk, narzędzie jakim jest audyt wewnętrzny, w celu wzmocnienia nadzoru wewnętrznego nad obszarami w zakresie ich działalności.

Audyt wewnętrzny w spółce powinien być dostosowany do jej wielkości i struktury. Powinna być zapewniona niezależność audytu poprzez właściwe jego umiejscowienie w strukturze organizacyjnej (Prezes, Rada Nadzorcza). Audytorzy wewnętrzni z uprawnieniami do wykonywania zawodu prowadzą swoją działalność w oparciu o Definicję audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych z siedzibą w Altamonte Springs w stanie Floryda w Stanach Zjednoczonych.

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny a zadania spółek komunalnych

Gospodarka komunalna prowadzona przez spółki komunalne dotyczy m.in. takich zadań jak:

  • Ochrona zdrowia,
  • Gospodarka wodno- ściekowa,
  • Utrzymanie czystości,
  • Lokalny transport zbiorowy,
  • Utrzymanie dróg,
  • Gospodarka nieruchomościami,
  • Edukacja publiczna,
  • Pomoc społeczna.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - środki publiczne

Na realizację tych zadań, służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności, spółki otrzymują środki publiczne, a co za tym idzie istotne jest prowadzenie gospodarki ekonomiczno- finansowej w sposób skuteczny, oszczędny i wydajny. Procedury audytu w dziedzinach prowadzonych przez spółki działalności mogą usprawnić nie tylko organizację wewnętrzną czy komunikację, ale również wpłynąć na zwiększenie efektywności realizowanych zadań, oszczędności i wydajności. Zarząd może zlecać komórce audytu także badanie usług z działalności wspomagającej jak kadry, płace, udzielanie zamówień publicznych, prowadzenie gospodarki odpadowej, utrzymanie systemów informatycznych czy ciągłość działania. Audyt może być również angażowany w przegląd procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem czy przegląd mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy, jak również do udziału w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej.

Iwona Laskowska - audyt

Media

Audyt wewnętrzny - kwalifikacje audytorów

Należy też mieć na uwadze, że audytorzy, poprzez obowiązek nieustannego kształcenia się, posiadają wysokie kompetencje, reprezentują wiedzę ekspercką, dzięki której mogą przyczyniać się do usprawnienia procesów, co w efekcie może przynieść ogromne korzyści dla spółki. Audytorzy wewnętrzni poprzez dogłębne poznawanie struktury oraz celów działalności spółki, rozumieją kwestie zarządcze oraz poprzez swoje niezależne i obiektywne badanie mogą przyczynić się do poprawy jakości kultury organizacji, komunikacji wewnętrznej czy sprawozdawczości finansowej.

Audyt wewnętrzny stanowi wartością dodaną, wspiera Zarząd w budowaniu kultury organizacyjnej i podejmowaniu decyzji zarządczych.

Iwona Laskowska

Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, posiada wiedzę z zakresu metodyki zarządzania projektami potwierdzoną certyfikatami PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w jednostkach sektora prywatnego i publicznego, w tym w strukturach kontroli i audytu wewnętrznego. Wdrożyła audyt wewnętrzny w dużej spółce komunalnej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, trener i szkoleniowiec.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas do 20 maja 2025 roku na rozliczenie składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

REKLAMA

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

REKLAMA

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA