REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Longin Mażewski
komputer, e-administracja
komputer, e-administracja
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc audyt wewnętrzny, nie wystarczy ograniczyć się do przeprowadzenia audytu zgodności działania jednostki zgodnie z przepisami. Należy także przeprowadzić audyt efektywnościowy, czyli sprawdzić efektywność działania jednostki z punktu widzenia najistotniejszych kryteriów.

Celem działania audytu wewnętrznego jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, w szczególności w zakresie adekwatności, skuteczności i efektywności (art. 272 ust. 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Aby zrealizować ten obowiązek, audytor wewnętrzny powinien przeprowadzać, poza tradycyjnym audytem zgodności, także audyt efektywnościowy.

REKLAMA

Audyt zgodności jest ukierunkowany przede wszystkim na kwestie zgodności działania z przepisami prawa lub regulacjami wewnętrznymi. Z kolei audyt wewnętrzny, ze szczególnym uwzględnieniem efektywności i oszczędności jako kryterium oceny działalności jednostki sektora finansów publicznych, określany jest jako audyt efektywnościowy.

Metodyka audytu efektywnościowego

Oficjalna metodyka prowadzenia audytu efektywnościowego nie została określona i opublikowana przez Ministra Finansów. Tym samym jednostki publiczne prowadzą audyt efektywnościowy na podstawie tzw. dobrych praktyk, czyli przykładów wziętych z innych jednostek. Można także korzystać z wartościowej publikacji jednej z firm doradczych „Audyt efektywnościowy. Metodyka”, zawierającej omówienie szeroko rozumianej metodologii tego rodzaju audytu. Nie sposób jednak zgodzić się z jednym stwierdzeniem tam zawartym, że specyfika audytu efektywnościowego nie obliguje do koncentrowania się na zagadnieniach związanych ze zgodnością z przepisami, czy na prawidłowości sprawowania kontroli nad realizacją danego zadania/procesu. W obowiązującym w Polsce prawie pracownik administracji publicznej powinien w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu obowiązującego prawa lub wewnętrznych procedur niezwłocznie zgłosić ten fakt bezpośredniemu przełożonemu.

O wykonaniu planu audytu pisaliśmy w nr. 1 GSiA z 2015 roku w artykule „Sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok 2015”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zadania audytowe ukierunkowane na badanie efektywności, wydajności czy gospodarności działań podejmowanych w jednostkach publicznych mogą się koncentrować na analizie określonych obszarów działalności czy też poszczególnych działań lub badaniu funkcjonowania wybranych jednostek. Można wyróżnić przykładowe zadania audytowe z uwzględnieniem poszczególnych typów audytu efektywnościowego. Są to:

1) audyt funkcjonalny – ukierunkowany na przeprowadzenie badania wybranego obszaru funkcjonalnego, przykładowym zadaniem audytu funkcjonalnego jest audyt efektywności zarządzania zasobami ludzkimi w sektorze finansów publicznych lub w jednostce publicznej,

2) audyt sektorowy – audyt efektywności działań z konkretnego zakresu, np. wsparcia rolnictwa realizowany przez jednostki odpowiedzialne za tę dziedzinę gospodarki,

3) audyt jednostki – audyt efektywności działań podejmowanych przez daną jednostkę, np. jednostkę odpowiedzialną za nadzór nad spółkami kapitałowymi, zarządzania majątkiem, polityki kadrowej itp.

4) audyt zadania – audyt efektywności działań podjętych przez komórkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację zadania, np. w zakresie przygotowania i przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku 2014.

Podstawowe kryteria oceny dokonywanej w trakcie audytu efektywnościowego to efektywność, wydajność i gospodarność. Stanowią one bazę prowadzonego badania, stwierdzonych ustaleń oraz wniosków i zaleceń.

Polecamy serwis: Finanse

Zadania audytu efektywnościowego

Można wyodrębnić w ramach szeroko rozumianego audytu efektywnościowego zadania audytowe podzielone ze względu na kryterium, które stanowi podstawę prowadzonych prac. Przyjmując jako podstawę kryterium:

1) efektywność – dokonuje się (na przykład w przypadku oceny wyników realizacji programu dotacyjnego), formułując następujące pytania audytowe: czy program/projekt zrealizował zakładane cele, jakie są produkty i rezultaty programu zarówno zamierzone, jak i niezamierzone,

2) wydajność – weryfikuje się np. wydajność produkcyjną, koszty jednostkowe czy wskaźniki, takie jak poziomy wykorzystania zasobów i czas oczekiwania na usługę, formułując przy tym przykładowo pytanie, czy podejmowane działania służą maksymalizacji np. liczby udzielonych dotacji (wydanych decyzji) w zestawieniu z ponoszonymi kosztami czy zaangażowanymi zasobami (liczba udzielonych decyzji/dotacji na liczbę osobodni przeznaczonych przez pracowników na ich wydanie),

3) gospodarność – sprawdza się zakres, w jakim – realizując działania powierzone jednostkom – zminimalizowano wykorzystywane zasoby (środki finansowe, zasoby kadrowe, wyposażenie, zasoby lokalowe), mając jednocześnie na uwadze potrzebę zapewnienia odpowiedniej jakości realizowanych działań, formułując przy tym następujące pytanie: czy poziom zatrudnienia jest uzasadniony z punktu widzenia potrzeby obsługi danego procesu?

Natomiast definiując typy audytów efektywnościowych można wyróżnić audyt wykonania zadania (audyt bezpośrednich rezultatów) oraz audyt systemu kontroli wewnętrznej.

W przypadku audytu wykonania zadania realizowane czynności audytowe ukierunkowane są na sformułowanie oceny na temat rezultatów osiągniętych w wyniku czynności podjętych przez daną jednostkę (dane jednostki) w związku z wykonywaniem określonego zadania (realizacją danego działania). Natomiast odnośnie do systemu kontroli wewnętrznej, realizowane czynności audytowe skoncentrowane są na przeprowadzeniu badania efektywności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej ustanowionego w danej jednostce (jednostkach) czy w ramach danego programu.

PODSTAWA PRAWNA

● art. 272 ust. 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 238)

LONGIN MAŻEWSKI

Autor jest audytorem wewnętrznym, ekspertem w zakresie finansów publicznych

Zobacz również: Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA