REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

Prawidłowe postępowanie

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciele zatrudniani w publicznych szkołach prowadzonych przez JST mają przyznane w Karcie nauczyciela (dalej: KN) szczególne uprawnienia w zakresie ochrony zdrowia. Między innymi na podstawie art. 72 KN czynni nauczyciele mają prawo do korzystania z pomocy zdrowotnej finansowanej z budżetu odpowiedniej JST (będącej organem prowadzącym dla szkół, w których są zatrudnieni). Prawo do tej pomocy mają także nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?

Przepisy KN nie ustalają katalogu świadczeń wchodzących w zakres pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania mają obowiązek ustalić organy prowadzące szkoły JST. Organy te muszą także corocznie ująć w budżecie JST odpowiednie kwoty przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej.

Organami prowadzącymi dla szkół samorządowych są odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (art. 4 pkt 16 Prawa oświatowego). Ich kompetencje wykonują organy stanowiące JST (tu: rada gminy), podejmując odpowiednie uchwały (art. 91d pkt 1 KN). Projekty tych uchwał przygotowuje organ wykonawczy JST (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). W pierwszej kolejności powinien on przedłożyć radzie gminy do uchwalenia projekt uchwały w sprawie rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Po jej podjęciu przez radę gminy należy oszacować koszty tej pomocy i zaplanować odpowiednią kwotę wydatków w budżecie na 2023 rok.

REKLAMA

Na nieopracowanie i nieprzedłożenie projektów odpowiednich uchwał przez zarząd radzie gminy w pierwszej kolejności powinna zwrócić uwagę sama rada gminy jako organ kontrolny JST (art. 15 ust. 1, art. 18a u.s.g.). Wniosek w tej sprawie do rady gminy może złożyć każdy radny. Może to zrobić w szczególności na wniosek nauczycieli lub byłych nauczycieli, chcących skorzystać z pomocy zdrowotnej, złożony w trybie skarg i wniosków zgodnie z procedurami ustalonymi przez radę gminy na podstawie art. 18b u.s.g. Rada gminy, jako organ kontrolujący działalność zarządu JST, powinna polecić mu niezwłoczne opracowanie projektów właściwych uchwał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli odpowiednich uchwał nie podejmuje rada gminy, to na fakt ten muszą zwrócić uwagę organy nadzoru (art 86 u.s.g.). W szczególności regionalna izba obrachunkowa w ramach kompetencji:

  • nadzorczych - powinna zwrócić radzie gminy uwagę na to, że nie zaplanowała w budżecie na dany rok kwoty środków na pomoc zdrowotną dla nauczyli (art. 62 u.s.g.),
  • kontrolnych - po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej lub doraźnej gospodarki finansowej gminy powinna zalecić radzie gminy niezwłoczne uchwalenie zasad, trybu i warunku udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli.

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Pomoc zdrowotna dla nauczyciela

W praktyce pomoc zdrowotna dla nauczyciela przybiera najczęściej formę zasiłku pieniężnego na sfinansowanie lub dofinansowanie kosztów ponoszonych w związku z ciężką lub przewlekłą chorobą (w tym kosztów wizyt lekarskich, rehabilitacji, zakupu protez, sprzętu rehabilitacyjnego lub niezbędnej aparatury medycznej). Pomoc przyznaje się zwyczajowo na podstawie pisemnego wniosku, składanego przez nauczyciela u kierownika jednostki, w której jest lub był zatrudniony bezpośrednio przed przejściem na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, albo u kierownika jednostki obsługującej jednostki oświatowe w ramach samorządowego CUW. Na ogół wymagane jest dołączenie do wniosku różnych dokumentów poświadczających stan zdrowia i ponoszone koszty (w tym: oświadczenia i zaświadczenia o wysokości dochodów, o stanie zdrowia, orzeczenie o inwalidztwie, potwierdzenie konieczności korzystania z protez i sprzętu rehabilitacyjnego lub medycznego, faktury lub rachunki potwierdzające poniesione koszty świadczeń medycznych, rehabilitacyjnych czy zakup rzeczy). O wysokości zasiłku decyduje organ go przyznający, biorąc pod uwagę wysokość dochodów osoby ubiegającej się o pomoc zdrowotną, kwoty wydatków na leczenie oraz wysokość środków zaplanowanych w budżecie JST na dany rok.

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA