REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary i soczewki kontaktowe dla pracownika

Katarzyna Goteć

REKLAMA

Minister Finansów 16 marca 2011 r. wydał interpretację ogólną (sygn. DD3/033/30/CRS/11/95) wyjaśniającą wątpliwości dotyczące stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie świadczeń związanych z zapewnieniem pracownikom okularów korygujących wzrok (szkieł kontaktowych) podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Interpretacja wyjaśnia dwie główne wątpliwości związane z wywiązywaniem się przez pracodawców z obowiązku zapewnienia pracownikom szkieł korygujących, chroniących ich wzrok:

REKLAMA

1) pracownik może, działając za zgodą pracodawcy, kupić okulary, dopasowując je do swoich indywidualnych potrzeb – i dopiero po zakupie otrzymać od pracodawcy zwrot poniesionych przez niego wydatków,

2) pracodawca może – w szczególnych sytuacjach – zamiast okularów zapewnić pracownikowi szkła kontaktowe.

REKLAMA

W obu tych przypadkach pracownik ma możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

„Odrębnymi przepisami”, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 updof – w zakresie regulacji dotyczących okularów korygujących – są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej: rozporządzenie). Na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Warto zwrócić uwagę, że obowiązek zapewnienia okularów przez pracodawców powinien być realizowany w odniesieniu do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 2 pkt 4 rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestią zasadniczą, od której zależy prawo pracownika do pozyskania dzięki środkom pracodawcy okularów, jest przeprowadzenie badań okulistycznych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, uzasadniających potrzebę stosowania przy obsłudze monitora okularów korygujących wzrok. Pracownik powinien zostać zaopatrzony w okulary zgodne z zaleceniem lekarza.

Minister Finansów zauważył, że przepisy te nie określają formy zapewnienia pracownikowi zaleconych okularów, i zaakceptował pogląd, że to pracodawca określa sposób zaopatrzenia pracownika w okulary. Możliwe są dwie formy:

● otrzymanie od pracodawcy zaleconych okularów korygujących wzrok,

● dokonanie przez pracownika (w porozumieniu z pracodawcą) zakupu zaleconych okularów i otrzymanie zwrotu poniesionych na ten cel wydatków (udokumentowanych wystawioną na pracodawcę fakturą).

W tym drugim przypadku pracodawca – przed zakupem okularów przez pracownika – powinien go poinformować o limicie kwoty przeznaczonej na okulary. Minister Finansów podkreślił, że wysokość środków finansowych, jakie pracodawca przeznacza na okulary, powinna być tak skalkulowana, aby umożliwiała zakup okularów korygujących wzrok zgodnych z zaleceniem lekarza.

INTERPRETACJE

(...) należy stwierdzić, że obie wyżej opisane formy zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok – jako zgodne z przepisami powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej – uprawniają do zastosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja Ministra Finansów z 16 marca 2011 r., sygn. DD3/033/30/CRS/11/95

Minister Finansów odniósł się również do wątpliwości w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego w przypadku zapewnienia pracownikowi szkieł (soczewek) kontaktowych zamiast okularów. Uznał, że w niektórych przypadkach lekarz może zalecić stosowanie przy obsłudze monitora, zamiast okularów, szkieł (soczewek) kontaktowych, które spełniają ten sam cel.

INTERPRETACJE

Te przypadki mogą być związane z określonymi wadami wzroku pracownika, przy których nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów. Zatem jeżeli lekarz specjalista, w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci pracownikowi stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów szkieł (soczewek) kontaktowych – pracodawca ma obowiązek je zapewnić.

Interpretacja Ministra Finansów z 16 marca 2011 r., sygn. DD3/033/30/CRS/11/95

PODSTAWY PRAWNE

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973)

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA