REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

Prawidłowe postępowanie

REKLAMA

Nauczyciele zatrudniani w publicznych szkołach prowadzonych przez JST mają przyznane w Karcie nauczyciela (dalej: KN) szczególne uprawnienia w zakresie ochrony zdrowia. Między innymi na podstawie art. 72 KN czynni nauczyciele mają prawo do korzystania z pomocy zdrowotnej finansowanej z budżetu odpowiedniej JST (będącej organem prowadzącym dla szkół, w których są zatrudnieni). Prawo do tej pomocy mają także nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Jak ustalić świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?

REKLAMA

Przepisy KN nie ustalają katalogu świadczeń wchodzących w zakres pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania mają obowiązek ustalić organy prowadzące szkoły JST. Organy te muszą także corocznie ująć w budżecie JST odpowiednie kwoty przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej.

Organami prowadzącymi dla szkół samorządowych są odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego (art. 4 pkt 16 Prawa oświatowego). Ich kompetencje wykonują organy stanowiące JST (tu: rada gminy), podejmując odpowiednie uchwały (art. 91d pkt 1 KN). Projekty tych uchwał przygotowuje organ wykonawczy JST (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). W pierwszej kolejności powinien on przedłożyć radzie gminy do uchwalenia projekt uchwały w sprawie rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Po jej podjęciu przez radę gminy należy oszacować koszty tej pomocy i zaplanować odpowiednią kwotę wydatków w budżecie na 2023 rok.

Na nieopracowanie i nieprzedłożenie projektów odpowiednich uchwał przez zarząd radzie gminy w pierwszej kolejności powinna zwrócić uwagę sama rada gminy jako organ kontrolny JST (art. 15 ust. 1, art. 18a u.s.g.). Wniosek w tej sprawie do rady gminy może złożyć każdy radny. Może to zrobić w szczególności na wniosek nauczycieli lub byłych nauczycieli, chcących skorzystać z pomocy zdrowotnej, złożony w trybie skarg i wniosków zgodnie z procedurami ustalonymi przez radę gminy na podstawie art. 18b u.s.g. Rada gminy, jako organ kontrolujący działalność zarządu JST, powinna polecić mu niezwłoczne opracowanie projektów właściwych uchwał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli odpowiednich uchwał nie podejmuje rada gminy, to na fakt ten muszą zwrócić uwagę organy nadzoru (art 86 u.s.g.). W szczególności regionalna izba obrachunkowa w ramach kompetencji:

  • nadzorczych - powinna zwrócić radzie gminy uwagę na to, że nie zaplanowała w budżecie na dany rok kwoty środków na pomoc zdrowotną dla nauczyli (art. 62 u.s.g.),
  • kontrolnych - po przeprowadzeniu kontroli kompleksowej lub doraźnej gospodarki finansowej gminy powinna zalecić radzie gminy niezwłoczne uchwalenie zasad, trybu i warunku udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli.

Artykuł pochodzi z: Gazeta samorządu i administracji 

Pomoc zdrowotna dla nauczyciela

W praktyce pomoc zdrowotna dla nauczyciela przybiera najczęściej formę zasiłku pieniężnego na sfinansowanie lub dofinansowanie kosztów ponoszonych w związku z ciężką lub przewlekłą chorobą (w tym kosztów wizyt lekarskich, rehabilitacji, zakupu protez, sprzętu rehabilitacyjnego lub niezbędnej aparatury medycznej). Pomoc przyznaje się zwyczajowo na podstawie pisemnego wniosku, składanego przez nauczyciela u kierownika jednostki, w której jest lub był zatrudniony bezpośrednio przed przejściem na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, albo u kierownika jednostki obsługującej jednostki oświatowe w ramach samorządowego CUW. Na ogół wymagane jest dołączenie do wniosku różnych dokumentów poświadczających stan zdrowia i ponoszone koszty (w tym: oświadczenia i zaświadczenia o wysokości dochodów, o stanie zdrowia, orzeczenie o inwalidztwie, potwierdzenie konieczności korzystania z protez i sprzętu rehabilitacyjnego lub medycznego, faktury lub rachunki potwierdzające poniesione koszty świadczeń medycznych, rehabilitacyjnych czy zakup rzeczy). O wysokości zasiłku decyduje organ go przyznający, biorąc pod uwagę wysokość dochodów osoby ubiegającej się o pomoc zdrowotną, kwoty wydatków na leczenie oraz wysokość środków zaplanowanych w budżecie JST na dany rok.

Izabela Motowilczuk

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA