REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]
Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

Taką informację podała PAP.

REKLAMA

Przykład

Ministerstwo Finansów rozważa podniesienie z 500 zł do 10 tys. zł progu wartości umów zawieranych przez jednostki finansów publicznych, które mają być ujawniane w rejestrze – podał resort w odpowiedzi na pytania PAP. Resort wyjaśnił, że podniesienie progu wynika m.in. ze zgłoszeń jednostek finansów publicznych.

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach z nowym limitem [propozycja MF]

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. ma zacząć działać dostępny publicznie rejestr umów, zawieranych przez jednostki finansów publicznych. Taki rejestr, zgodnie z obecnymi zapisami ustawy o finansach publicznych, ma obejmować umowy o wartości przekraczającej 500 zł.

"Propozycja ustalenia wartości umowy na poziomie 10 tys. zł bez VAT jest jednym z rozważanych wariantów, wynikających z analizy zgłoszonych do ministerstwa uwag dotyczących rejestru umów. Warto podkreślić, że taki próg stanowiłby rozsądne rozwiązanie, łączące cel wprowadzenia rejestru, czyli zwiększenie transparentności w sektorze publicznym, z ograniczeniem kosztów jego prowadzenia dla jednostek sektora finansów publicznych. Ostateczna decyzja w sprawie przyjęcia tego limitu będzie zależała od wyniku procesu legislacyjnego" – napisało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP.

Ministerstwo poinformowało, że:

1) wprowadzone zmiany wyeliminują wątpliwości interpretacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zmiany należy wprowadzić bo przepisom o rejestrze nie towarzyszyły konsultacje społeczne i uzgodnienia z jednostkami sektora finansów publicznych)

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Ważne

Resort poinformował, że propozycja progu zmiany wartości umów do 10 tys. zł (bez VAT) wynika z analizy m.in. dotychczasowych zgłoszeń jednostek sektora finansów publicznych, które wnosiły o podniesienie progu w celu ograniczenia kosztów realizacji tego obowiązku, a także z analizy "innych przepisów, które nakładają na jsfp obowiązki dokumentowania wydatków w bardziej sformalizowany sposób". MF wyjaśniło, że chodzi tu m.in. o wynikającą z ustawy wartość środka trwałego, do której często "odnoszą się regulacje wewnętrzne jsfp w odniesieniu do regulacji związanych z zamówieniami publicznymi realizowanymi z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych". Poza tym resort wskazał, że analiza podobnych rozwiązań w innych krajach wykazała, że polski próg należy do najniższych.

Dlaczego w rejestrze prawdopodobnie nie będzie wszystkich umów?

Stanowisko MF:

Przykład

"Oczekiwanie strony społecznej do publikowania w rejestrze umów jsfp informacji o wszystkich umowach, niezależnie od ich wartości, zdecydowanie nie uwzględnia zgłaszanych przez jsfp problemów związanych z kosztami organizacyjnymi realizacji tego rejestru. W związku z tym, we współpracy z ekspertami zewnętrznymi, została zaproponowana kompromisowa wartość umowy, której będzie dotyczył obowiązek. Zaproponowany próg jest rozsądnym rozwiązaniem, łączącym cel wprowadzenia rejestru, czyli zwiększenie transparentności w sektorze publicznym, z ograniczeniem kosztów prowadzenia tego rejestru po stronie jednostek sektora finansów publicznych"

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

REKLAMA

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA

Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Zasiłek chorobowy 2025 r.: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku

Zasiłek chorobowy: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku. Na wstępie warto wspomnieć, ze zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego można otrzymać w przypadku, gdy jest się objętym dobrowolnym lub obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?

REKLAMA