REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 a umowa zlecenia w 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
PIT-2 a umowa zlecenia w 2023 r.
PIT-2 a umowa zlecenia w 2023 r.
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Przy umowie zlecenia kilka razy warto przemyśleć składanie wniosku PIT-2, w zależności od indywidualnej sytuacji podatnika. W przeciwnym razie na koniec roku może pojawić się niedopłata podatku. Podatnik może jednak to potraktować jak kredyt podatkowy.

PIT-2 nie tylko na umowie o pracę

W tym roku podatnicy wykonujący pracę na podstawie różnych tytułów prawnych mają twardy orzech do zgryzienia. Z początkiem 2023 r. ustawa o PIT wprowadziła bowiem dla nich nowe możliwości składania płatnikom dyspozycji w zakresie potrącania od zaliczek na PIT kwoty zmniejszającej podatek.

REKLAMA

Przypomnijmy, że w tym celu można skorzystać z urzędowego druku PIT-2 w wersji nr 9 (czyli m.in. oświadczenie upoważniające płatnika do pomniejszania zaliczek o kwotę zmniejszającą podatek). Nie jest to jednak obowiązkowe. Można też złożyć oświadczenie na innym druku - przygotowanym przez płatnika albo poprzez jego system płacowo-księgowy.

PIT-2 a umowa zlecenia w 2023 r.

Od Nowego Roku takie oświadczenie (w zakresie potrącania kwoty zmniejszającej podatek) mogą składać już nie tylko pracownicy, lecz także inni zatrudnieni, np. zleceniobiorcy, wykonawcy dzieł, członkowie zarządów i rad nadzorczych, osoby na kontraktach menedżerskich.

Ponadto podatnik może zobowiązać nawet trzech płatników do potrącania kwoty zmniejszającej podatek (łącznie nie więcej niż 300 zł miesięcznie).

Może więc wskazać danemu płatnikowi, aby ten pomniejszał zaliczkę o kwotę stanowiącą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (300 zł),

- 1/24 kwoty zmniejszającej podatek (150 zł) lub

-1/36 kwoty zmniejszającej podatek (100 zł).

PIT-2 – czy warto składać do umowie zlecenia

Czy jednak warto składać PIT-2, gdy podatnik wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia? To zależy.

REKLAMA

- Jeśli umowa zlecenie to jedyne źródło dochodów podatnika, a pułap roczny tych dochodów nie przekracza 120 tys. zł, to oczywiście warto złożyć PIT-2, w części dotyczącej kwoty zmniejszającej podatek – mówi Małgorzata Samborska, doradca podatkowy, partner w Grant Thornton. Dzięki temu płatnik będzie odprowadzać do urzędu skarbowego mniejsze zaliczki na podatek, a zleceniodawca dostanie do ręki większą kwotę.

Jeśli jednak dochody z umowy zlecenia przekroczą próg 120 tys. zł to nadal, jak twierdzi ekspertka, można złożyć PIT-2, chociaż jak podkreśla może to oznaczać niedopłatę podatku w zeznaniu rocznym. Ostatecznie będzie to zależało m.in. od tego jakich ulg i odliczeń będzie korzystał podatnik w rozliczeniu rocznym. Nawet jeżeli jednak ostatecznie wystąpi niedopłata (którą trzeba będzie uregulować w następnym roku podatkowym) – podatnik może na tym skorzystać.

Według Małgorzaty Samborskiej można to potraktować bowiem jako rodzaj nieoprocentowanego kredytu podatkowego. - W takim przypadku bowiem termin zapłaty podatku będzie częściowo odroczony do zeznania rocznego – wyjaśnia ekspertka. Przy wysokiej inflacji takie rozwiązanie może się więc opłacać.

Jednocześnie Małgorzata Samborska przypomina, że zasady poboru zaliczek przy umowie zlecenia różnią się od zasad obowiązujących przy stosunku pracy. Tłumaczy, że zgodnie z art. 41 ustawy o PIT płatnicy pobierają zaliczki na podatek dochodowy, stosując co do zasady 20 proc. koszty uzyskania przychodów oraz najniższą stawkę podatkową czyli 12 proc. - nawet jeśli dochody przekroczą próg skali podatkowej.

- Może więc to oznaczać dopłatę do podatku w zeznaniu rocznym i to sporą, nawet jeśli nie złożymy płatnikowi PIT-2 i nie będzie on odejmował co miesiąc 300 zł od zaliczki na podatek – wyjaśnia ekspertka.

Dodaje, że jedynie na wniosek podatnika (z art. 41a ustawy o PIT) płatnicy mogą pobrać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy, stosując wyższą stawkę PIT (32 proc.) określoną w tej skali. - Ale tego wniosku już nie zaznaczymy w druku PIT-2. Trzeba go złożyć odrębnie – podkreśla Małgorzata Samborska.

PIT-2 przy umowie zlecenia może się opłacać. A może nie

Agnieszka Pokojska

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA