REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
senior, pomoc
Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

Do uzgodnień i konsultacji trafił projekt ustawy o bonie senioralnym. Projekt ten zakłada wprowadzenie usług w ramach bonu senioralnego. Usługi te będą dedykowane seniorom od 75 roku życia. Chodzi o pozamedyczne usługi wsparcia dotyczące podstawowych czynności życia codziennego. Projektodawcy szacują, że liczba osób w wieku 75 lat lub więcej, która potencjalnie będzie mogła uzyskać wsparcie w ramach bonu w 2026 r. wyniesie 288,9 tys. osób.

REKLAMA

REKLAMA

Bon senioralny: zadania gmin

Gminy będą realizowały bon senioralny jako obligatoryjne zadanie własne. Mogą je realizować samodzielnie, lub zlecić realizację tego zadania ośrodkowi pomocy społecznej, centrum usług społecznych, domom pomocy społecznej, ośrodkom wsparcia, organizacjom pozarządowym, podmiotom wymienionym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, innym podmiotom, które posiadają status przedsiębiorstwa społecznego zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej, a także podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. W ramach zlecania realizacji bonu senioralnego, gminy nie mogą zlecić ustalania zakresu realizacji bonu senioralnego, w tym przeprowadzenia weryfikacji wniosków, a także ustalania i weryfikowania czasowego zwiększenia wartości bonu senioralnego. Do zadań gmin z zakresu bonu senioralnego oprócz realizowania bonu senioralnego będzie należało dokonywanie zgłoszeń do wykazu oraz zgłoszeń zmiany danych objętym wykazem, a także przekazywanie wojewodzie danych sprawozdawczych z zakresu zrealizowanych usług wsparcia w ramach bonu senioralnego. Sprawozdania gmin należy przekazać wojewodzie. Gminy zbierają także sprawozdania sporządzone przez podmioty, a następnie przekazują zbiorcze sprawozdanie wojewodzie w postaci elektronicznej. 

Bon senioralny: sprawozdanie

W sprawozdaniu powinny znaleźć się dane dotyczące liczby osób, którym przyznano bon senioralny, wysokość wydatków ponoszonych przez gminę na zapewnienie realizacji bonów senioralnych, liczbę osób, na rzecz których realizowane są bony senioralne. W tym także ich wiek, liczbę godzin wsparcia oraz rodzaj usług wsparcia.

Bon senioralny: finansowanie

Bon senioralny oraz koszty jego obsługi finansowane będą z budżetu państwa. Gminy będą otrzymywały dotacje celowe z budżetu państwa na sfinansowanie zadań wynikających z ustawy, w wysokości 100 proc., na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych. Koszty obsługi wynoszą 6 proc. kwoty przeznaczonej na bon senioralny. W celu otrzymania dotacji należy złożyć wniosek o jej przyznanie co kwartał w terminie do 15. Dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Dotacje na dany kwartał są przekazywane gminom przez wojewodę w miesięcznych ratach. Nadpłata dotacji za kwartał może być zaliczana na poczet dotacji należnej w kwartale następnym, z wyjątkiem nadpłaty za dany rok, która podlega przekazaniu na rachunek właściwego urzędu wojewódzkiego w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale powinien przedstawić rozliczenie dotacji z wyodrębnieniem liczby i wartości zrealizowanych świadczeń wsparcia w ramach bonu senioralnego. Rozliczenie to powinno być sporządzone narastająco za okres od dnia 1 stycznia do dnia kończącego dany kwartał, z tym że zapotrzebowanie na dotację ustala się jako sumę tego zapotrzebowania obliczonego odrębnie dla każdego kwartału.

REKLAMA

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Wyjątkiem jest art. 32 ust.1, który dotyczy stworzenia i udostępnienia usługi umożliwiającej złożenie za jej pośrednictwem wniosku o przyznanie bonu senioralnego za pomocą środków komunikacji elektroniczne, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Konsultacje ws. bonu senioralnego trwają do 12 grudnia 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA