REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Laskowska
Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, certyfikaty PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation.
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych
audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych

REKLAMA

REKLAMA

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych prowadzony jest na podstawie decyzji Zarządu spółki. Zarząd Spółki prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje ją na zewnątrz, jest elementem nadzoru właścicielskiego, komunikuje się z Radą Nadzorczą oraz organem właścicielskim. Audyt wewnętrzny poprzez swoje niezależne i obiektywne działania oraz dokonywanie oceny procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego stanowi wsparcie dla podejmowanych działań przez Zarząd Spółki.

REKLAMA

Podstawy prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych

Spółki komunalne prowadzone są przez jednostki samorządu terytorialnego, a ich działalność dotyczy realizacji zadań publicznych, w oparciu o Ustawę o gospodarce komunalnej.

Jednostki samorządu terytorialnego stanowią sektor finansów publicznych, zaś spółki komunalne, które są przez nie prowadzone w oparciu o Kodeks spółek handlowych zostały wyłączone z podmiotów, które tworzą sektor finansów publicznych ( art. 9 pkt. 14 Ustawy o finansach publicznych).

Podstawą zaś funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych jest Ustawa o finansach publicznych (dział VI) oraz akty wykonawcze.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola zarządów

REKLAMA

Pomimo to, że spółki komunalne często określa się jako samorządowe osoby prawne, podstawą prowadzenia audytu wewnętrznego w spółkach komunalnych nie będzie Ustawa o finansach publicznych, będzie to decyzja Zarządu Spółki. Warto jednak podkreślić, że spółki komunalne wykonują zadania publiczne oraz podlegają nadzorowi ze strony organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego i Rady Nadzorczej, dlatego istotne jest podejmowanie działań zarządczych w oparciu o dobre praktyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma i charakter prowadzenia audytu wewnętrznego w spółce w dużej mierze zależy od Zarządu Spółki. To Zarząd spółki wyznacza kierunek działań i to Zarządowi Spółki służy audyt wewnętrzny.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - rola rad nadzorczych

Rada Nadzorcza sprawuje zaś stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W wykonywaniu nadzoru udziela zaleceń, podejmuje uchwały, sprawuje kontrolę formalną, finansową i merytoryczną, również poprzez wgląd do wyników działalności audytu wewnętrznego.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - compliance

Szukając podstaw funkcjonowania audytu wewnętrznego w spółkach, należy dostrzec również Dobre Praktyki Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych (przyjętych przez Radę giełdy Uchwałą Nr 13/1834/2021), zgodnie z którymi spółka giełdowa utrzymuje skuteczne systemy: kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję audytu wewnętrznego, odpowiednie do wielkości spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności, za działanie których odpowiada zarząd (rozdział 3. Systemy i funkcje wewnętrzne). Ponadto, określają, że kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej. Tak określona konstrukcja podległości wskazuje na niezależność funkcji audytu wewnętrznego jak również ważną rolę Rady Nadzorczej w komunikacji z audytem wewnętrznym. Audyt wewnętrzny wspiera również Radę w wykonywaniu nadzoru nad działalnością Spółki.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - dobre praktyki

Spółki komunalne mogą wykorzystywać, w ramach dobrych praktyk, narzędzie jakim jest audyt wewnętrzny, w celu wzmocnienia nadzoru wewnętrznego nad obszarami w zakresie ich działalności.

Audyt wewnętrzny w spółce powinien być dostosowany do jej wielkości i struktury. Powinna być zapewniona niezależność audytu poprzez właściwe jego umiejscowienie w strukturze organizacyjnej (Prezes, Rada Nadzorcza). Audytorzy wewnętrzni z uprawnieniami do wykonywania zawodu prowadzą swoją działalność w oparciu o Definicję audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego wydane przez Instytut Audytorów Wewnętrznych z siedzibą w Altamonte Springs w stanie Floryda w Stanach Zjednoczonych.

Audytorzy wewnętrzni nie są odpowiedzialni za procesy zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, ale poprzez swoje oceny, badania, analizy i zalecenia, wspierają Zarząd i Radę we właściwej realizacji tych procesów.

Audyt wewnętrzny a zadania spółek komunalnych

Gospodarka komunalna prowadzona przez spółki komunalne dotyczy m.in. takich zadań jak:

  • Ochrona zdrowia,
  • Gospodarka wodno- ściekowa,
  • Utrzymanie czystości,
  • Lokalny transport zbiorowy,
  • Utrzymanie dróg,
  • Gospodarka nieruchomościami,
  • Edukacja publiczna,
  • Pomoc społeczna.

Audyt wewnętrzny w spółkach komunalnych - środki publiczne

Na realizację tych zadań, służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności, spółki otrzymują środki publiczne, a co za tym idzie istotne jest prowadzenie gospodarki ekonomiczno- finansowej w sposób skuteczny, oszczędny i wydajny. Procedury audytu w dziedzinach prowadzonych przez spółki działalności mogą usprawnić nie tylko organizację wewnętrzną czy komunikację, ale również wpłynąć na zwiększenie efektywności realizowanych zadań, oszczędności i wydajności. Zarząd może zlecać komórce audytu także badanie usług z działalności wspomagającej jak kadry, płace, udzielanie zamówień publicznych, prowadzenie gospodarki odpadowej, utrzymanie systemów informatycznych czy ciągłość działania. Audyt może być również angażowany w przegląd procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem czy przegląd mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy, jak również do udziału w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej.

Media

Audyt wewnętrzny - kwalifikacje audytorów

Należy też mieć na uwadze, że audytorzy, poprzez obowiązek nieustannego kształcenia się, posiadają wysokie kompetencje, reprezentują wiedzę ekspercką, dzięki której mogą przyczyniać się do usprawnienia procesów, co w efekcie może przynieść ogromne korzyści dla spółki. Audytorzy wewnętrzni poprzez dogłębne poznawanie struktury oraz celów działalności spółki, rozumieją kwestie zarządcze oraz poprzez swoje niezależne i obiektywne badanie mogą przyczynić się do poprawy jakości kultury organizacji, komunikacji wewnętrznej czy sprawozdawczości finansowej.

Audyt wewnętrzny stanowi wartością dodaną, wspiera Zarząd w budowaniu kultury organizacyjnej i podejmowaniu decyzji zarządczych.

Iwona Laskowska

Praktykujący audytor, posiada kwalifikacje CGAP, Audytor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Zarządzania Ciągłością Działania, posiada wiedzę z zakresu metodyki zarządzania projektami potwierdzoną certyfikatami PRINCE 2 Foundation oraz AGILE PM Foundation. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w jednostkach sektora prywatnego i publicznego, w tym w strukturach kontroli i audytu wewnętrznego. Wdrożyła audyt wewnętrzny w dużej spółce komunalnej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, trener i szkoleniowiec.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Interpretacje dotyczące podatków lokalnych publikowane przez KIS [Projekt]

Indywidualne interpretacje podatkowe, dotyczące podatków lokalnych i wydawane przez organy samorządów, będą publikowane przez Krajową Informację Skarbową. Tak wynika z opublikowanej w środę na stronach kancelarii premiera informacji o planowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Certyfikacja wykonawców ma zwiększyć przejrzystość zamówień publicznych

Prezydent podpisał ustawę o certyfikacji zamówień publicznych. Ustawa nie przewiduje obowiązku certyfikacji. Wykonawca będzie mógł ubiegać się o certyfikację i posługiwać się nią w postępowaniu na zasadzie dobrowolności.

Jak uchwala się ustawę budżetową w Polsce?

Uchwalenie budżetu państwa w Polsce odbywa się według szczegółowej procedury zapisanej w Konstytucji i regulaminach parlamentu. Dokument przechodzi drogę od Rady Ministrów, przez Sejm i Senat, aż po podpis prezydenta, a każdy etap ma określone terminy i zasady.

Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

REKLAMA

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

REKLAMA

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

REKLAMA