REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]
Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

Taką informację podała PAP.

REKLAMA

Przykład

Ministerstwo Finansów rozważa podniesienie z 500 zł do 10 tys. zł progu wartości umów zawieranych przez jednostki finansów publicznych, które mają być ujawniane w rejestrze – podał resort w odpowiedzi na pytania PAP. Resort wyjaśnił, że podniesienie progu wynika m.in. ze zgłoszeń jednostek finansów publicznych.

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach z nowym limitem [propozycja MF]

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. ma zacząć działać dostępny publicznie rejestr umów, zawieranych przez jednostki finansów publicznych. Taki rejestr, zgodnie z obecnymi zapisami ustawy o finansach publicznych, ma obejmować umowy o wartości przekraczającej 500 zł.

"Propozycja ustalenia wartości umowy na poziomie 10 tys. zł bez VAT jest jednym z rozważanych wariantów, wynikających z analizy zgłoszonych do ministerstwa uwag dotyczących rejestru umów. Warto podkreślić, że taki próg stanowiłby rozsądne rozwiązanie, łączące cel wprowadzenia rejestru, czyli zwiększenie transparentności w sektorze publicznym, z ograniczeniem kosztów jego prowadzenia dla jednostek sektora finansów publicznych. Ostateczna decyzja w sprawie przyjęcia tego limitu będzie zależała od wyniku procesu legislacyjnego" – napisało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP.

Ministerstwo poinformowało, że:

1) wprowadzone zmiany wyeliminują wątpliwości interpretacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zmiany należy wprowadzić bo przepisom o rejestrze nie towarzyszyły konsultacje społeczne i uzgodnienia z jednostkami sektora finansów publicznych)

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Ważne

Resort poinformował, że propozycja progu zmiany wartości umów do 10 tys. zł (bez VAT) wynika z analizy m.in. dotychczasowych zgłoszeń jednostek sektora finansów publicznych, które wnosiły o podniesienie progu w celu ograniczenia kosztów realizacji tego obowiązku, a także z analizy "innych przepisów, które nakładają na jsfp obowiązki dokumentowania wydatków w bardziej sformalizowany sposób". MF wyjaśniło, że chodzi tu m.in. o wynikającą z ustawy wartość środka trwałego, do której często "odnoszą się regulacje wewnętrzne jsfp w odniesieniu do regulacji związanych z zamówieniami publicznymi realizowanymi z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych". Poza tym resort wskazał, że analiza podobnych rozwiązań w innych krajach wykazała, że polski próg należy do najniższych.

Dlaczego w rejestrze prawdopodobnie nie będzie wszystkich umów?

Stanowisko MF:

Przykład

"Oczekiwanie strony społecznej do publikowania w rejestrze umów jsfp informacji o wszystkich umowach, niezależnie od ich wartości, zdecydowanie nie uwzględnia zgłaszanych przez jsfp problemów związanych z kosztami organizacyjnymi realizacji tego rejestru. W związku z tym, we współpracy z ekspertami zewnętrznymi, została zaproponowana kompromisowa wartość umowy, której będzie dotyczył obowiązek. Zaproponowany próg jest rozsądnym rozwiązaniem, łączącym cel wprowadzenia rejestru, czyli zwiększenie transparentności w sektorze publicznym, z ograniczeniem kosztów prowadzenia tego rejestru po stronie jednostek sektora finansów publicznych"

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

REKLAMA