REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

Prawidłowe postępowanie

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciele zatrudniani w publicznych szkołach prowadzonych przez JST mają przyznane w Karcie nauczyciela (dalej: KN) szczególne uprawnienia w zakresie ochrony zdrowia. Między innymi na podstawie art. 72 KN czynni nauczyciele mają prawo do korzystania z pomocy zdrowotnej finansowanej z budżetu odpowiedniej JST (będącej organem prowadzącym dla szkół, w których są zatrudnieni). Prawo do tej pomocy mają także nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?

Przepisy KN nie ustalają katalogu świadczeń wchodzących w zakres pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania mają obowiązek ustalić organy prowadzące szkoły JST. Organy te muszą także corocznie ująć w budżecie JST odpowiednie kwoty przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej.

Organami prowadzącymi dla szkół samorządowych są odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (art. 4 pkt 16 Prawa oświatowego). Ich kompetencje wykonują organy stanowiące JST (tu: rada gminy), podejmując odpowiednie uchwały (art. 91d pkt 1 KN). Projekty tych uchwał przygotowuje organ wykonawczy JST (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). W pierwszej kolejności powinien on przedłożyć radzie gminy do uchwalenia projekt uchwały w sprawie rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Po jej podjęciu przez radę gminy należy oszacować koszty tej pomocy i zaplanować odpowiednią kwotę wydatków w budżecie na 2023 rok.

REKLAMA

Na nieopracowanie i nieprzedłożenie projektów odpowiednich uchwał przez zarząd radzie gminy w pierwszej kolejności powinna zwrócić uwagę sama rada gminy jako organ kontrolny JST (art. 15 ust. 1, art. 18a u.s.g.). Wniosek w tej sprawie do rady gminy może złożyć każdy radny. Może to zrobić w szczególności na wniosek nauczycieli lub byłych nauczycieli, chcących skorzystać z pomocy zdrowotnej, złożony w trybie skarg i wniosków zgodnie z procedurami ustalonymi przez radę gminy na podstawie art. 18b u.s.g. Rada gminy, jako organ kontrolujący działalność zarządu JST, powinna polecić mu niezwłoczne opracowanie projektów właściwych uchwał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli odpowiednich uchwał nie podejmuje rada gminy, to na fakt ten muszą zwrócić uwagę organy nadzoru (art 86 u.s.g.). W szczególności regionalna izba obrachunkowa w ramach kompetencji:

  • nadzorczych - powinna zwrócić radzie gminy uwagę na to, że nie zaplanowała w budżecie na dany rok kwoty środków na pomoc zdrowotną dla nauczyli (art. 62 u.s.g.),
  • kontrolnych - po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej lub doraźnej gospodarki finansowej gminy powinna zalecić radzie gminy niezwłoczne uchwalenie zasad, trybu i warunku udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli.

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Pomoc zdrowotna dla nauczyciela

W praktyce pomoc zdrowotna dla nauczyciela przybiera najczęściej formę zasiłku pieniężnego na sfinansowanie lub dofinansowanie kosztów ponoszonych w związku z ciężką lub przewlekłą chorobą (w tym kosztów wizyt lekarskich, rehabilitacji, zakupu protez, sprzętu rehabilitacyjnego lub niezbędnej aparatury medycznej). Pomoc przyznaje się zwyczajowo na podstawie pisemnego wniosku, składanego przez nauczyciela u kierownika jednostki, w której jest lub był zatrudniony bezpośrednio przed przejściem na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, albo u kierownika jednostki obsługującej jednostki oświatowe w ramach samorządowego CUW. Na ogół wymagane jest dołączenie do wniosku różnych dokumentów poświadczających stan zdrowia i ponoszone koszty (w tym: oświadczenia i zaświadczenia o wysokości dochodów, o stanie zdrowia, orzeczenie o inwalidztwie, potwierdzenie konieczności korzystania z protez i sprzętu rehabilitacyjnego lub medycznego, faktury lub rachunki potwierdzające poniesione koszty świadczeń medycznych, rehabilitacyjnych czy zakup rzeczy). O wysokości zasiłku decyduje organ go przyznający, biorąc pod uwagę wysokość dochodów osoby ubiegającej się o pomoc zdrowotną, kwoty wydatków na leczenie oraz wysokość środków zaplanowanych w budżecie JST na dany rok.

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA