REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Iwona Laskowska
Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, certyfikaty PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation.
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych prowadzony jest na podstawie decyzji Zarządu spółki. Zarząd Spółki prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje ją na zewnątrz, jest elementem nadzoru właścicielskiego, komunikuje się z Radą Nadzorczą oraz organem właścicielskim. Audyt wewnętrzny poprzez swoje niezależne i obiektywne działania oraz dokonywanie oceny procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego stanowi wsparcie dla podejmowanych działań przez Zarząd Spółki.

REKLAMA

Podstawy prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Spółki komunalne prowadzone są przez jednostki samorządu terytorialnego, a ich działalność dotyczy realizacji zadań publicznych, w oparciu o Ustawę o gospodarce komunalnej.

Jednostki samorządu terytorialnego stanowią sektor finansów publicznych, zaś spółki komunalne, które są przez nie prowadzone w oparciu o Kodeks spółek handlowych zostały wyłączone z podmiotów, które tworzą sektor finansów publicznych ( art. 9 pkt. 14 Ustawy o finansach publicznych).

Podstawą zaś funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych jest Ustawa o finansach publicznych (dział VI) oraz akty wykonawcze.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola zarządów

REKLAMA

Pomimo to, że spółki komunalne często określa się jako samorządowe osoby prawne, podstawą prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych nie będzie Ustawa o finansach publicznych, będzie to decyzja Zarządu Spółki. Warto jednak podkreślić, że spółki komunalne wykonują zadania publiczne oraz podlegają nadzorowi ze strony organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego i Rady Nadzorczej, dlatego istotne jest podejmowanie działań zarządczych w oparciu o dobre praktyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma i charakter prowadzenia audytu wewnętrznego w spółce w dużej mierze zależy od Zarządu Spółki. To Zarząd spółki wyznacza kierunek działań i to Zarządowi Spółki służy audyt wewnętrzny.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola rad nadzorczych

Rada Nadzorcza sprawuje zaś stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W wykonywaniu nadzoru udziela zaleceń, podejmuje uchwały, sprawuje kontrolę formalną, finansową i merytoryczną, również poprzez wgląd do wyników działalności audytu wewnętrznego.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - compliance

Szukając podstaw funkcjonowania audytu wewnętrznego w spółkach, należy dostrzec również Dobre Praktyki Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych (przyjętych przez Radę giełdy Uchwałą Nr 13/1834/2021), zgodnie z którymi spółka giełdowa utrzymuje skuteczne systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję audytu wewnętrznego, odpowiednie do wielkości spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności, za działanie których odpowiada zarząd (rozdział 3. Systemy i funkcje wewnętrzne). Ponadto, określają, że kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej. Tak określona konstrukcja podległości wskazuje na niezależność funkcji audytu wewnętrznego jak również ważną rolę Rady Nadzorczej w komunikacji z audytem wewnętrznym. Audyt wewnętrzny wspiera również Radę w wykonywaniu nadzoru nad działalnością Spółki.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - dobre praktyki

Spółki komunalne mogą wykorzystywać, w ramach dobrych praktyk, narzędzie jakim jest audyt wewnętrzny, w celu wzmocnienia nadzoru wewnętrznego nad obszarami w zakresie ich działalności.

Audyt wewnętrzny w spółce powinien być dostosowany do jej wielkości i struktury. Powinna być zapewniona niezależność audytu poprzez właściwe jego umiejscowienie w strukturze organizacyjnej (Prezes, Rada Nadzorcza). Audytorzy wewnętrzni z uprawnieniami do wykonywania zawodu prowadzą swoją działalność w oparciu o Definicję audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych z siedzibą w Altamonte Springs w stanie Floryda w Stanach Zjednoczonych.

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny a zadania spółek komunalnych

Gospodarka komunalna prowadzona przez spółki komunalne dotyczy m.in. takich zadań jak:

  • Ochrona zdrowia,
  • Gospodarka wodno- ściekowa,
  • Utrzymanie czystości,
  • Lokalny transport zbiorowy,
  • Utrzymanie dróg,
  • Gospodarka nieruchomościami,
  • Edukacja publiczna,
  • Pomoc społeczna.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - środki publiczne

Na realizację tych zadań, służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności, spółki otrzymują środki publiczne, a co za tym idzie istotne jest prowadzenie gospodarki ekonomiczno- finansowej w sposób skuteczny, oszczędny i wydajny. Procedury audytu w dziedzinach prowadzonych przez spółki działalności mogą usprawnić nie tylko organizację wewnętrzną czy komunikację, ale również wpłynąć na zwiększenie efektywności realizowanych zadań, oszczędności i wydajności. Zarząd może zlecać komórce audytu także badanie usług z działalności wspomagającej jak kadry, płace, udzielanie zamówień publicznych, prowadzenie gospodarki odpadowej, utrzymanie systemów informatycznych czy ciągłość działania. Audyt może być również angażowany w przegląd procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem czy przegląd mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy, jak również do udziału w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej.

Iwona Laskowska - audyt

Media

Audyt wewnętrzny - kwalifikacje audytorów

Należy też mieć na uwadze, że audytorzy, poprzez obowiązek nieustannego kształcenia się, posiadają wysokie kompetencje, reprezentują wiedzę ekspercką, dzięki której mogą przyczyniać się do usprawnienia procesów, co w efekcie może przynieść ogromne korzyści dla spółki. Audytorzy wewnętrzni poprzez dogłębne poznawanie struktury oraz celów działalności spółki, rozumieją kwestie zarządcze oraz poprzez swoje niezależne i obiektywne badanie mogą przyczynić się do poprawy jakości kultury organizacji, komunikacji wewnętrznej czy sprawozdawczości finansowej.

Audyt wewnętrzny stanowi wartością dodaną, wspiera Zarząd w budowaniu kultury organizacyjnej i podejmowaniu decyzji zarządczych.

Iwona Laskowska

Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, posiada wiedzę z zakresu metodyki zarządzania projektami potwierdzoną certyfikatami PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w jednostkach sektora prywatnego i publicznego, w tym w strukturach kontroli i audytu wewnętrznego. Wdrożyła audyt wewnętrzny w dużej spółce komunalnej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, trener i szkoleniowiec.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA