REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2022 r. nie będzie zmiany przepisów o dorabianiu przez strażników miejskich

W 2022 r. nie będzie zmiany przepisów o dorabianiu przez strażników miejskich
W 2022 r. nie będzie zmiany przepisów o dorabianiu przez strażników miejskich
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Strażnik miejski dorabia do pensji. Nie ma podstaw do zmiany obowiązujących przepisów w zakresie podejmowania przez strażników gminnych (miejskich) dodatkowych zajęć zarobkowych – poinformował wiceszef MSWiA Maciej Wąsik w odpowiedzi na poselską interpelację.

Problematyka podejmowania przez strażników straży gminnych (miejskich) dodatkowego zajęcia zarobkowego została uregulowana w art. 31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1795, z późn. zm.), zgodnie z którym strażnik nie może bez zezwolenia komendanta podejmować innego zajęcia zarobkowego. Regulacja ta wprowadza zakaz podejmowania jakiejkolwiek aktywności zarobkowej - zarówno w formie stałej, jak i dorywczej - przez strażników straży gminnych (miejskich) zatrudnionych na stanowiskach strażniczych. 

REKLAMA

Odesłanie do ustawy o pracownikach samorządowych

Zgodnie z art. 32 ustawy o strażach gminnych w sprawach dotyczących strażników, a nieuregulowanych w ww. ustawie, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282). 

REKLAMA

Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych zakazuje pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, wykonywanie zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

„Rozwiązanie takie należy uznać za racjonalne oraz zasadne, albowiem różnorodność możliwych zajęć zarobkowych, które potencjalnie mogliby podejmować strażnicy gminni (miejscy), jak również podmiotów, na rzecz których mieliby świadczyć pracę wymaga każdorazowo wnikliwej oceny właściwego przełożonego. Musi on ustalić jaki będzie miało wpływ wykonywanie zajęcia zarobkowego na pracę strażnika, a zwłaszcza czy nie zakłóci wykonywanych przez niego obowiązków oraz nie podważy zaufania do jego bezstronności” – wyjaśnił Wasik.

Nie będzie korzystnej dla strażników miejskich nowelizacji

Odnosząc się do propozycji wprowadzenia przepisu zobowiązującego komendanta straży gminnej (miejskiej) do przedstawiania pisemnego uzasadnienia powodów nieudzielenia zgody na podjęcie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez strażnika Wąsik wyjaśnił, że wskazane rozstrzygnięcie nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu  Kpa, a jedynie aktem wewnętrznym wynikającym z podległości służbowej. W tym przypadku nie przysługuje środek odwoławczy do wyższego przełożonego oraz skarga do sądu administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Mając powyższe na uwadze oraz zważywszy na to, że do tej pory nie wpłynęły sygnały wskazujące na konieczność zmiany przepisów dotyczących podejmowania dodatkowej pracy przez strażników gminnych (miejskich), a praktyka stosowania dotychczasowych uregulowań normujących kwestie podejmowania innego zajęcia zarobkowego przez ww. osoby nie ujawniła trudności i problemów, brak jest podstaw do zmiany obowiązującego stanu prawnego w przedmiotowej materii” – napisał wiceminister.

art. 31- art. 32 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1795, z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • fffff
    2022-05-29 10:05:08
    fgfffff
    0
QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

REKLAMA

Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

REKLAMA

Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

REKLAMA