REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór uchwały rady gminy o umorzeniu zaległości z urzędu

Subskrybuj nas na Youtube
Wzór uchwały rady gminy o umorzeniu zaległości z urzędu
Wzór uchwały rady gminy o umorzeniu zaległości z urzędu
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wzór uchwały rady gminy o umorzeniu zaległości z urzędu

PROBLEM

REKLAMA

Rada gminy może podjąć uchwałę o niedochodzeniu należności, których kwota z odsetkami nie przekracza 100 zł. A jak postępować z większymi należnościami? Mamy przypadki, gdzie osoby długo zalegają np. z czynszem. Dostaliśmy pismo od komornika, że sprawa jest umorzona wobec stwierdzenia bezskuteczności egzekucji. Czy można jeszcze coś zrobić? Czy należy wysyłać kolejne upomnienia za następne miesiące? Czy w takiej sytuacji jednostka powinna narażać się na dodatkowe koszty?

RADA

Skuteczna egzekucja to nie tylko zasługa komornika. Kierując tytuł wykonawczy do komornika sądowego, wierzyciel ma prawo wskazać majątek dłużnika, z którego egzekucja będzie skuteczna. Również w trakcie prowadzonej egzekucji wierzyciel ma prawo wskazywać, ustalać środki egzekucyjne. Ostatnim momentem na wskazanie majątku przez wierzyciela jest wysłuchanie wierzyciela przed umorzeniem postępowania egzekucyjnego (art. 827 k.p.a.).

Uchwała rady gminy o umorzeniu zaległości

REKLAMA

Jeśli natomiast mimo starań wierzyciela egzekucja okazała się bezskuteczna, zaległość można wygasić wskutek umorzenia z urzędu. Jednak do tego potrzebna jest uchwała rady gminy (patrz wzór). Organ stanowiący JST może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg (w tym umorzenia), w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 uofp (art. 59 ust. 3 uofp). A dokładniej, rada gminy może skorzystać z prawa (nie jest to jej obowiązek) i podjąć uchwałę o umarzaniu, rozkładaniu na raty, odraczaniu należności, zaległości cywilnoprawnych z urzędu. Jednak przesłanek takiej ulgi rada gminy nie może kreować sama. Ustawodawca odsyła do okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 uofp. Do okoliczności tych należy m.in. uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej niż koszty dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednostka nie chce dalej dochodzić takiej nieściągalnej zaległości, a co za tym idzie - nie chce ponosić kosztów egzekucji, może skorzystać z delegacji wynikającej z podjętej przez jej radę gminy uchwały i umorzyć taką zaległość z urzędu.

Wzór uchwały rady gminy o umorzeniu zaległości

Wzór. Uchwała w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania z urzędu należności cywilnoprawnych

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA