REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK w 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
PPK w 2023 r.
PPK w 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaty pracownika, pracodawcy oraz państwa są przekazywane na Twój prywatny rachunek PPK. Podobnie jak przy rachunku bankowym, masz stały dostęp do swoich oszczędności i możliwość skorzystania ze zgromadzonych środków w każdej chwili. 

Jak wygląda rachunek PPK?

Rachunki PPK prowadzone są przez instytucje finansowe, będące pod stałym nadzorem KNF. Wyboru instytucji dokonywał pracodawca w porozumieniu z pracownikami. 

REKLAMA

REKLAMA

Dostęp do rachunku PPK otrzymasz po „zapisaniu”  Cię do programu przez pracodawcę, a więc po zawarciu w Twoim imieniu umowy o prowadzenie rachunku PPK. Instytucja finansowa, zarządzająca rachunkami PPK w Twojej firmie, przyśle Ci tzw. powitalny pakiet informacyjny. Znajdziesz tam między innymi informacje, jak uzyskać dostęp do swojego rachunku, a zatem również dane do pierwszego logowania. Informacja przyjdzie do Ciebie pocztą lub mailem, jeśli pracodawca udostępnił taką możliwość kontaktu.

Rachunek PPK to informacja o tym, ile środków posiadasz. Otrzymasz także dane, jaka kwota pochodzi z Twoich wpłat, a jaką dopłacił Twój pracodawca i państwo. Logując się na swój rachunek możesz także składać różne dyspozycje, na przykład wskazać osoby dziedziczące, zlecić zwrot, wypłatę lub zmianę sposobu inwestowania środków.

Jeśli chcesz tylko sprawdzić, ile środków zgromadziłeś na wszystkich swoich rachunkach PPK, możesz to zrobić także poprzez serwis Moje PPK. Logowanie jest bardzo proste – można to zrobić przez profil zaufany czy też np. za pośrednictwem Twojego banku. 

Co mogę zrobić z zaoszczędzonymi pieniędzmi?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: co tylko chcesz. Pieniądze, gromadzone w PPK, są Twoją prywatną własnością i to Ty decydujesz, na co je przeznaczysz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o skorzystanie ze zgromadzonych środków, w Pracowniczych Planach Kapitałowych rozróżnia się:

  1. wypłatę po 60. roku życia,
  2. zwrot na dowolny cel przed 60. rokiem życia,
  3. wypłatę na cele szczególne: wkład własny do kredytu hipotecznego lub w przypadku poważnego zachorowania. 

Wypłata po 60. roku życia

Najbardziej opłaca się oszczędzanie do 60. roku życia, a więc z myślą o czasie, kiedy zakończysz aktywność zawodową. Możesz wówczas wypłacić wszystkie środki jednorazowo lub w ratach. Jeśli zdecydujesz się wypłacić pieniądze jednorazowo, otrzymasz swoje wpłaty, wpłaty pracodawcy i państwa oraz ewentualne zyski, jakie wypracował Twój fundusz podczas inwestowania pieniędzy. Od wspomnianych zysków zapłacisz podatek Belki. Jeśli zdecydujesz się wypłacić 75% środków w co najmniej 120 ratach, nie zapłacisz tego podatku. 

Zwrot na dowolny cel

Z pieniędzy w PPK możesz także skorzystać wcześniej, na dowolny cel. To przecież Twoje pieniądze! Otrzymasz wówczas swoje wpłaty i 70% wpłat pracodawcy. 30% wpłat pracodawcy zostanie zapisane na Twoim koncie w ZUS. Tracisz wówczas dopłaty państwa, a od zysków, jakie dodatkowo wypracował Twój fundusz, zapłacisz podatek Belki. Co ważne, dokonując zwrotu, nie musisz składać rezygnacji. Możesz wypłacić w ten sposób swoje środki i dalej odkładać, korzystając z dodatkowych pieniędzy od pracodawcy i państwa. Nie ma żadnych limitów zwrotu, możesz to zrobić, kiedy tylko zechcesz!

Wypłata na cele szczególne

Z całości zgromadzonych oszczędności – bez żadnych potrąceń - możesz skorzystać, przeznaczając je na wkład własny do kredytu hipotecznego, związanego z budową lub przebudową budynku mieszkalnego czy też zakupem lub nabyciem udziału we współwłasności domu, mieszkania lub gruntu. Z tego rozwiązania mogą skorzystać wyłącznie osoby, które nie ukończyły 45 lat. Pieniądze pobrane na wkład własny trzeba zwrócić w ciągu maksymalnie 15 lat na swój rachunek PPK – można to potraktować jak nieoprocentowaną pożyczkę. To świetne rozwiązanie dla młodych osób, które mogą połączyć swoje oszczędności w PPK i przeznaczyć je na zakup wymarzonego mieszkania.

Oszczędności w PPK można także wykorzystać bez żadnych pomniejszeń w przypadku poważnego zachorowania. To może być choroba Twoja, Twojego małżonka lub dziecka. Można wówczas wypłacić bez żadnych konsekwencji do 25% zgromadzonych środków. Co ważne, taki wniosek można składać wielokrotnie, pod warunkiem, że każdy z nich będzie dotyczył innej jednostki chorobowej. Warto mieć taką poduszkę finansową! 

To nie przypadek – warto być w PPK!

Złożyłeś rezygnację? Nie martw się, w każdej chwili możesz przystąpić do programu. Wystarczy, że złożysz pracodawcy ten wniosek. Dodatkowo w tym roku wszystkie osoby, które złożyły rezygnację z oszczędzania w PPK, zostaną objęte tzw. autozapisem. Złożone deklaracje o rezygnacji wygasną 28 lutego i od 1 marca, jeśli pracownik nie ponowi rezygnacji, zostanie automatycznie objęty PPK. Aby korzystać z dodatkowych pieniędzy od pracodawcy i państwa, nie musisz zatem nic robić! 

Osoby w wieku 55-70 lat, aby przystąpić do programu, muszą złożyć pracodawcy odpowiedni wniosek. Ich niestety nie można zapisać automatycznie, ale wszystkie formalności zajmą mniej niż 3 minuty. 

Zostań w PPK, przekonaj się, jak łatwo gromadzi się oszczędności i dysponuje środkami w programie – masz do nich stały dostęp, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z telefonu lub komputera! Korzystaj, oszczędzaj i sam decyduj, w jaki sposób wydasz zgromadzone środki.

Autor: Marta Damm-Świerkocka

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

REKLAMA

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

REKLAMA